Ge mig ett leende

532 18 0
                                    

Förra Kapitlet:

-”Ruth har en sjukdom som gör att hon inte kan vara utan en sak, det finns olika fall och just Ruth kan inte vara utan en person, det är du Oscar” berättar jag.

-”Mig?” säger Oscar frågande, jag nickar.

***********************

Kapitel 7. Sen vet hela världen vem jag är

***********************

Jag vaknar på morgonen av min f*king mobil som ringer. Jag stänger av väckarklockan för att inte den ska väcka någon annan. Jag sätter mig upp på madrassen jag ligger på. Bredvid mig på några madrasser ligger Mayah, Felix, Ogge och Omar. I Ruths säng ligger Oscar med Ruth ihopkrupen i sin famn. Ogge rör oroligt på sig, han har blivit störd av mitt larm, ganska lättväckt, så jag går fram till honom. Han vaknar och jag sätter upp ett finger för min mun för att visa att han ska vara tyst. Han reser sig försiktigt och vi hämtar våra mobiler. Vi ställer oss i dörröppningen och tar kort på våra sovande bröder och systrar. Jag ser att Ogge försöker kväva ett skratt, så jag drar med honom ner för Ruths trappa och vi ramlar skrattande ihop i en av sofforna. Jag lägger ut bilden på instagram på våran gemensamma sida @peacelovehope. ”Sleepover whit @thefooomusic <3”. Jag ser att Ogge också lagt ut bilden och vi börjar skratta igen.

-”Försök vara lite tyst bror, Omar och Felix kanske vaknar!” skrattar jag fram. När jag säger det skrattar Ogge ännu högre.

-”Vi gissar vem som kommer ner först!” säger Ogge när vi lugnat ner oss ett tag.

-”Mayah och Ruth! Sen Oscar! Men vem av Felix och Omar som kommer först vet jag inte!” säger jag.

-”Jag tror precis som du! Men jag tror att din syssling kan vakna innan Felix!” skrattar Ogge.

-”Vi får se! Jag går och ringer mina kompisar nu bara! Kommer sen!” säger jag och går ut i köket. Kollar klockan. 09.10, Mira är vaken, undrar om Albin är det? Jag slår Miras nummer.

-”Hej Frida!” säger Mira.

-”Hej Mira, hur är det i Götlaborg då?” frågar jag och fnissar lite åt Ogge som kommer in i köket och visar en bild på en dreglade Felix.

-”Helt ok, lite tomt utan dig och Omar men jag tror att vi överlever!” skrattar Mira.

-”Hoppas det! Saknar dig syster!” säger jag.

-”Saknar dig också sis,  hälsa bror vår!”

-”Det ska jag göra! Är Albin vaken?” frågar jag.

-”Nej, han sitter nog sovandes framför en skräckfilm nu! Han ser alltid skräckfilm på fredagar och då brukar han somna!” skrattar Mira.

-”HAHHAH, ok ses på fredag!” säger jag.

-”Ses!” säger Mira och lägger på.

-”Om jag känner killarna rätt, kommer de vilja ha frukost när de kommer ner! Vad ska vi göra?” frågar Ogge.

-”Pannkakor!” säger Mayah och Ruth som precis kommit in i köket.

-”Awesome!” svarar jag och Ogge. Vi hjälps åt alla 4 att göra pannkakor. Vi tredubblar smeten för att det ska räcka. Vi är ju ändå 7 vrålhungriga tonåringar. När jag räddar en bränd pannkaka som Ogge glömt i stekpannan, kommer en rufsig Oscar ner för trappan. Mjukisbyxorna han sov i sitter snett och håret spretar åt alla håll.

-”God morgon sömntuta!” säger jag och lägger den brända pannkakan på en tallrik. Jag går fram till Ogge.

-”Bror, om du inte visste det så behöver man vakta mat!” säger jag till honom.

Ge mig ett leendeWhere stories live. Discover now