part 9 ( END )

211 5 0
                                    


Mereka sekarang berada di restoran di mana tempat mereka selalu pergi . Owi seperti biasanya melahap makanannya .

Owi memang selalu begitu bila sedang lapar .

Yongdae dan yu yang hanya memerhatikan owi sambil senyum - senyum .

" Kau ni memang selalu begini ya , owi ? " tanya yongdae sambil tersenyum lucu melihat owi . Yu yang hanya ketawa kecil .

" Ya . Aku memang begini " jawab owi dengan mulutnya di penuhi dengan makanan .

" heyy...sebaiknya kau telan dulu makanan tu . Tak baik makan sambil bercakap " tawa yu yang .

Yongdae hanya tersenyum - senyum melihat tingkah dua sahabatnya itu . Dia menggelengkan - gelengkan kepalanya .

******************************

Sudah seminggu mereka bercuti dan kini mereka sudah kembali ke sekolah .

Yongdae yang sedang duduk - duduk di bangku koridor . Dan tiba - tiba seseorang menyapanya
" hai " sapa seorang gadis .

Yongdae menoleh ke arah gadis itu . Dia terkejut melihat sesosok gadis yang berdiri di situ .

Gadis yang bersikap kasar dengannya selama ini .
Gadis yang selalu mengeluarkan kata - kata kesat dari mulutnya .
Dan sekarang gadis itu tiba - tiba menyapanya pula .

" lily "

Lily lalu duduk di sebelah yongdae .

" apa kau terkejut tiba - tiba aku menyapamu ? "

" ohh..sama sekali tidak " yongdae sambil tertawa kecil .

" maaf selama ni aku kasar denganmu dan selalu mengeluarkan kata - kata yang tak sepatutnya keluar dari mulutku " lily meminta maaf kepada yongdae .

" Tak mengapa . Lagipun aku faham kenapa kau bersikap sedemikian "

Lily memiringkan kepalanya menatap yongdae . Muka lily tampak bingung .

" maksudmu ? "

" hendra menceritakan tentangmu kepadaku " jawab yongdae .

" apa dia bilang ? " tanya lily .

" Aku sudah tau kisahmu " jawab yongdae .

Lily pun ber o ' ria .

" Aku cuma hilang kepercayaan orang , yong " balas lily sendu .

" Sebab aku fikir tiada guna juga ada kawan kalau asyik di pergunakan . Sebab tulah aku jadi kera sumbang " lanjutnya lagi .

" Tidak semua orang begitu , lily " balas yongdae sambil tersenyum manis .

Lily pun membalas senyuman yongdae . Ini baru kali pertama yongdae melihat gadis itu tersenyum kepadanya .

" Kau senyum tadi " ujar yongdae
" hmmm ? " gumam lily .

" haha...wajah kau sangat cantik apalagi kalau melihatmu tersenyum " lanjut yongdae lagi .

Wajah lily mula bersemu merah .
Lily memegang kedua - dua pipinya . Yongdae asyik memerhati gadis itu dari tadi .

Yongdae terlihat dua orang sedang lari lintang pukang .

" sorry lama menunggu , yong " ucap yu yang keletihan .

" kalian kenapa kelam kabut sangat ni ? " tawa yongdae .

" kami ingat kami sudah terlambat masuk kelas . Tapi ternyata lambat lagi . Hehe.." ujar owi .

" yaaa...kamu sudah lupakah kelas bermula jam 8.00 pagi . Sekarang baru jam 7.20 pagi " balas yongdae sambil tertawa kecil .

Lily yang dari tadi hanya diam memerhati mereka .

" kalau begitu , saya pergi kelas dulu ya " lily akhirnya membuka bicara .

" saya pergi dulu " lanjutnya lagi .

Owi dan yu yang sedikit terkejut kerana sikap lily tiba - tiba berubah .

Lily pun bangun dan terus meninggalkan mereka bertiga . Owi dan yu yang saling memandang . 

" owi , kau lihat tak apa yang aku lihat ? " tanya yu yang hairan .

" Ya . Aku lihat " balas owi .

" Dia baru saja sapa aku tadi " ujar yongdae sambil tertawa kecil .

******************************

" maukah kau kita berkawan ? " tanya yongdae sambil tersenyum manis dan senyumannya di balas oleh lily . Mereka sekarang berada di pondok sekolah . Sementara menunggu owi dan yu yang menyelesaikan hal mereka dengan madam susi .

Lily hanya mengangguk kepalanya .

Akhirnya lily boleh mencari kawan baru setelah beberapa tahun lamanya gadis itu menjadi kera sumbang .

" aku senang sekali dapat berbual denganmu , li " ujar yongdae sambil tersenyum manis .

" aku juga , dae "

" Yahhh...tapi dulu kau jual mahal pulak " gurau yongdae .

" memang aku mahal dari dulu . Ke mana saja kau selama ni , hah ? " gurauan yongdae di balas oleh lily .

Mereka berdua ketawa terbahak - bahak .

Sudah sebulan ini yongdae , lily , owi dan yu yang berkawan baik . Akhirnya , lily terkeluar dari kemurungan dan boleh berkawan lagi .


END

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Jan 06, 2017 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Cerpen BadmintonWhere stories live. Discover now