"Mak, betul ke mak nak jodohkan Isya dengan mamat ni? Ee, Isya tak nak lah ma," kata Syakira.
"Muktamad sayang." kata Puan Maziah.
"Tapi..."
"Tapi apa Isya?"
"Isya sayangkan Daniel, Kami dah lama bercouple ibu. Sejak darjah satu. Dah 15 tahun kami masih bersama ibu walaupun pelbagai dugaan yang ditimpa Isya dengan Daniel." kata Syakira.
"Ibu rasa lebih baik kamu dengan si Afiq Aiman tu. Sebab si Daniel tu...."
"Daniel tu kenapa ma?"
"Daniel tu anak luar nikah, sayang. Kalau nak kahwin dengan dia, susah. Sebab kena cari ayah kandung dia. Sekarang dia tinggal dengan keluarga angkat dia. Keluarga angkat Daniel tidak sanggup menjaga Daniel oleh kerana perangainya yang keras hati. Oleh sebab itu, Daniel diberi kebebasan, kebebasan pergi ke club malam, pergi mainkan perempuan, macam kamu tak tahu dia tu playboy? Bukan sebab apa ibu tak mau bagitau kamu awal-awal, ibu tahu kamu dengan Daniel tu dah lama bersama. Syahira dengan Syafiq abang kamu tu selalu cerita dekat ibu, sebab kamu bertiga selalu meluahkan perasaan sesama sendiri kan? By the way, ibu tau perkara ni dari luahan ibu angkat dia sendiri. Katanya susah nak didik Daniel ni, walaupun dah jadi CEO syarikat keluarga dia." luahan Puan Maziah
"Betul juga mak kata tu, Isya pun selalu wish dia setiap hari dengan ayat good night atau good morning. Dia dah berada di dalam dunia kebebasan sampai tak pandai nak layan Syakira dah. Dia dah bosan dengan Isya, mak. Dia tau Isya ni perempuan muslimah, tak tahu cara membangkitkan nafsu Daniel. Bukan macam perempuan di club tu, semuanya menjadi penawan nafsu Daniel. Isya pun dah tau semua cerita ni dari Nazirah, sebab Nazirah kerja dekat company family Daniel." luahan Syakira sambil menangis sedikit."Tidak apalah nak. Janji kamu bahagia di masa akan datang. Ibu tahu kamu seorang yang penyabar sampai sanggup bercinta dengan Daniel selama 15 tahun dengan perangainya yang sangat nakal yang membuatkan Isya mengamuk. Sabar ya nak. Ibu tahu perasaan tu. Isya anak ibu. Mungkin Allah nak tunjukkan keburukan Daniel dekat Isya supaya Isya terhindar daripada masa depan yang buruk. Kamu patut bersyukur ibu dan ayah dah jodohkan kamu dengan Afiq. Ok mari ibu ceritakan serba sedikit pasal Afiq ni. Afiq ni orang dia tegas, penyabar, tidak suka marah dan dimarahi, pandai, suka menerima pendapat orang dan mesra. Afiq pun pandai macam Isya. Afiq seorang pilot yang berjaya. Isya mesti bersyukur sangat kan ibu jodohkan Isya dengan Afiq." kata Puan Maziah.
"Ye ibu, terima kasih. Isya bersyukur sangat. Isya cuba untuk lupakan Daniel dengan cara Isya kahwin dengan Afiq. Abang Syafiq pun dulu sama nasib macam Isya." kata Syakira.
"Dah, lupakanlah Daniel tu sayang. Minta putus dengan dia malam ni jugak. Terangkan kenapa minta putus. Ok goodnight, ibu sayang anak ibu. Meh sini ibu peluk anak kesayangan ibu ni 😘" kata Puan Maziah.Syakira pun masuk kebiliknya lalu mengambil telefonnya dan memberi teks mesej kepada Daniel.
"Hi Daniel, maybe this will be the last wish for you, good night. Because, i nak minta putus. My mom decides me to marry a better man than you. I'm sorry baby. Inshaallah, i'll forget you. I hope you can move on and find better than me. Im sorry for my mistake from the preschool to middle school to secondary school until pre university school. I know you'll not reply this message because you akan rasa hampa sgt bila dpt text ni. But in my mind, you'll be happy right im leaving you? You'll free with all wild womans out there. Nevermind, im not at your responsibility now. Just take what i gave to you before this like my iPhone 5S, my Mercedez, my BMW, just take it. I will let you to pay it. Thanks for coming in my life for almost 20 years. Eventhough we can't marry at the last, but i'm still happy because i can fall in love with this guy. I hope your relationship with Arisya Aqilah will be longlasting until both of you marry, Amin. Again, thanks for coming in my life. And, this will be the last text for you. I will send kad jemputan dekat rumah you nanti. Bye. 😊
Keesokan harinya, Syakira dan bakal suaminya, Afiq Aiman pergi ke butik ibu Afiq untuk fitting baju pengantin. Selepas itu, mereka akan membuat kad jemputan.
"hye afiq! tak sangka you'll be my future husband. i glad to be your wife 🌚 you are so kind hearted, you never broke any kind of promises. eventhough haritu air nescafe je tumpah awak boleh ganti 😊 by the way, awak nak pickup saya kat rumah jam berapa?"
"hye isya! tak sangka jugak awak jadi future wife saya. saya nak jadi suami awak juga. by the way, saya sampai rumah awak jam 10 nanti. tunggu je kat dalam rumah nanti saya call awak ye 😊"11 Pagi
"Hai anak ummi! hai my future menantu! Ha, mari ikut ummi. Ummi ada baju sesuai untuk hari pernikahan dan hari persandingan korang 😘" kata Datin Nadia, ibu kepada Afiq Aiman.Mereka berdua pun mencuba baju pengantin yang berwarna putih untuk pernikahan dan warna rose gold, sempena warna kegemaran Syakira untuk persandingan. Selepas fitting, mereka terus pergi ke tempahan kad jemputan, tempahan function di hotel dan sebagainya.
Setelah selesai mengurus kesemuanya, Afiq dan Syakira pergi ke sebuah restoran yang ternama untuk membuat perjumpaan dengan keluarga Syakira dan keluarga Afiq.
"Pssst, Syahira! Syahira Farisya!" bisikan Syakira kepada Syahira.
"Ha, apa kak?" kata Syahira.
"Apasal korang semua ikut ni?" kata Syakira
"Mak ayah suruh kak, tak boleh mengelak dah." kata Syahira
"Oo," kata Syakira.
"Ha Datin Nadia..." kata Puan Maziah.
"Ehhhh, tak payah panggil saya datin. Panggil saya Cik Nadia je." kata Datin Maziah.
"Ooh, baiklah Cik Nadia. Ha, Ni anak saya. Yang lelaki ni anak sulong saya. Nama dia Mohd Syafiq Haziq, umur 27. Alhamdulillah dah berumah tangga dah mereka. Yang ni pulak bakal berkahwin dengan anak puan ni nama dia Nursyakira Danisya, umur 26 tahun. Yang sebelah Syakira tu pulak nama dia Nursyahira Farisya. Umur dia 25 tahun. Anak lelaki saya lagi sorang ni pulak seumur dengan Syahira, 25 tahun. Nama dia Mohd Syahir Amsyar. Yang terakhir pulak yang tak pakai tudung ni Nursyadira Zarisya. Berumur 24 tahun. Salah seorang anak saya yang menjadi pramugari." kata Puan Maziah.
"Wah cantik-cantik belaka nama anak puan ni, sama macam muka dia juga. Hihihi. Ok Saya ada tiga anak je. Yang ni nama dia Atirah Hana. Dah berumur 28 tahun. Yang ni pula nama dia Afiq Aiman, yang bakal mengahwini Syakira. Dah berumur 27 tahun. Yang terakhir pula nama dia Nur Zarifah Hana. Umur dah 25 tahun." kata Datin Nadia.
"Wah nama anak puan pun lawa-lawa ye." kata Puan Maziah.
"Ok, Kamu berdua comfirm nak berkahwin?" kata Datin Nadia.
"Ye, kami berdua confirm." kata pasangan tersebut.
"Alhamdulillah..."Bersambung...
YOU ARE READING
Syakira
RomanceSyakira seorang budak yang sangat pandai dan bijak. Syakira mempunyai 5 orang adik beradik. Dia ialah anak kedua dari anak Encik Zamri. Nama penuh Syakira ialah Nursyakira Danisya Binti Mohd Zamri. Dia ialah budak lepasan UPSR yang berjaya mendapat...