Bab 2

291 37 6
                                    


Pagi itu Haera bangun dengan rasa jengkel. Semuanya dirasakan menjengkelkan kecuali muka polos Kyungsoo yang mamai menggeliatkan badan. Mulutnya asyik mendesis saja. Itu tak kena ini tak kena.

"Kenapa?" tanya Kyungsoo, hairan melihat riak muka Haera yang asyik mencuka dari tadi. Tangannya ligat membutangkan baju kemeja.

"Nothing." Dingin Haera membalas dan menyambar barangan untuk dibawa ke pejabat. Apa yang boleh disumbat ke dalam beg tangan, disumbat. Kemudian, kakinya terus dihayun ke dapur untuk menyediakan sarapan ringkas. Lagak Haera itu hanya diperhati Kyungsoo.

"Ish." cemuh Haera apabila sudu yang diambil jatuh ke lantai. Dengan geram, dia mengutip kembali dan diletakkan ke dalam mangkuk berisi bijirin.

"Haera, kenapa ni?"

"Entahlah. Serabut je rasa. Maybe, you know.. girls' problem. Hormon tak stabil agaknya.." Nafas dalam diambil dan dihembus, cuba menenangkan diri. "Sorry.." gumam Haera perlahan.

Kyungsoo senyum kecil. Dia menghampiri Haera yang berdiri di sisi kaunter dapur lalu mengucup dahi si isteri. "Takpelah. Saya faham."

Haera mengerut kening sebaik Kyungsoo berlalu mengambil sesuatu di dalam peti sejuk. Sejak bila bersaya saya ni?

.

Bibir Haera mendesis lagi. Habis mejanya diselongkar, mencari pendrive yang entah ke mana. Perasaan jengkelnya mula berlegar semula. "Masa aku nak ni, takdelah pulak! Menyampah betul."

"Yoo Haera?"

"Apa dia?!"

"Woo, calm down.."

Haera tergamam apabila tak sengaja meninggikan suara pada lelaki tinggi lampai di hadapannya. Namun muka Haera masih beriak menilai.

Pendrive berwarna hitam dihulur. "Ni pendrive awak kan? Mesti dia jatuh masa awak tengah kalut geledah fail-fail awak."

Terus Haera menghembus nafas lega. Beransur-ansur pendrive itu diambil. "Thanks. Kalau tak jumpa, habislah semua kerja saya dalam ni."

Lelaki itu tersenyum senget menampakkan lesung pipit. "Sama-sama. By the way, saya orang baru kat sini." Tangannya dihulur. "Saya Park Chanyeol."

Haera menyambut huluran itu. "Oh patutlah saya tak pernah nampak awak sebelum ni. First day?"

Chanyeol mengangguk kecil.

"Well, welcome to the company."

Sejam kemudian, bos mereka memperkenalkan Chanyeol kepada rakan sekerja yang lain. Dia memberi tundukan hormat pada yang mengalukan kedatangannya. Haera hanya bersilang tangan dan tersenyum bila Chanyeol memandang.

Walaupun baru berjumpa pada hari ini, tapi Chanyeol sudah mula rasa selesa untuk berbual dengan Haera. Mungkin wajah Haera kelihatan agak dingin tapi jika kena dengan gaya, mudah saja diajak berbual. Lagipun Haera seorang saja yang sebaya dengannya.

Usai tamat waktu kerja, Chanyeol dan Haera berjalan beriringan menuju ke lif bersama yang lain. Ada yang mengucapkan selamat tinggal, melambai sambil berpecah mencari kereta masing-masing. Tinggal Haera dan Chanyeol berdiri di hadapan pintu masuk bangunan.

"Haera-sshi,"

"Panggil Haera je."

Chanyeol tersengih. "Haera, awak balik dengan apa? Saya datang dengan kereta.. Kalau tak, saya boleh tumpangkan awak."

Dengan lembut, Haera menolak ajakan Chanyeol. "Takpelah. Ada orang yang akan datang jemput saya nanti."

"Ah, nak saya temankan-"

Hujan [Do Kyungsoo]Where stories live. Discover now