البارت الخامس عشر

2.2K 90 28
                                    

الفصل الاخير

صعدت الى غرفتي....جلست على السرير وانا انتظر قدوم اعصار لا محال ....كنت متأكدة ان ما فعلته بالسيد منير لن يمر على خير ......ومر الوقت ولم يحدث شيىء...كانت الساعة اصبحت السابعة.....وسيارة السيد منير لم تتحرك من القصر........هل سيمنع عني المضاض في هذا اليوم؟؟؟...هل سيجعلني اموت؟؟.....خا صة بعد ان علم أنني كشفت اسراره كلها.....ولن يرث اي شيىء....
اتجهت نحو الشرفة لأتفقد الوضع....لمحت رجلاً في الحديقة يتحدث مع السيدة هدى...انني اعرفه..نعم....انه العم جمال...هو من اتى بي الى هنا...هو من سلمني عنوان هذا القصر في المدرسة الداخلية لأتي الى هنا....
لم اشعر ماذا افعل بل بدأت اصرخ: عم جمالللللللللللللللل...عم جمالللللللللللللللل
نظر الى اعلى وما ان رأني حتى اسرع نحو البوابة..لكنني بسرعة البرق كنت في الخارج لحقت به...وجدت السيدة هدى تقفل البوابة من خلفه وتقف امامي لتمنعي...
- قلت برجاء: ست هدى...ده العم جمال..الي كان السبب اني جيت هنا..افتحيلي عاوزة اكلمو افتحي...
- قالت بثبات: ارجعي اوضتك ...
- عدت وأصريت: لق...لق...(بدأت اصرخ وهو يبتعد)...عم جمالللللللللللللللللل...عم جمالللللللللللللللللللللللللللللللل......انتي بتمنعيني ليه؟؟؟ انت كلكم نكرتو انكم تعرفو..واهو هنا...يعني جيتي كانت مترتبة صح..كنت عاوزيني اجي..وانتي مشتركة معاه.....كلكم هنا بتلعبو بية صح....بتلعبو بية..
- قالت وهي تحاول تهدأتي: من فضلك انسة نهال اطلعي اوضتك دلوقت وارتاحي ما فيش داعي لكل الي بتعملي.....
- صرخت في وجهها: لق لق......بيعمل عم جمال ايه هنا.....(لم ترد السيدة هدى علي)
- ماشي مش حتردي طيب....انا حدخل دلوقت اقول لمنير بيه ان شادي الي دخلتي القصر ابنك وعلي وعلى اعدائي انتي فاهمة..
- صرخت بي برجاء: لق ارجوكي......
- خلاص يبقى تقولي....
- قالت بتوتر: عم جمال يبقى....يبقى جوزي....
- وكانت الصدمة...نظرت اليها كأنني سأكلها بعيني: انتي...انتي...بتقولي ايه...جوزك..عم جمال الي اعرفو من سنين وهو الوحيد الي بيطل علية يبقى جوزك...ابو شادي..يعني يعرف ابوية رضوان غالي طالما انتي تعرفي ابوية...يعني كان ابوية عارف اني موجودة وعارف مكاني....يعني عم جمال خب علية طول المدة دي ان لية اب ويعرفو...؟؟؟ طب ليه؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ليههههههههههه؟؟ فهميني ليه..
- قالت وهي تبكي: ما اقدرش.....
تركتها ولم اضغط علي....باقية في غرفتي وحيدة افكر......هذه المرة زج من تحت الباب مغلف.....بقية جالسة في مكاني ليس مهم ان اعلم من وضعه سيكشف نفسه لوحده......... وقفت بهدوء وتقدمت نحو الظرف وأخذته..وجدت بداخله رسالة....ومفتاح صغير...وقد كتب فيها التالي....

(الساعة 8 بالضبط استني في الجنينة الصغيرة الي ورا الشجرة الكبيرة وده مفتاح البوابة بتاعتها عشان حتخرجي من القصر سليمة وما حدش حيأذيكي)
من هذا الذي يريد ان ينقذني.....ليكن من يكن..المهم انه يريد مساعدتي لأخرج من القصر ....سأخرج وابلغ الشرطة عن كل ما حصل معي وعن احتجازي...وسأحصل على ميراثي الضائع ...ولن يقدر احد على اجباري بشيىء.....عرفت الحقيقة هذا ما يهمني....
جئت الى القصر تعمداً....يريدون تزويجي بماهر واخذ ميراثي....ماهر؟؟؟ اين هو لم اراه ابداَ؟؟؟؟؟ عله يأس وخرج من القصر بلاعودة.......
.............................................
حانت الساعة الثامنة....ومع انني لم اخذ المضاض الا ان خروجي من القصر كان هو من سيأمن حمايتي الى الابد وليس المضاض الذي يسجنني وسأسعف نفسي سأستطيع....لن اجعل الموت يتغلب علي......
اتجهت نحو الحديقة الصغيرة.......فتحت بوابتها بالمفتاح الذي معي..وانتظرت ..رأيت سهام تتقدم نحوي...شعرت بالرعب...هل هي من وضعت الرسالة..؟؟هل هو فخ للإيقاع بي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟..اقفلت البوابة بقفل كبير....وبقيت معها لوحدي داخل اسوار الحديقة الصغيرة.....لا استطيع الهروب...
- قالت وقد شعرت بالخوف: عاوزة مني ايه؟؟؟
- قالت بأسى: عاوزة ايه؟؟؟؟ ده انا ما صدقت انهم قالولي انك هنا لوحدك....حقتلك وادفنك مطرح منتي موجودة.....(اخرجت من جيبها سكين)
- ترجعت للوراء وانا اقول: ابعدي عندي لحسن اصرخ...
- ضحكت بصوت عال وقالت: صرخي....وريني مين حيلحق يجي هنا ويسمعك.....حكون خلصت عليكي.......
- قالت برعب وانا احاول الابتعاد عنها: عملتلك ايه؟؟؟
- قالت بجنون: مش كفاية عاوزة تاخدي جوزي مني...مش كفاية ان اخو عملني خدامة هنا ....مش كفاية اني طول عمري عايشة في ذل على امل اننا حنورث وفي الاخر طلعتلي انتي...وحتاخدي جوزي...والبيه بسببك طلقني..يعني لا فلوس ولا راجل ولا حاجججججججججججججججججججججججججة
- قلت لاحاول تهدأتها: مش يمكن منير بيه الي طلب منه يطلقك...انا ما قلتلوش...
- ما يهمنيش.......المهم عاوزة انتقم منهم كلهم..اموتك ومش حخلي ماهر يتجوزك..ولا منير بيه بتاعك يورث.....
اقتربت مني تريد ان تطعنني ...حاولت مقاومتها...وقعت على الارض...بدأت اصرخ...لا احد يسمعني...كانت الطعنة الاولى في يدي....ثم حاولت ان تطعنني في قلبي....صوت رصاصة اتى ....جعلها تترك السكينة وتشل حركتها....
كنت خائفة جداً وانا انزف.....ابعدتها عني....وحاولت الوقوف...وجدت السيد منير يحمل المسدس.....اتى بعدها ماهر...وبدأ يصرخ...
- سهاممممممممممممممممممممممم( انت عملت فيها ايه يا مجنون؟؟؟؟؟)قتلت مراتي....قتلتها ليهههههههههه
- وقف السيد منير كالصخر لا يتحرك ولا ينطق بحرف وماهر يجن اكثر: انت بتعمل فية كده ليه؟ طول عمرك حارمني من كل حاجة واخدت انت كل حاجة....اتجوزت الي بحبها واخدتها مني مع اني انا الي قلت لابوها عليك بعد ما كل المستشفيات رفضت تتعامل معاك لاخلاقك الزفت وسحبو منك العضوية...انا الي اقنعتهم انك دكتور شاطر..خليتهم يدخلوك القصر...خلتهم يثقو فيك...عشان تعالج مهى....وقلتلك اني بحبها....كانت بتجي المستشفى عندي .....انا كنت بحبها..اخدتها مني ولفيت على ابوها.....وجوزتني سهام السكرتيرة القديمة بتاعتك....وعدتني بالفلوس...حاولت تراضيني...وتجوزني نهال عشان ما افضحكش..عشان ما قلش انك انت الي موت ابوها بالسم....عشان ما قلش انك انت الي خليت مهى تنتحر لانك عمرك ما حبتها....ودلوقت اخدت مني سهام وقبلها كنت عاوز تاخد مني نهال....انت مش انسان..انت مش بني قادم..انا بكرهك...انا بكرهككككككككككككككككككك.........
- صرخ منير في ماهر قائلا: انا حبيت مهى....عشقتها.....ما قتلتهاش....هي الي كانت مش طايقة العيشة معاية...جنونها وصلها للانتحار ...ما قتلتهاش.....
- صرخ فيه ماهر: انت كدابببببببببببببب...بكرهك بكرهك.......(وفي لحظة جنون اخذ المسدس من يد اخاه وصوبه نحوه واطلق الرصاص عليه......وفر بسرعة هارباً)
وقع السيد منير على الارض....اسرعت اليه وانا اصرخ..
- منير...منيربيه....
- قال وهو يلفظ انفاسه الاخيرة: نهال..انا حبيت اختك اوي..ما قتلتهاش....صدقيني ما قتلتهاش.....وحبيتك انتي....حبيتك......حبيتك...........
لم اشفق عليه.....ولكن واجبي يحتم علي مساعدته...فقلت..
- ما تتكلمش....بعد شوية حنجيب اسعاف...(امسكت دي وانا اتألم من النزيف)
اتجهت نحو السيدة هدى وانا اتألم اكثر .....رأيت شادي امامي...امسكت بيديه وانا احاول الصمود لأفهمه ماذا حصل.......امسكتهما بقوة اكبر......ولم استطع التحدث....
عندها اشرت الى الحديقة الصغيرة ووقعت على الارض..وانا على الارض كنت اتنفس بصعوبة وضعت يدي على فمي....قربت اصابعي من انفي بعد ان شممت رائحة اعرفها ..لاحظت على يدي بعد الصمغ.....انه سم الفئران....انه من اصابع شاددي التي لمستها الان........انه من وضع المغلف......السم على العتبة....انه هو من حاول ان يجلبني الى الحديقة لتقتلني سهام.....نعم انه هو....
شعرت ان السكين التي طعنت يدي قد طعنت قلبي...وانني سأموت لا محال.....
بدأت اركض ........واركض.......احاول الهروب....وجدت السيدة هدى في انتظاري على الباب..
- قالت بحماس: يلا يا بنتي بسرعة......
- لم احاول منعها ولا الرفض بل استجبت لها وفعلا كنت خارج القصر في سيارة نظرت الى السائق كان العم جمال..قلت بوهن: عم جمال؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ابتعدت السيارة ووقفت في مكان بعيد وانا لا استطيع الكلام لشدة ما نزفت يدي الا ان رأيت شادي يدخل السيارة ويداه كلها اتربة ويقول..
- يلا بينا..............
انتظرت حتى ابتعدت السيارة ووصلت الى الطريق العام استغليت الفرصة وفتحت الباب بصعوبة ورميت نفسي منها ........
.................................................. .......................
فتحت عيني.....رأيت سقفاً جميلاً......ورود حولي.....وغرفة تشبه غرف المستشفيات....نظرت الى يدي رأيتها ملفوفة بعناية....بعد قليل دخلت الي ممرضة بلباسها الابيض.....انني في المستشفى..لقد خرجت من القصر....الحمد الله لقد خرجت معافة.....لم امت...لم امت...
- انسة انا فين...
- انتي في المستشفى الدولي....انتي نزفتي جامد اوي بس الحمد الله انك بخير....ولاد الحلال جابوكي هنا.....
- قلت وانا اتألم: كتر خيرهم..
- في ظابط برة عاوز يشوفك..
- اوك...
دخل الظابط الى الغرفة.....
- ازيك انسة نهال؟؟
- الحمدالله.....
- احنا القينا القبض على جمال خير الدين ومراتو هدى وشادي ......شادي كان هربان من السجن سبق وكان متهم بجريمة قتل.....
-
- قلت بذهول : انت بتقول ايه
- ايوة حضرتك فهمينا الي حصل لو سمحتي...
شرحت للظابط كل شيىء...من لحظة دخولي الى القصر....الى اللحظة التي وجدت نفسي فيها في المستشفى...غادر الظابط للتحقيق في الموضوع .......وبقيت انا في المستشفى....وحيدة لا اقوى على الحراك.....
ماهي الا ساعات حتى اتصل الظابط بي قائلاً....
- انسة نهال احنا رحنا القصر ما فيش لا جثث ولا حاجة..القصر فاضي من الكل....
- قلت بسرعة: مش ممكن في الجنينة الصغيرة: لا الجننية الصغيرة ولا حاجة..مافيش حد....ولا في حاجة.....
- يعني ايه حضرتك..
- يعني ما فيش جريمة قتل..ومافيش حاجة لان ما فيش دليل...انتي متأكدة من كل الي قلتي...
- امال حضرتك السم الي في جسمي ده شربتو لوحدي؟؟؟؟
- سم ايه حضرتك الطبيب الي كان مشرف عليك اكد ان كل الي في جسمك كان ضربة سكينة لا في سم ولا حاجة امال انتي عايشة ازاي؟؟؟
- هما عالجوني اكيد لما جيت هنا..
- حضرتك التقارير بتقول انك سليمة معافة ففي دمك شوية فيتامينات مش اكتر...
- ذهلت وقلت فيتامينات؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
- يعني حضرتك شادي الوحيد الي متهم بالقتل سابقاً.... وهو حنعاقبه على جريمة قديمة وهدى وجمال ما نقدرش نحبسهم غير بتهمة التستر على مجرم....
اقفلت سماعة الهاتف...نظرت حولي....بدأت اضحك....لا يوجد جثث...لقد دفن شادي سهام ومنير.....انه هو من كان يحاول ايصالي بالمعلومات كلها...الصور..الرسائل..المفتاح...لقد جعلني اعرف الحقيقة لأنتقم من الجميع لكن لماذا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
.................................................. ..................
بعد ايام حضرت الى الشرطة...طلبت من الظابط ان ارى العم جمال...
وجدته منكسراً حزيناً......
- ايه يا عم جمال مش قاددر تبص في عنية ليه؟؟؟؟؟
- عشان....عشان..(بدأ البكاء )
- ما فيش داعي للعياط....احكيلي الحقيقة وانا حساعدك...
- بدأ يتحدث: ابوكي يوم ما ساب امك وراح لعمه عشان يساومه على حتتة الارض انا كنت معاه....يوميها عم ابوكي رفض يديلو حاجة الا لو اتجوز بنتو فداء.....لان ما فيش حد راضي يتجوزها عشان عندها مرض نفسي....واتجوزها ابوكي..وجاب منها مهى...كان بيديني فلوس اوصلهملكم ورسايل....انا ما كنتش بوصل حاجة كت باخد الفلوس واقطع الرسايل عشان عمه كان موصيني على كده وبيديني فلوس كتير وشغلّ مراتي في القصر الي هي هدى عشان مش عاوز رضوان ابوكي يتعلق بيكم من تاني لغاية ما قلت لابوكي انكم سافرتو وما عرفش عنكم حاجة....وبعد ما ماتت فداء مرات ابوكي..فضلت انا معاهم سواق...لحد ما مهى كبرت وبان عليها المرض كنت باخدها المستشفى.......اتعرفت على ممرض كان هناك الي هو ماهر....اقنعنا بعديها بأخوه منير انو دكتور شاطر عشان يجي القصر يعالجها...علقها بيه واقنع ابوها الي هو ابوكي انو يتجوزها عشان يخفف عنها...واتجوزها...وجاب اخو ماهر هو وسهام مراتو الي كانت سكرتيرة منير عشان تعيش معاه في القصر.....ومات ابوكي ماعرفش ازاي ومماتت بعديها مهى....لما جم عاوزيين يورثو السجلات بينت ان رضوان غالي ليه بنت تانية الي هي انتي....دورو عليكي كتير....انا قلتلهم اني اعرف مكاانك بس يدوني فلوس كتير ..ادوني وقالولي ابعد خالص من هنا...وعملو خطتهم معاكي عشان تتجوزي ماهر ويورثوكي بعد ما يقتلوكي....وكانو عاوزين حد يقتلك...منير كان عارف ان لية ابن في السجن متهم بجريمة قتل....طلعو منه...بعد رشاوي كتير لناس في السجن وبانت الحكاية هرب....وجابو القصر....مراتي ما كنتش عايزة كده اترجت منير كتير عشان يبعد عن شادي...بس انا كنت قابض فلوس...ماكنش ينفع....واقنعني ان بعد ما شادي يقتلك ويدفنك حيهربو برة....بس شادي مهدلك كل حاجة عشان تعرفي شوية شوية كل حاجة ...وعشان تدخلي القود....وشادي لعب لعبتو وكان متأكد ان بلي بيحصل لسهام مش حتكست علي وحتقتلك هي مش هو....وان ماهر حيتجنن ويحصل الي حيحصل .....كلو كان بخطة ومددروس....من شادي..مع ان شادي كل الي كان مطلوب منه يقتلك بعد ما ماهر يتجوزك....وبعد ما حصل الي حصل دفن سهام ومنير تحت التراب بعد ما ماهر هرب وعم رشدي بردو هرب ....وبكده شادي هو الي حيتجوزك وتفضلو في القصر وتورثي ويعيش معاكي ويحصل على فلوس اكتر بعد ما خلاكي تحبيه واتقرب منك......
- سمعت القصة كلها....ضحكت.....ثم قلت: يعني كلو كان في القصر بيلعب علية....من اكبرهم لاصغرهم..حتى مراتك..
- نزلت دمعة من عينه ثم قال: لا..مراتي ما كانتش راضية ابداً.....وكانت خايفة عليكي...بس ما تقدرش تعمل حاجة ولا تنطق بحرف...

وقفت وقبل ان اغادر قلت له...
- انا يا عم جمال بشكرك...انك خلتني اجي القصر...بجد شكراً....
غادرت قسم الشرطة...واتجهت نحو القصر...وقفت في حديقته...نظرت اليه من الخارج....نظرت الى الحديق الصغيرة....الى الاشجار...الى الورود الى كل شيىء....خرجت تاركة لوحة صغيرة على الباب كتب عليها (للبيع)
.................................................. .......
تمت ايه رايكم في القصه يلا فوت و كومنت

🎉 لقد انتهيت من قراءة اين انا؟؟ 🎉
اين انا؟؟ حيث تعيش القصص. اكتشف الآن