"Uncle Baekhyun," Kata Aerin sambil berlari anak ke arah Baekhyun.
"Sweetie," Baekhyun melutut sambil mendepakan tangannya. Aerin memeluk Baekhyun. Chanyeol tersenyum.
Aerin memang rapat dengan anaknya itu. Ini kerana Baekhyun selalu mengikut sahaja keinginan Aerin itu.
"Bro, betul ni kau boleh jaga Aerin. Aku bukan tak percaya, aku takut susahkan kau je," luah Chanyeol. Dia tiba-tiba sahaja mendapat panggilan supaya ke pejabat. Urgent katanya.
"No hal lah. Lagipun aku memang niat nak peegi rumah kau tadi, ajak Aerin pergi jalan-jalan. Tak payah lah risau. Kau peegi lah office tu. Nanti lambat. Don't worry. Aku boleh jaga," kata Baekhyun. Dia menyedut minuman yang dipesannya di cafe itu. Aerin diletakkan atas pehanya.
"Thanks. Kau dah banyak tolong aku. Sayang, jangan nakal-nakal tau. Appa pergi dulu," kata Chanyeol kepada Aerin. Dia mencium dahi Aerin dengan penuh kasih sayang.
"Nae, appa. Appa drive elok-elok," pesan Aerin Chanyeol angguk.
"Aku pergi dulu Hyun," kata Chanyeol. Baekhyun sekadar mengangguk. Bayangan Chanyeol hilang dari pandangan mereka.
.
.
.
"Uncle, kita nak pergi mana?" Soal Aerin yang memerhati Baekhyun sedang memandu itu."Kita pergi shopping mall dulu. Ingat plan kita tau," kata Baekhyun. Aerin angguk. Dia faham.
Rancangan membuat kejutan hari jadi Chanyeol.
.
.
.
"Aerin nak beli apa untuk appa?" Soal Baekhyun. Dia memimpin tangan anak kecil itu."Molla. Uncle nak beli apa?" Tanya pula Aerin. Tahun lepas dia membeli tali leher untuk Chanyeol. Tahun ini? Haih. Buntu dibuatnya.
"Apa kata kita bersepakat beli tshirt untuk appa?" Baekhyun memberi pendapat.
"Setuju!"
.
.
.
"Aerin,okay tak yang ni?" Soal Baekhyun sambil menunjukkan sehelai tshirt polo bewarna ungu."Nope. Tak sesuai lansung," kata Aerin. Dah macam juri model dah. Baekhyun mengeluh. Dah 10 kali dah dia bertanya tentang pendapatnya. Aerin hanya membalas dengan perkataan 'tidak' atau gelengan. Alahaii. Dia ingat orang dewasa je cerewet. Rupanya budak kecil pun cerewet.
"Haih. Habistu warna apa?"
"White. Appa sesuai warna putih. Sebab dia putih"
"Yeah. I think so. Kenapalah uncle tak pernah tefikir pun," Baekhyun tergelak kecil. Dia mengambil tshort yang sesuai dengan badan Chanyeol. Lalu membuat bayaran.
.
.
.
"Uncle, lapar," Aerin merengek. Tangan Baekhyun yang memimpinnya digoyangkan."Lapar? Kita makan dulu. Nanti kita pergi Baskins Robins beli cake untuk appa," kata Baekhyun seraya mendukung kanak-kanak itu. Sudah biasa melayan anak kecil, Aerin juga dianggap anak sendiri.
Selepas memesan makanan, Aerin tidak jemu bercerita tentang appanya. Sungguh dia bangga dengan Chanyeol. Sekali Baekhyun mengajaknya selfie bersama.
Sebaik sahaja makanan sampai, Aerin terus senyap. Tumpu pada makanan. Lapar betul dia ni.
Tiba-tiba Aerin berhenti.
"Wae, sweetie? Tak sedap?" Tanya Baekhyun. Aneh.
"Bukan. Aerin nak tanya. Kenapa Aerin tak ada omma?" Tanya Aerin. Mukanya berkerut seperti memikirkan sesuatu.
Belum sempat Baekhyun membuka mulut, telefonnya berbunyi. Bersyukur kepada adiknya, Taehyung kerana menyelamatkan dia dari soalan cepumas Aerin.
"Taehyung, kenapa? Ada masalah ke? Okay, nanti hyung sampai sana. Dah call Chanyeol? Okay. Bagitahu dia. Pukul 5 suruh dia datang sana. Okay. Bye," Baekhyun menamatkan panggilan.
"Aerin, cepat. Nanti kita kena pergi dewan," kata Baekhyun. Aerin angguk.
.
.
.
"Guys, Chanyeol on the way. So buat apa yang patut,okay?" Kata Baekhyun lagak seperti seorang ketua. "Aerin boleh pegang tak kek ni? Tak beratkan?""Tak. Anything for appa. Semua yang berat boleh jadi ringan. Lagipun tanggungjawab appa menjaga Aerin lagi berat," kata Aerin. Dia terswnyum manis. Baekhyun terharu dengan Aerin. Walau berumur 4 tahun, sudah faham makna menghargai jasa.
.
.
.
"Dah kenapa lah mamat ni suruh aku datang dewan dekat sini. Pelik betul. Omma dan appa pun ada? Haih. Pelik ni," omel Chanyeol. Dia melangkah masuk ke dalam dewan. Gelap."Betul tak Baekhyun ni?" Omel Chanyeol lagi.
Tiba-tiba.
"Happy birthday to you, Happy birthday to you, Happy birthday to Park Chanyeol, Happy birthday to you!"
Nyanyian lagu 'Happy Birthday' bergema kuat dalam dewan itu. Chanyeol terkaku. Aerin datang menghampirinya dengan membawa sebiji kek. Chanyeol tersenyum. Terharu.
"Appa, happy birthday"
Tbc
Sorry kalau ending dia pelik😂
YOU ARE READING
Appa! | Chanyeol
Fanfic"Appa,siapa omma Aerin?" "Appa,kenapa ikan berenang?" "Appa,appa letih ke?" "Appa,saranghae" Nak tahu kisah Chanyeol dengan anak perempuannya? Mari ikuti kisah ini.