Hani

49 3 0
                                    

Ada seorang perempuan ni. Bagi aku dia cantik, pandai pulak tu. Tapi dia ni jenis yang tak bergaul sangat. Kalau nak dengar suara dia pun susah. Sebab dia ni jenis yang pendiam. Dalam asrama kerja dia baca buku je. Kalau nak diajak bergossip, tentu tak nak. Nama dia Hani.

Malam tu pukul 9 malam, so maksudnya kami ada prep. Biasalah rutin harian pelajar asrama. Aku dan kawan aku semua dah siap kerja rumah. Memanglah semua siap, kalau asyik meniru je kerja. Ehhh aku tak okey, aku buat sendiri. Jujur, ada yang sikit-sikit aku kopi pasta yang member punya hehehe

Tiba-tiba tengah-tengah bergossip ni kawan aku mention si Hani. Dia dengar yang Hani ni boleh nampak makhluk lain. Makhluk halus. Aku ni jenis yang tak percaya benda-benda karut ni semua. So aku tak kisah sangat pasal tu. Kawan aku yang lain semua dah plan tak nak dekat dengan Hani dah.

Aku ni jenis yang bergaul dengan semua orang. Baik ke jahat aku kawan je. Bukan semua manusia perfectkan? Masa tu aku memang blur dengan apa yang diajar cikgu. Subjek matematik. Antara subjek yang paling aku tak suka. Masa tengah buat latihan, aku tengok Hani ni macam tak ada masalah je. So aku tegur dia. Aku minta dia ajar aku. Dia pun dengan suara yang tergagap-gagap ajar aku. Aih? Takkanlah dengan perempuan pun nak nervous?

Lepas dia ajar aku, barulah aku faham. Aku pun tanya kalau malam ni aku boleh join dengan prep. Hani ni salu prep seorang diri. Kadang-kadang kesian aku tengok. Tapi niat aku just nak menimba ilmu dengan dia je. Kalau nak diharapkan member aku. Hmmm 2 kali 5 je dengan aku. Lagi pun exam dah nak dekat.

Malam tu aku pergi meja dia, kami pun belajar sama. Dalam belajar, aku sedar yang Hani ni baik orangnya, peramah pulak tu. Dia dah tak tergagap sangat bercakap dengan aku. Mungkin dah terbiasa kot. Lepas dah siap kerja, aku pun beranikan diri untuk tanya dia tentang rumours yang aku dengar pasal dia.

"Hani, betul ke awak dapat tengok hantu?" Ya allah, direct sangat soalan aku tu, sepatutnya aku gunakan bahasa lembut sikit. Guna makhluk halus ke? Jin ke? Ni tak hantulah pulak. Dah terlepas nak buat macam mana.

Tangan dia berhenti menulis. Dia tengok aku. Aku nervouslah pulak, takut terkecilkan hati dia. Lepas tu, dia cakap ya, memang dia dapat tengok benda macam tu. Aku pun tanya, kenapa dia selalu sorang-sorang dan tak nak bergaul dengan orang. Dia jawab yang dia tak nak sakitkan orang dan kawan dia tak suka kalau dia berkawan.

Aih? Pelik kawan si Hani ni. Tak suka Hani ni berkawan dengan orang. Aku tanya kawan dia siapa. Dia tanya aku betul ke aku nak tahu siapa. Aku pun dengan perasaan yang ingin tahu, aku cakap ya, tak salahkan kalau aku nak tahu? Tiba-tiba dengan suara yang perlahan dia cakap yang malam ni dia bawa jumpa kawan dia.

So seperti yang dijanjikan, Hani nak aku tunggu dia di bilik stor. Masa tu pukul 12. Maklumlah tak nak kantoi dengan warden berjalan-jalan tengah-tengah malam. Tiba-tiba Hani datang, dia cakap yang kawan dia tak dapat datang sebab mengantuk. Aku pun pandang Hani dengan pelik. Entah-entah si Hani ni tipu aku kan. Tiba-tiba Hani cakap yang lebih baik aku jauh daripada dia sebelum dia apa-apakan aku. Aku pun pelik dengan perangai dia. Masa tu rasa lain semacamlah pulak.

Tiba-tiba, aku dan Hani terdengar bunyi tapak kaki. Ni tentu warden tengah pusing asrama ni. Aku dan Hani pun sembunyi kat belakang almari stor. Aku tengok pintu dibuka, rupa-rupanya member geng aku. Aku pun keluarlah tanya diorang buat apa kat stor ni.

Tiba-tiba diorang tanya aku balik, aku buat apa dalam stor sorang-sorang. Aku pun jawab yang aku tak sorang ada Hani teman aku. Bila aku tengok belakang tak ada orang di situ. Meremang aku dibuatnya. Aku pun ajak member aku keluar dari situ cepat-cepat.

Pagi tu aku datang kelas awal sebab nak tanya Hani mana dia pergi malam tadi. Aku datang di meja Hani. Hani tengok aku dan senyum. Tiba-tiba dia tanya. "Hai, awak dah jumpa kawan saya?" Aku dengan muka blurr aku jawab "hah?" Dia jawab "Malam tadi dah jumpa kawan saya? Maaflah saya mengantuk malam semalam, so saya suruh kawan saya jumpa awak sorang."  Tapi malam tadi, Hani yang jumpa aku. Kalau macam tu siapa malam tadi?

Sejak tu, aku mula percaya benda-benda halus ni. Aku pun mula menjauhkan diri dari Hani. Aku tak nak libatkan diri aku dengan benda-benda macam tu. So, Hani, kalau kau baca ni, aku nak kau tahu yang aku minta maaf sebab menjauhkan diri daripada kau. Harap kau faham.

#1 CreepyPastaVersiAkuWhere stories live. Discover now