Bab 8

11 0 0
                                    

KULIHAT banyak nurse dan beberapa orang dokter yang masuk ke dalam wad mummy..saya lihat juga daddy di luar wad dengan muka panik sambil meraup mukanya..saya berlari mendapatkan daddy.. "daddy ..kenapa banyak nurse dengan dokter masuk bilik mummy?"kataku hairan "mummy kena heart attack..pernafasan mummy pun Turun naik turun naik"kata daddy sebak"Astaga kenapa buli jadi macam tu.."kataku menahan airmata yang mau tunggu untuk jatuh saja..belum pun sempat daddy buka mulut seorang dokter keluar dari dalam bilik mummy..saya dan daddy berdiri mendapat kan dokter itu"macam mana keadaan isteri saya dokter"kata daddy sebelum dokter itu buka mulut..dokter itu hanya diam saja..mungkin susah betul mau susun ayat yang betul supaya tidak bikin sakit hati kali.."dokter ! mummy saya baik² saja kan.." kataku pula apabila melihat dokter itu masih diam.."Maaf Encik Geordy,Kami tidak dapat menyelamatkan isteri Encik..Encik dan cik banyak bersabar dan berdoa ya.."itulah kata² dokter itu sebelum saya terduduk di lantai.."mummy !! kenapa mummy pergi ..haaaa...mummyy..!!" kataku ..airmataku mengalir laju di pipiku..daddy pun turut mengalirkan airmata sambil memelukku.."daddy kenapa mummy pergi secepat itu..kenapaaaa"kataku menangis teresak-esak..tiba² pandanganku mulai kabur..saya lihat beberapa nurse datang kepada saya tapi kabur ..dan akhirnya semua menjadi gelap dan kosong..sekosong hati dan jiwa saya..

                       ***

Saya membuka mata dan melihat sekeliling putih dan bau ubat..hmm hospital rupanya.."ehh itut da sedar.."kata lala lalu duduk di birai katil. . . "emm lala saya mau jumpa mummy boleh..kesian mummy sekarang..takda yang jaga..daddy kan kerja hari ini.."kataku lemah..saya melihat lala sudah menangis lalu memeluk saya.."ehh..ehh..kenapa lala nangis nie.."kataku hairan.."mummy itut da takda .. sekarang daddy tengah uruskan jenazah mummy itut..itut sabar ya..itut harus terima kenyataan.."jawab lala lalu meleraikan pelukannya dan memegang bahu saya.."ehhhh! lala jangan main² lah ..baru kelmarin saya bercerita dengan mummy tau.."kataku marah.."itut..da dua hari itut pengsan nie..jenazah mummy itut akan dikebumikan hari ini..itut sabar itut ..itut mesti terima kenyataan yang mummy itut sudah dipanggil Tuhan.."kata lala lagi.."lala bohong nie..itut tak percaya..kalau betul hantar itut balik rumah sekarang..!"kataku. .tiba² hatiku sakitt dan berdebar hebatt..

                         ***

Di luar rumahku banyak betul kereta berparking..di luar pagar pun ada..dan tak ketinggalan juga di tepi jalan raya..haishh takan ada kenduri kot..debaran hatiku juga semakin kuat.."aduhh"aku berhenti melangkah dan memegang dadaku yang berdetak hebat dari tadi.."itut okey?"kata lala sambil memegang bahuku. ."hmm..mari lah masuk.."kataku tanpa menghiraukan soalan lala..di muka pintu rumah saya dengar tangisan silih berganti dari dalam.."aik kenapa pula ada urang nangis² dalam rumah nie arhh..ada shooting ka?"soalku pada diriku sendiri ..saya pun masuk ke dalam rumah dan lantas terkejut melihat sebuah keranda di tengah² ruang tamu.."aik siapa yang mati?"saya bermonolog sendiri..Semua mata pun 100% memandang saya yang tengah blur nie..Aunty Sherahl Adik Mummy mendekati saya dan memeluk saya.."sabar ya itut"kata Aunty Sherahl sambil mengusap belakangku.."aunty nie da kenapa nie. apa sebenarnya yang terjadi nie?jangan buat itut suspen buli ka?"kataku sambil ketawa.."itut..mummy itut da tak da..itut harus terima kenyataan..mummy itut da dipanggil Tuhan.."kata Aunty Sherahl lalu menarik tanganku untuk mendekati Keranda itu..ketawa ku langsung mati disitu apabila melihat sekujur tubuh yang pucat lesi terbaring di dalam keranda itu..ya memang itu mummy..saya mula mengalirkan airmata.."kenapa mummy pergi secepat ini.."aku terduduk di tepi keranda mummy..penglihatanku juga kabur dek airmata yang seperti empangan pecah berebut mengalir dari mata saya. ..ramai orang yang menangis sedih dengan keadaanku. . .kulihat daddy mendekati ku dan mengusap belakangku. mungkin daddy pun baru ja siap menangis kali sebab mata dia masih merah².."kenapa Mummy pergi cepat daddy?"kataku lalu memeluk daddy .."Tuhan lebih sayangkan Mummy Tulah dia pergi dulu"kata daddy cuba menenangkan saya..sekali lagi saya pengsan dipelukan daddy..

Love Huhh?Where stories live. Discover now