part I (1/3)

93 6 1
                                    

Angin bertiap pelan putera fixzal berjalan di luar istana matanya melihat istana 7bintang sudah tidak sama seperti dahulu . Air mata mengalir tanpa dia sedari hati nya mula ingat kisah silamnya. Sebelum perang lagi ayahdah selalu berkata

'Fixzal tolong jaga bonda' . Pesan raja setiap hari sebelum fixzal tidur .

Fixzal masih belum paham apa yang dikatakan oleh ayahdanya . Dia pun berjalan di taman tempat dia bermain dengan sang puteri semasa budak .

Kenagan mula datang putera fixzal masih ingat muka puteri arisa yang sangat comel. Tetapi sekarang puteri arisa sudah tiada . Mereka berpisah kerana puteri arisa mempunyai sakit yang susah di ubati . Hanya nenek kebayan sahaja dapat merawatnya .

"Arrrrrr". Jerit sang ratu dengan kuat sekali . Putera fixzal mendengar jeritan itu pun berlari ke istana untuk melihat bondanya.

Naim yang sedang berlatih bermain pedang pun berlari ke bilik pemaisuri untuk melihat keadaan pemaisuri .

"Naim apa sudah terjadi kepada bonda ?" .jerit fixzal .

"Saya tak tahu putra. Saya dari bilik berlatih tadi ini baru nak pergi melihat ratu". Balas naim sambil mengelap peluh di muka dan badanya.

Mereka berlari ke bilik sang ratu 30 anak tangga di pajat untuk sampai di bilik ratu. Pintu bilik dibukak oleh naim . Mereka melihat ada seekor burung gagak sedang duduk di sebelah ratu .

"Bonda kenapa menjerit tadi ?". Tanya putera fixzal mulutnya mula pucat kerana penat belari .

"Ratu ada masalah lah ? " tanya naim sambil melihat burung gagak di atas katil .

" saya okey sahaja tapi tergejut sebab burung ini masuk .balas sang ratu sambil tersenymu manis .

"Bonda ni". Marah puters fixzal sambil tersenyum manja .

"Bonda okey sahaja jom kita pergi taman". Pujuk permaisuri sambil tersenyum manis .

Lalu permaisuri pun turun dari katil lalu berjalan ke pintu bilinya .

"Jom kita pergi ke taman bonda rindu bunga rose". Ajak permaisuri .

Naim dan putera fixzal hanya menganguk kepala . Lalu mereka bertiga pun berjalan menuruni anak tangga .Burung gagak itu masih terdiam di atas katil permaisuri tiada sapa yang bertanya siapa miliknya .

Bersambung....
*paham tak ?
*kalau xpaham bagi tau ya
*terima kasih ...

ratuWhere stories live. Discover now