البارت الخامس

1.5K 49 2
                                    

الفصل الخامس

بقيت في حيرتي هذه أيام..... وأنا لا أعرف كيف أتصرف وقدمي تؤلمني وتشل تحركاتي .....كنت أتهرب من أن ارى السيد منير....ورغم التصرف الأخير الذي صدر منه ولكنه كان يقدم لي كل ما أريده من عناية وإهتمام.......هذا الأمر لم يمنعني من أن أتوخى الحذر فبدأت أتقرب من السيدة هدى مدبرة المنزل بما أنها الوحيدة التي تسكن القصرمنذ وقت طويل.....
دخلت الى المطبخ وجدتها تحضر الطعام ..وقفت على الباب قائلة بإبتسامة عريضة...
- صباح الخير ست هدى...
- ردت بإبتسامة وقد تنبهت لوجودي: اهلاً انسة نهال نزلتي ازاي؟؟رجليكي بخير؟؟
- الحمدالله بمشي شوية شوية ...
- تابعت عملها قائلة: يارب تكوني اتعودتي على القصر وعلى السكن فيه..
- تمتمت قائلة: يعني....الا على الساكنين فيه...
- قالت بتساؤل: قصدك ايه؟؟؟
- قلت متداركة الأمر : انتي مثلاً ....السيد منير,...سهام..كلكلم ما عرف عنكم حاجة...
- تركت ما كان بيدها وجلست على الطاولة وأشارت بيدها الى كرسي فارغ كي أجلس عليه.....ابتسمت لي وقالت بهدوء : تفضلي....إسألي وأنا أجاوب....
- انتي مش متجوزة ما عندكيش اولاد؟؟؟؟
- قالت بإرتباك: جوزي مات وعندي ولد واحد عنده 20 سنة بيدرس في منطقة بعيدة
- قلت بإستغراب: وبيجي هنا؟؟؟
- قالت بحيرة: لق السيد منير بيمنع اي حد يخش القصر وانا بقالي 5 سنين ما شفتوش ببعتلو الي هو عاوزه وبس...
- تمتمت قائلة: الي مانعو السيد منير...شبح القصر ....
- ردت بإستغراب: شبح ايه؟؟؟!
- هي مرات السيد منير فين؟؟؟؟؟ممتوفية؟؟ ؟
- وجدتها تقف بسرعة وتتابع عملها وكأنها أنهت الحديث معي: أنسة نهال عاوزة احضرلك ايه على العشا؟؟

علمت أنها لا تريد الخوض في الحديث.....ولكنني تابعت قائلة...

- من امتى وانتي هنا في القصرر؟؟
- من عشرين سنةا...
- وكان السيد منير الي ساكن هنا ولا مين؟؟؟
- ردت بتوتر: مش عارفة..
- مش انتي كنتي ساكنة هنا ما تعفيش ازاي.
- قالت بإرتباك: انسة نهال انتي عاوزة توصلي لايه.....
- تابعت اسئلتي ولم ارد عليها: هو السيد منير دكتور؟؟
- قالت بتوتر: اه...
- تابعت قائلة: والقصر.....ما خرجتي منو من عشرين سنة؟؟؟؟؟
- قالت في حدة: ايوة ومش عاوزة اخرج
- قلت في مكر: هو اجبركك تقعدي بنفس الطريقة الي قعدني بيها؟؟؟
- ردت بعصبية: لا..موضوعي مختلف وانا راضية....
- قلت بإهتمام: راضية بالسجن؟؟
- قلت مبررة: انسة نهال لو سمحتي انا عندي شغل.
- ايضاً لم اعر لكلامها الاخير اهتمام بل تابعت اسئلتي كنت اريد ان استفزها قدر المستطاع:هو في ستات غيري دخلو القصر؟؟؟؟؟
- لم ترد علي بل بقيت صامتة للحظات تنظر الي بخوف كبير وتابعت: رجاء خاص..ما تتدخليش في الي ملكيش فيه انسة نهال ولو سمحتي عندي شغل كفاية كده
- أومأت برأسي وغيرت الموضوع قائلة: هو اخو السيد منير ..ماهر..جي امتى؟...
-الاسبوع الي جي..وانا متأكدة حتعجبي بيه وحيتم الجواز بدون مشاكل
- ابتسمت بثقة قائلة: ما ظنش كده.........

اين انا؟؟ حيث تعيش القصص. اكتشف الآن