-BAB 3-

21 1 0
                                    

   "Hey bro! Lama dah tunggu? "Sapa satu suara dari belakang.

   "Ada lah dalam sembilan minit. Lagi seminit nak 9:40." Jawab Andy sambil tersengih melihat Kevin yang tercugap-cugap.
 
   "By the way, apa cer? Tetiba je call nak jumpa. Orang tengah mandi pun tak senang. "Marah Kevin.

   "Banyak lah kau. Tapi suka juga kalau aku ajak lepak kan. "Bantah Andy.

   "Yelah. Rezeki depan mata takkan tolak kot? "Balas Kevin sambil menayangkan giginya yang tersusun kemas.

   "By the way, aku tak jumpa kau kat wedding tadi pun. Kau kat mana? " Tanya Andy.

   "Macam mana nak jumpa sedangkan aku kat office mengerjakan dokumen dari minggu lalu. Belambak dah atas meja. Busy la bro! "Ujar Kevin sambil menarik muka malas.

   "Kau tau tak, satu pompuan ni pengsan kat wedding tadi. Aku rasa dia ex-girlfriend Kai. "Kata Andy sambil mengusap dagunya seperti orang yang sedang berfikir.

  "So? "Soal Kevin dengan nada tidak berminat.

   "So, aku tolonglah dia. Aku minta nombor dia. Pastu dia beri je. "Terang Andy sambil kepala hotaknya ligat memainkan peristiwa sejam yang lalu. Kevin hanya mengangguk masih tidak berminat dengan topik perbualan mereka.

   "Tapi, aku dapat rasakan dia ni lain dari yang lain. "Andy meluahkan keanehan yang dia rasakan mengenai Della. Kevin mengerutkan muka tidak mengerti.

   "Huh? Mean? "Tanya Kevin gelisah dengan apa yang disampaikan sebentar tadi kemudian menghirup beer yang dipesannya tadi.

   "Hmm... Tak tahu lah. Dia lain dari perempuan-perempuan gedi yang aku date dulu. Seperti ada aura-aura... Arh! Tak tahu lah! The point is she is different! "Tegas Andy. Dia sendiri tidak faham apa yang dia rasakan mengenai Della. Kevin hanya mengangguk akur dengan kata-kata Andy.

   "Okey. Aku cabar kau kalau kau masih Andy si playboy macam dulu. I dare you to make her in in love with you." Kata Kevin memberikan tantangan kepada Andy.

   "Okay! What is the prize? "Tanya Andy sambil menarik senyuman senget.

   "What you want is what you will get. " Jawab Kevin ringkas. Andy mengerutkan mukanya. Dia benar-benar tidak memahami apa yang Cuba disampaikan oleh Kevin. Baru saja dia hendak membuka mulut, kata-katanya hilang dek melihat sesusuk tubuh memasuki cafe.

   "Panjang umur dia. "Kata Andy perlahan namun masih dapat didengari. Segera dia menekan-nekan skrin IPhonenya.

   'Hai. Kebetulan. Cuba awak lihat meja bernombor 6.' -Andy

   Kelihatan  Della, Michelle dan seorang lelaki berdiri di pintu laluan. Della melihat sekeliling. Pencariannya terhenti apabila matanya menemui orang yang menghantar SMS kepadanya. Terukir senyuman pada bibirnya.

   Andy melambai dan memberikan beberapa isyarat yang mengelirukan Kevin. 'Bisu ke dia ni? 'Monolog Kevin dalam hati. Segera dia memalingkan kepalanya untuk melihat gerangan yang berkomunikasi dengan Andy menggunakan bahasa isyarat.

   "Siapa tu? "Tanya Kevin.

   "Dialah yang berbeza dari perempuan yang lain. "Jawab Andy pendek tanpa menoleh ke arah Kevin.
'Cantik sangat ke minah tu sampaikan Andy tak tengok muka aku yang handsome ni? 'Rajuk Kevin sendiri.

   "Awak stalk saya ke? "Soal Andy dengan nada bergurau.

   "Eh? Mana ada. Kebetulan je lah. " Jawab Della menafikan apa yang dikatakan Andy.

   "Korang nak makan ke? Joinlah kami. Lagipun nampak macam dah takde meja kosong. "Perlawa Andy sambil melihat-lihat sekeliling untuk mencari meja kosong. Della, Michelle dan Jeff mengambil tempat masing-masing.

   "Mestilah dorang nak makan. Takkan nak tidur kat sini pula kan. " Perli Kevin dengan senyuman senget. Mereka ketawa mendengar kata-kata  Kevin. Andy hanya menjeling. 'Ada juga yang makan kasut ni kang. 'Kata Andy dalam hati.

   "By the way, ni ke girl yang kau cerita tu bro? " Tanya Kevin sedikit berbisik.

   "Oh ya! Lupa nak kenalkan. Bro, ni Della, ni Michelle, sebelah Michelle... "
Kata-katanya terhenti. Dia tidak mengenali pemuda yang berada di sebelah Michelle. Andy menangkat kening menyuruh Jeff memperkenalkan diri.

   "Saya Jeff. "Kata Jeff ringkas.

   "Owh. Boyfriend Michelle ke? "Duga Andy. Kelihatan muka Michelle merona menjadi merah. Matanya dan mata Jeff bertembung. Kemudian menoleh kembali ke arah Andy.

   "Ye saya. "Jawab Jeff. Mereka semua tersengih mendengar pengakuan dari Jeff.

   "Ni Kevin, bestfriend saya. "Giliran Kevin pula untuk diperkenalkan kepada mereka bertiga.

   "Dah ada korang di sini, aku belanja korang sekali lah. "Perlawa Andy lagi.

   "Eh! Takpe la. Jeff belanja saya. " Kata Michelle pantas.

   "Owh. Takpe la. Awak pula Della? Saya belanja awak,boleh? "Soal Andy kepada Della yang dari tadi berdiam diri.

   "Eh? Takpe ke? "Soalan kembali kepada Andy.

   "Saya okey je kalau awak sudi. "Ujar Andy. Della mengagguk setuju. Takut Andy kecewa kalau dia tolak.

   "Great. Just order. "Kata Andy dengan riang.'First step done. ' Katanya dalam hati.Entah mengapa dia berasa gembira atas kehadiran Della.

   Minit demi minit berlalu.Makanan-makanan di atas meja semakin sedikit. Kemudian, mereka pun meminta diri untuk pulang ke kediaman masing-masing.

   "Della, awak ada kenderaan ke? Kalau takde, saya boleh tolong hantar awak pulang. "Cadang Andy sambil mengangkat kening menunggu jawapan dari Della.

   "Eh?Tak apa lah. Awak dah banyak kali tolong saya. Lagipun Jeff dah janji hantar saya pulang. "Della menolak perlawaan Andy dengan sesopan yang boleh supaya Andy tidak berasa kecil hati.
   "Oh. Begitu. Tak pe lah. Saya tak nak paksa juga. "Jawab Andy dengan tenang walaupun hatinya sedikit kecewa dengan jawapan Della. Perlahan-lahan bayangan Della, Michelle dan Jeff hilang dari pandangan.

  

  

Matahari Bersinar KembaliWhere stories live. Discover now