Pada petang itu , Lily menunggang basikal untuk mengurangkan kebosanannya di waktu cuti ini .Paling2 pun dia meluangkan masa dengan hendra untuk pergi memancing ataupun hendra melukis lily di rumah .
Lily sangat beruntung mempunyai abang angkat seperti hendra .
" bruuukkk " lily terjatuh akibat basikalnya terkena batu . " aduhh " lily meringis kesakitan sambil mengusap - usap punggungnya .
Tiba2 seorang lelaki mengulurkan tangannya . Lelaki itu tersenyum manis .
Di capainya tangan lelaki itu dan lelaki itu menolong untuk mengangkat lily .
" lain kali naik basikal tu hati - hati ya , nyonya lily " ujar yongdae . Ohh..lelaki itu ternyata yongdae .
Lily tidak berkata apa - apa . Bukannya berterima kasih malah dia asyik menjeling tajam ke arah yongdae .
Segera lily mengambil basikalnya dan terus meninggalkan yongdae yang masih tercegat di situ .
" lily..lily..kau tetap cantik meskipun tidak senyum " batin yongdae dalam hati . Yongdae bahkan tersenyum .
Liliyana pov
Aku terjatuh akibat basikal ku terkena batu . Ku usap - usap punggung ku yang penuh dengan kesakitan .
Tiba2 seseorang mengulurkan tangannya . Ternyata yongdae .
Yongdae tersenyum manis . Arghhh , senyuman itu sememangnya menggangguku .
Tapi aku cuba untuk bersikap pura - pura kasar padanya . Bukannya berterima kasih malah aku menjeling tajam ke arahnya .
Ku ambil basikal ku dan pergi meninggalkan yongdae yang masih tercegat di situ .Sepertinya hatiku berbunga - bunga dengan senyuman manisnya itu .
Aku menunggang basikal menuju ke rumahku .
******************************
Aku sedang mengulang kaji kerana ujian tidak lama lagi . Markah ujian ni sangat penting .
Makanya , lebih baik aku bersedia dari awal .
" lily , ada orang mau bertemu denganmu " panggil hendra dari luar .
" siapa ? "
" kawan sekelasmu "
Yongdae ? Buat apa lagi dia datang sini ?
" kejap "
Lalu aku segera bangun dari meja belajarku .
Aku berlari menuju ke pintu dan aku lihat yongdae berdiri di depan pintu rumahku .
" mau apa lagi kau datang ke sini ??!! " kataku dengan setengah berteriak .
" aku cuma mau ajak kau pergi library besok kalau kau free " jawabnya dengan ramah . Balik2 senyuman itu menggangguku .
" sudahlah !! Pergilah kau balik !! Aku sudah muak tengok muka kau !! Aku tak ingin berjalan dengan kau !! " usirku dengan kasar .
" pergi kau dari sini , dasar bebal !! " lanjutku lagi . Lalu segera ku tutup pintu rumahku .
Aku pun kembali ke bilikku dan mengulang kaji .
Entah sampai bila lagi aku bersikap pura - pura dengan dia .
******************************
" yong , kau tau macam mana mau selesaikan soalan ni ? " tanya owi sambil menggaruk - garukkan kepalanya . Mereka sekarang berada di perpustakaan
" Aku tak pasti la . Aku pun bukannya berapa pandai subjek matematik ni " balas yongdae sambil menulis eseinya tanpa menoleh ke arah owi .
" Apa lagi kau yang tidak suka subjek matematik " lanjutnya lagi sambil tertawa kecil .
" kalau mau di denda , tak payahlah buat " yu yang tiba - tiba menyampuk sambil melanjutkan eseinya .
" kelmarin aku ingin mengajak lily tapi dia menolak ajakanku " ujar yongdae kesal .
" Buat apa kau ajak dia . Dia takkan mau berjalan dengan sesiapa " balas yu yang .
" Aku sebenarnya menyukainya "akhirnya yongdae mengucapkan isi hatinya .
" Biar betul . Betul kau menyukainya ? " tanya owi .
" Ya . Sejak pertama kali aku melihatnya " jawab yongdae sambil tersenyum .
" Amboii..tersenyum - senyum gitu " yu yang meledeknya .
" kawan - kawan , aku lapar . Jom , kita pergi makan2 dulu " ujar owi sambil memegang perutnya yang sudah berbunyi .
Jadi , mereka putuskan untuk pergi ke caffe yang berdekatan dengan perpustakaan .
YOU ARE READING
Cerpen Badminton
RomanceCast Watak dan perwatakan Lee yongdae - lelaki berkerturunan korea , bermata sipit , tampan , baik hati dan ramah - baru saja pindah di indonesia - suka berkawan dgn smua orang Liliyana - gadis cantik , rambut panjang sebahu namun selalu murung - d...