Chapter 1 ; A Poison Tree

109 15 1
                                    

3 Bulan Kemudian

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

3 Bulan Kemudian...

"I was angry with my friend,
I told my wrath,my wrath did end,
I was angry with my foe,
I told it not,my wrath did grow

And I watered it in fears,
Night and morning with my tears,
And I sunned it with smiles,
And with soft deceitful wiles

And it grew both day and night,
Till it bore an apple bright,
And my foe beheld it shine,
And he knew that it wad mine

And into my garden stole,
When the night had veiled the pole,
In the morning glad I see..."

Joo Hee mengangkat mukanya,dia terhenti seketika apabila matanya bertembung dengan sepasang mata milik seorang wanita yang paling dibenci.

Areum...tangan menggenggam kuat kertas A4 itu sebelum dia tersenyum sinis dan meneruskan bacaannya,

"My foe outstretched beneath the tree"

Tepukan gemuruh memenuhi ruangan dewan tertutup sekolah persendirian itu.Joo Hee melemparkan senyuman kepada wanita yang duduk di barisan paling hadapan.

Namun hanya dia yang tahu,

Itu hanyalah senyuman yang palsu

And I sunned it with smiles,
And with soft deceitful wiles

Itulah mengapa dia berkeras dengan gurunya untuk mendeklamasikan sajak ini pada hari ulang tahun sekolah mereka.Ini kerana wanita itu datang,dan dia mahu meluahkan perasaannya melalui sajak ini.

Sekali dengar,memang sajak ini mengelirukan.

Tetapi jika kita dalami makna disebalik sajak hasil karya William Blake ini,kita tahu bahawa apa yang tertulis di dalam sajak ini semuanya adalah benar dan berlaku dalam dunia realiti.

Dan Joo Hee tidak nafikan,hari demi hari,amarahnya semakin menebal di lubuk hatinya.

"Terima kasih diucapkan kepada Kang Joo Hee,wakil pelajar Sekolah Tinggi Persendirian Seoul atas pendeklamasian sajak A Poison Tree sebentar tadi.Sekarang kita akan teruskan ...."

Kata-kata pengacara majlis itu bagaikan disekat,Joo Hee tidak dapat menumpukan perhatian kepada keadaan di sekeliling.Hanya Yoo Areum yang menjadi titik fokusnya.

Dia mengambil tempat di sebelah Areum,topi wanita yang bersaiz sederhana itu sedikit sebanyak mengganggunya.

"Dalam sekolah pun pakai topi?"

Heart Seekers || MYGWhere stories live. Discover now