" mau apa kau ke sini ??? " tanya lily dgn kasar . " hmmm..aku cuma ingin mengembalikan buku sejarah ni . Mungkin buku mu tercicir " jawab yongdae dgn senyum simpul meskipun lily bersikap kasar padanya .Yongdae sangat gugup bila bercakap dgn lily . Lelaki itu menyerahkan buku itu kepada lily .
Dengan sepantas kilat lily mengambil buku itu dgn kasar . " kau jgn berpura - pura baik depanku !!! " lily menjeling tajam ke arah yongdae . Yongdae hanya terpaku .
Lily pun menuju ke biliknya dan menutup pintu biliknya dgn kasar .
Hendra yg dari tadi memerhati sikap lily terhadap yongdae . Hendra pun segera menghampiri yongdae .
" maaflah tentang kelakuan adik saya tadi " ucap hendra ramah . " ohh..kau adiknya ? "
" lebih tepatnya adik angkat . Tapi aku sdah anggap lily adik kandungku sendiri "
Yongdae hanya mengganguk .
" oh ya..btw , saya hendra " hendra memperkenalkan dirinya dgn penuh ramah .
" saya lee yongdae "
" haha..iya..sudah kau katakan tadi "
" ohhh..yakan..hehe "
Yongdae ketawa kecil ." Jemputlah masuk dulu . Akan saya buatkan kopimu untukmu . Yalah , berbual - bual dulu . " ajak hendra . Yongdae pun hanya mengganguk sambil tersenyum .
******************************
" sudah berapa lama kau mengenal lily ? " tanya yongdae . Mereka sedang duduk di sofa dgn dua cawan kopi di meja .
" kiranya sda lima tahun sejak ibubapanya meninggal dunia . Dia di pungut oleh orang tuaku . Kami sangat menyanyaginya " cerita hendra panjang lebar .
" perangai lily memang bgitu ka dari dulu ? "
" Sebenarnya dia tidak seteruk yg kau sangkakan , yongdae . Dulu dia seorang yg ramah dan ceria . Walaupun dia sering di buli oleh kawan - kawannya di sekolah dulu . Dia juga pelajar paling pandai di sekolah " cerita hendra panjang lebar .
" Tapi sejak orangtuanya meninggal dunia , sikapnya berubah . Dia sentiasa murung dan selalu bersikap kasar dgn semua orang . Dia juga tidak suka berkawan dgn smua orang kerana dulu dia sering di buli " tambahnya lagi .
" ohh..jadi sikapnya bgitu sebab itu ? "
" iya . Sebab tulah dia tiada kawan . Lily lebih suka menyendiri skrang " cerita hendra lagi .
" saya faham " ujar yongdae sambil menggangguk kepalanya . Baru dia faham kenapa lily slalu bersikap kasar padanya . Bukan yongdae saja malah dgn smua orang pun .
" oh ya btw , kau dgn lily saja di sini ? Mana orang tuamu ? " tanya yongdae lg .
" orang tuaku sdah bercerai setahun yg lalu . Jadi akulah yg slalu prihatin sama lily " jawab hendra .
" aku lihat rumahmu di penuhi bnyk lukisan . Semua ni kau lukis ka ? " yongdae memandang sekeliling . Rumah hendra mmg di penuhi dgn lukisan .
Hendra memang mempunyai bakat melukis .
******************************
Owi dan yu yang duduk bersama - sama di sebuah pondok di belakang rumah yu yang .
" soalan ni susah sangatlah " sungut owi sambil menggaruk - garukkan kepalanya tidak gatal .
" Tulah . Kau tak dengar apa yg cikgu richard ajar " ujar yu yang sambil membuat kerja rumahnya .
" kan sudah aku bilang yg aku paling benci subjek matematik " balas owi . " hahaha...nak tak nak kau msti siapkan krja rumah tu . Apa kau mau dihukum ? " balas yu yang sambil tertawa kecil .
" boleh aku tiru jawapanmu . Yalah , supaya memudahkan kerjaku . Hehehe..." ujar owi .
Yu yang menggeleng - gelengkan kepalanya lalu dia mengetuk kepala owi . " aduii !! Sakit !! " owi meringis kesakitan sambil mengusap - usap kepalanya .
" makanya , jangan ambil jalan mudah . Kau msti latih dirimu . Tidak lama lg kita ujian . Macam mana mau lulus kalau bgini " tegur yu yang .
******************************
Liliyana pov
Sungguh aku merasa tidak nyaman dgn yongdae . Sebenarnya aku amat terpesona dgn wajahnya tampannya dan sikap ramahnya kepadaku .
Meskipun aku slalu bersikap kasar padanya , namun bibirnya tetap mengukirkan senyumannya kepadaku .
Aku sedang di bilik dan mendengar perbualan hendra dan yongdae . Aku mencuri dengar perbualan mereka berdua .
Aku tahu mereka sedang bercakap tentang diriku . Aku membuka sedikit pintu bilikku .
Dan aku melihat yongdae yg sedang tersenyum manis ke arah hendra . Perasaanku sedikit kacau dengan senyuman manis yongdae . Hatiku berbunga - bunga .
Jantungku berdegup kencang . Lalu aku menutup pintu bilikku dgn perlahan - lahan .
Sebenarnya aku tidak membencinya malah aku menyukainya .
Tapi aku menyembunyikan perasaanku dgn bersikap kasar padanya .
" aku memang sdah jatuh cinta " bisikku . Baru pertama kali aku tersenyum .
******************************
Keesokan harinya , aku berjalan sendiri menuju ke kelasku . Semasa perjalananku menuju ke kelas , aku ternampak yongdae sedang di serbu oleh gadis - gadis
Yalah , dia sangat famous di sekolah sebab wajah yg tampan .
Aku menjeling tajam ke arah yongdae .Aku tidak suka lelaki itu di serbu oleh gadis - gadis . Aku meneruskan langkahku menuju ke kelas . Aku tidak suka melihatnya .
Dasar gadis2 itu !!! Aik , apa aku sedang cemburu ?? Arghh , lupakan saja .
YOU ARE READING
Cerpen Badminton
RomanceCast Watak dan perwatakan Lee yongdae - lelaki berkerturunan korea , bermata sipit , tampan , baik hati dan ramah - baru saja pindah di indonesia - suka berkawan dgn smua orang Liliyana - gadis cantik , rambut panjang sebahu namun selalu murung - d...