"Assalamualaikum ayah, boleh Syakira masuk?" kata Syakira sebelum memasuki bilik ayahnya. "Waalaikumsalam, ada apa nak?" jawab ayahnya dengan begitu sopan sekali. "Kalau ayah dengan ibu dah takde nanti, sape nak jaga kitorang, ayah? Sape nak tanggung perbelanjaan adik-adik nanti ayah?" kata Syakira. "Alah, tak payah fikirkan la. Inshaallah, kejayaan anak ayah boleh menampung keluarga. Mungkin nanti Syahira gaji besar sebab dia nak jadi ahli perniagaan kan? Abang Syafiq pulak nak jadi novelis. Adik kamu si Syahir tu pulak nak jadi doktor. Yang ayah tak restu sangat pasal si Syadira tu ha, dia nak jadi pramugari. Ayah tak sarankan dia sangat nak jadi pramugari. Kamu tau la adik kamu yang bongsu tu manja sangat sampai tak boleh terima teguran orang. Sikit-sikit nak marah. Menyampah pulak ayah dengan Syadira tu."
"Takpe lah ayah. Dia masih budak kan? Tak semestinya dia nak jadi pramugari nanti. Eh ayah, dah jam 6 pagi dah ni. Kitorang nak pergi sekolah dulu." Syakira pun memanggil adik-adiknya untuk menyalam ayah dan ibunya. Setelah itu, Syakira pun mengambil kunci kereta Honda Civic yang baru dibeli ayahnya beberapa hari yang lalu. Setibanya di sekolah, Syakira terus pergi ke kantin sekolahnya kerana sahabat baiknya, Nurin Nazlia selalu sarapan pagi di kantin.
"Weh, apa cer kau dengan si Daniel tu?" kata Nazlia.
"Ha, macam biasa la. Apasal?" kata Syakira
"Tak, tadi aku nampak si Arisya tu menggedik dengan Daniel. Serious do aku nampak depan mata aku!"
Setelah sahaja mendengar berita tersebut, Syakira lantas mengambil iPhone 6S berwarna rose gold dari beg sandangnya lalu bersembang dengan teman lelakinya, Daniel Hafiy.
"Awak! Betul ke apa Nazlia cakap kat Isya tadi? Si Arisya tu menggatal dengan awak eh?! Baik awak jujur!"
Lalu Daniel menjawab teks tersebut dengan pantas
"Ye, dia memang menggatal dengan i tadi, dia pegang-pegang badan i, jadi i terus pergi dengan kawan-kawan i."
Syakira menjawab teks tersebut.
"Jangan tipu! Nazlia cakap dia raba awak lama-lama sampai awak punya tu ternaik! Awak layan je! Astaghfirullahalazim awak! Tak baik tau layan dia je! Apasal awak tak lari hah?! Kita ni baru kat sekolah rendah, belum kat sekolah menengah lagi!"
Dengan penipuan itu, Daniel tidak menjawab teks Syakira.
Lalu Nazlia pun menyampuk, "Weh Isya, kau ok ke?" "Ya Allah, panasnya aku weh!" "Jangan la stress Isya, UPSR esok, takut nanti kau stress tak dapat jawab. Dah, jom ulangkaji peribahasa. Esok Bahasa Malaysia Pemahaman dengan Bahasa Malaysia Penulisan kan? Ha jom ulangkaji. Aku pun dah habis makan ni." kata Nazlia kepada Syakira
"Hah, yela Lia. Jom."
YOU ARE READING
Syakira
RomanceSyakira seorang budak yang sangat pandai dan bijak. Syakira mempunyai 5 orang adik beradik. Dia ialah anak kedua dari anak Encik Zamri. Nama penuh Syakira ialah Nursyakira Danisya Binti Mohd Zamri. Dia ialah budak lepasan UPSR yang berjaya mendapat...