part 1 (2/3)

62 8 1
                                    

Istana burung helang agak meriah dengan kehadian ramai pengikut baru . Raja eibal duduk terdiam di atas kerusi kayu yang reka mengunakan emas tulin . Raju ebyzira pula sedang leka melihat anak yang baru sahaja dia lahirkan . Anak itu dilirkan selepas 2 tahun mereka berkhawin . Mereka mendapat anak perempuan lalu di beri nama puteri mika.

"Raja eibal ini orangnya yang cuba mencuri duit di pasar pagi". Cakap pegawal sambil membawa pencuri tersebut .

"Kenapa kamu nak mencuri duit di pasar pagi ?". Soal raja eibal dengan muka yang garang sekali.

"Saa.. saya lapar ibu saya susah". Balas pencuri itu dengan suara yang gagap sekali air mata mengalir tanpa dia sedari .

"Kamu tahu perbuatan kamu ni akan terima padah nya ? . Kamu boleh dikenakan  pancung kepala tak pun di buang dari negeri ini". Balas raja eibal dengan tegas sekali. Matanya menjegil melihat pencuri tersebut .

"Kamu raja yang kejam, pangung sahaja kepala saya biar saya mati dari di buang negeri dan mati kelaparan". Pencuri itu memberi arahan kepada raja eibal dengan nada yang serious sekali .

"Kamu mencabar saya ? . Kamu tahu sapa saya ? . Saya raja eibal raja paling kejam di kerajan ini . Berani kamj mencabar saya . Baiklah saya akan turun kan hukuman pangung kepala esok pagi pukul 10 bertempat di dalam bilik pancung . Saya akan suruh pengawal kurung kamu sehingga esok pagi . Balas raja eibal matanya menjegil pencuri tersebut lalu muka nya berubah merah peluh pula memenuhi mukanya .

"Pegawal tolong bawak budak ini ke penjara esok saya akan pangung kepalanya.." arah raja eibal lalu pegawal pun membawa pencuri itu ke penjara di bawah istana sebelum di kenakan hukuman .

Hati ratu ebyzira mula tidak sedap secara tiba tiba . Puteri mika yang sedang tidur di tinggalkan lalu di arah dayang untuk menjaga anaknya .

Ratu ebyrina melihat di luar istana seperti ada seorang perempuan berpakaian serba putih di temapat dia bertaman pokok bunga. Lalu dia pun turun dari istana dengan berpakaian gaum berwarna merah.

Taman mini rosalinda di keliligi dengan rose berwarna merah. Kelihatan cantik pemandangan nya. Kelihatan seorang perempuan sedang berdiri di ladang rose sambil memegang rose . Lalu rose yang dipenang layu secara tiba-tiba .

Ratu ebyzira pun datang untuk melihat perempuan misteri tersebut lalu perempuan tersebut tersenyum manis .

"Ratu ebzira sudah lama kita tak jumpa". Perempuan misteri itu menegur ratu ebyzira .

"Kau sapa ? . Saya kenal ka ? ". Soal ratu ebyzira sambil menelan air liur .

"Ratu tidak kenal saya ? . Dulu ratu yang sayang saya seperti adik ratu sekarang ratu sudah lupa ? ". Perempuan misteri itu sambil tersenyum manis .

"Rina ozilina ? Kamu ka ? " . Nama tersebut terkeluar dari bibir ratu ebzrina .

"Hahahaha". Gelak perempuan itu sambil mengambil  rose yang layu itu. Lalu disimpan di dalam sebuah balang .

" jom kita duduk sudah lama kita tak jumpa" ajak ratu ebyzira lalu mereka pun berjalan ke sebuah meja kayu dan kerusi kayu yang terukir nama ratu ebzrina .

Tiba tiba taman roselinda bertukar menjadi sebuah tempat yang terisi tengkorak manusia yang banyak sekali .

Muka ratu ebyrina bertukar menjadi takut dan cemas apa bila pokok rose nya bertukar menjadi sebuah tempat berisis tengkorak manusia .

"Ebyrina kenapa ni kau takut ka? . Sudah lama kau tak tinggalkan tempat ini . Kami disini sangat rindu kepada kamu". Perempuan mesteri itu pun berkata kata . Mukanya sudah terubah menjadi seekor mahluk berbulu penuh matanya sedah menjadi merah saga.

"Aku depat mana ni?.
" tolong tolong !.
Jerit ratu ebyrina sambil membuat muka yang takut .

"Tiada sapa yang akan tolong kau haha". Gelak perempuan itu dengan suara yang pelik sekali .

" hahaha apa yang kamu mahu dari aku rina ozilina ? . Tempat baru ?".  Soal ratu ebzrina kepada perempuan itu.

" aku mahu tempat baru tolong aku". Pinta perempuan itu.

" aku boleh tolong kau tapi bersyarat ". Ratu ebzrina meletakan syarat kepada perempuan itu .

"Apa syaratnya ". Tanya makhluh itu sambil melihat ratu ebzrina .

*bersambung
*esk saya update

ratuWhere stories live. Discover now