Yongdae povAku melihat lily sedang menjeling tajam ke arahku . Sepertinya , ada perasaan yg dia simpan terhadapku .
Aku rasa dia tidak suka tgok aku di serbu oleh gadis2 . Mungkin dia ada perasaan denganku . Bgitu banyak gadis2 cuba mendekatiku yg membuatku jadi gila .
" yongdae " ada suara yg memanggilku . Bukan satu tapi dua . Aku mencari - cari siapa pemilik suara2 ini .
Ohh , ternyata owi dan yu yang yg memanggilku tadi . Mujurlah merekalah penyelamatku .
Aku segera menuju ke arah mereka berdua dan keluar dari serbuan gadis2 itu . Fuhhh..lega rasanya...
" nasib baik kalian berdua memanggilku . Terima kasih kerana selamatkan aku dari serbuan gadis2 tadi " ujarku kpada mereka berdua .
" Yalah . Maklumlah ada bintang k-pop di sekolah ni . Hahaha.." owi sempat lg bergurau . Kawanku yg satu ni memang suka bergurau .
" kau dengki sbab mukaku tampan kan..hahaha..." gurauku pula .
" Sudahlah tu . Jomla kita prgi kelas " ujar yu yang yang cuba untuk menghentikan gurauan kami .
Semasa perjalanan kami ke kelas , sambil2 itu kami berbual .
******************************
Kedatangan seorang guru bahasa indonesia madam susi susanti membuatkan semua para pelajar berdiri memberi salam .
" selamat pagi , madam "
" selamat pagi , semua . Kalian semua boleh duduk "
Lalu semua pelajar pun menurut perintah madam susi .
" pelajar - pelajar sekalian , saya ingin membuat penguguman di sini " jelas madam susi .
" penguguman apa tu agaknya ? " bisik owi kepada yu yang . " entahlah . Dengar saja " bisik yu yang .
Lily yg mendengar bisikan mereka berdua pun hanya memutarkan matanya 360 darjah .
" Minggu depan sekolah kita cuti satu minggu . Jadi kamu gunalah masa cuti kamu tu dengan sebaik - baiknya . Jangan asyik buang masa saja . Kamu ulang kajilah sebab ujian kamu tinggal beberapa bulan saja lagi " jelas madam susi panjang lebar .
Jelas terpancar reaksi keriangan semua pelajar - pelajar .
******************************
Hari cuti pun sudah tiba . Owi , yu yang dan yongdae pun merancang untuk menengok wayang . Manakala lily pula lebih menghabiskan masa cutinya di rumah .
Lily memang tidak biasa berjalan - jalan . Dia lebih biasa mengurungkan dirinya di rumah kadang2 kalau ada masa lapang , lily dan hendra meluangkan masanya untuk pergi memancing .
Itupun kalau mood lily baik . Tapi lily memang selalu badmood pun .
Yongdae , yu yang dan owi sedang berada di panggung wayang . Mereka ingin menonton filem yang baru saja di keluarkan iaitu " fantastic beast "
Setelah selesai menempah tiket , mereka terpaksa menunggu satu jam lagi kerana wayang akan bermula jam 6 .00 petang .
Lalu mereka pun merancang untuk pergi ke restoran jepun kerana perut sudah mula berkeroncong .
" owi , kau tak kisah ka kalau kita pergi ke restoran jepun ? " tanya yongdae .
" tak apa . Cuma perlu berhati - hati saja la " jawab owi .
******************************
" sudah selesai ka , bang hendra ? " lily yang sudah penat dengan posisinya yang sedang berdiri sambil tangan kanannya bercekak pinggang .
" kejap . Sikit saja lagi " jawab hendra yang masih lagi melakukan aktiviti lukisannya .
Lily hanya menghela nafasnya .
" Ok . Siap "
Lalu lily pun melihat hasil lukisan hendra yang cantik . Memang serupa .
" Wow . Cantik " lily terpegun .
" Aku bangga dapat abang yang akan jadi seorang pelukis " lanjutnya lagi sambil senyum . Hendra hanya tersenyum .
Ini baru pertama kali hendra melihat lily senyum .
" Baru hari ni aku lihat kau senyum " ujar hendra sambil menatap lily hairan .
" Bang hendra , sebenarnya ada sesuatu aku ingin beritahu . Tapi ini rahsiah . Jangan bagitau siapa2 " ujar lily .
" ok . Apa dia ? "
" Aku sebenarnya jatuh cinta pada seseorang " cerita lily .
" siapalah ? Adakah dia tampan seperti aku ? Hahaha.. " hendra tertawa .
" Dia tampan . Dia kawan sebangku ku " jawab lily sambil tersenyum . Pipinya merah merona .
Hendra pun berfikir . " hmmmm...lee yongdae ka ? " tanya hendra . Lily hanya mengangguk .
" Arghhhh ? Lee yongdae ?? " suara hendra sedikit memekik .
" hisshh..bisingla suara abang ni "
" oppss..maaf..hehe.."" Tapi bukanka kau menbencinya ? " hendra menatap lily hairan .
" sebenarnya tidak . Sejak kali pertama kami duduk sebangku , aku jatuh hati padanya . Tapi aku berpura - pura bersikap kasar padanya " jelas lily panjang lebar .
Hendra pun mendengarnya dengan penuh fokus . Lily tahu , hendra seorang pendengar yang baik .
YOU ARE READING
Cerpen Badminton
RomansaCast Watak dan perwatakan Lee yongdae - lelaki berkerturunan korea , bermata sipit , tampan , baik hati dan ramah - baru saja pindah di indonesia - suka berkawan dgn smua orang Liliyana - gadis cantik , rambut panjang sebahu namun selalu murung - d...