البارت الثالث

2K 60 0
                                    

جلست في غرفة المكتب وهو واقف أمام النافذة ينظر الى السماء في صمت قاتل...في حياتي لم أر شخصاً مثله ....غريب الأطوار لأقصى درجة...إنسان عنيد في نظراته شيىء مجهول كأنه يخفي جرحاً أليماً في نفسه مع أنني عندما رأيته لأول مرة في القطار لم يكن كذلك.... ظننته رجلاً مسالماً للغاية لأنه ساعدني ولكن يبدو أن حدسي قد خدعني...هذا إذا كان فعلاً هو من رأيت ولكن مستحيل أنا متأكدة.......

أشعر بشعور غريب اتجاهه لا أعرف ما هو ... كل شيىء متوقع لذلك يجب أن أخذ بعين الإعتبار كل الإحتمالات....
شعرت للحظات بالملل من هذا الهدوء الرهيب..فقلت بغضب...

- انا هنا قولي عاوز مني ايه انا مستعجلة يا اما خرجني من هنا لاعملكم مصيبة
- بقي على وضعه السابق ينظر الى السماء....بعدها بلحظات قال: انا مستنيكي من زمان....الحمدالله جيتي....
- قلت بلهجة غاضبة: انا مش الي انت عاوزها افهمني ..ياربييييييي....؟؟

استدار عندها وأعطاني صورة ....نظرت اليها.. صورة شاب في مقتتبل العمر وسيم جداً ......

- قال بهدوء: ده اخوية الصغير عندو 25 سنة جي اخر الشهر من ايطاليا
- رميت الصورة من يدي على الطاولة بإهمال قائلة: وانا مالي....مالي...
- قال ببرود: كده ترمي صورة جوزك؟؟دي مش تصرفات ست مجتمع ابدا على كل حال انتي عاوزة دروس كتير عشان تتعلمي ازي تكوني ست مجتمع راق
- وقفت أصرخ في وجهه: انت بتقول ايه انا مش متجوز من حد ولا حتجوز انا عندي 19 سنة بس...انت مجنون.........(وضعت يدي على رأسي أعبث بأصابعي بتوتر وقلت له بحسم)...انت عاوز ايه بالضبط....؟؟؟؟؟
- عاوز منك تتجوزي ماهر اخوية........
- ضحكت بإستهزاء قائلة: نعم...أتجوز منه بكل ثقة..على اي اساس
- نظر الي بتحدي قائلاً: موضوع حتتجوزي مش حدخل فيه عشان ده امر حتمي يعني حيحصل بس ممكن اقلك ليه.....
- أومأت برأسي لأعرف ما أخر الموضوع وقلت: طب ليه؟؟
- يبقى زااهر بيه ما اتفقش معاكي؟؟؟
- صرخت في وجهه وقد نفذ صبري: قلتلك انا ما عرفش لا زاهر ولا غيرو ما عرفش الا سيد جمال ضضطوهو سبب المصيبة الي انا فيها دي ربنا يسامحه....
- نظر الي بتعجب: ايه ده جوازك من اخوية مصيبة...؟؟؟كتير يتمنو راجل عندو ملايين واراضي ....وتعيش في قصر زي ده..انتي في نعمة مش احسن من المدررسة الداخلية الي كنتي فيها و نايم معاكي في القودة 20 نفس...
- ذهلت كيف عرف: انت عرفت منين؟؟
- انا اعرف كل حاجة....
- ضحكت عندها بصوت عال قائلة: طب ماشي.....ايه الي يخلي واحد زي اخوك يتجوز واحدة زيي...
- قال يريد إقناعي بالأمر: ما تخافيش هو ما يعرفش انو يملك كل ده فاكرو لية انا لوحدي واني انا بساعدو عشان يعيش ويكمل دراسته ووعدتو اجوزو واحدة غنية
- قلت بسخرية: مين قلك اني مش حقله لو شفتو؟؟؟؟(ثم علقت قائلة) ..ده ان بقيت هنا
- قال بثقة: مش حتقدري....
- قلت بتحدي: ايه الي يأكدلك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ظ
- أدار ظهره قائلاً: الشوربة الي شربتيها فيها سم....بس اطمني انا كل يوم حديكي مضاض ليها .......والا حتموتي ولا حد حيحس بيكي لو ما نفذتيش اوامري...علفكرة انا دكتور....

اين انا؟؟ حيث تعيش القصص. اكتشف الآن