"Aku rasa kita kena keluar dari sini",kata afiqah.semua memandang ke arah afiqah"kenapa?",soal kak asha"sebab tempat ni dah tak selamat.kita kena cari keluarga kita",kata afiqah"ika,di luar tak selamat takkan kita nak keluar sekarang",kata bihah"hish,bukan itu maksud aku.maksud aku esoklah",terang afiqah"ohh...lain kali cakaplah",kata bihah sambil tersengeh.afiqah teringat akan telefonnya lalu dia keluarkan telefonnya.afiqah cuba menelefon ibunya.
Tut..tut
Tut..Telefon afiqah&puan ina
"Asalammualaikum mak!",kata afiqah dengan riyang.semua pergi ke arah afiqah.afiqah mengarahkan dekat mereka untuk senyap"wa..laikumusalam ika ke ni?!",soal puan ina teresak-esak"ma...korang semua okey tak?",soal afiqah sayu"okey nak.kitorang selamat",kata puan ina"mak nak cakap dengan yang lain.boleh",kata afiqah"boleh",kata puan ina lalu membagi telefon kepada tuan ali"hai,ika.anak papa selamat?papa risau sangat.",kata tuan ali"ika,okey.ika dengan kawan ika",kata afiqah sambil mengeluarkan air mata"ni adik kamu nak cakap dengan kamu",kata tuan ali lalu membagi telefon kepada afiq"kakak!kakak okey tak?kakak dekat mana?",soal afiq"kakak dekat tadika kemas.kakak okey je.korang jangan datang kat sini sebab banyak zombie di bawah tau.korang di mana?",kata afiqah"okey,kitorang di hutan weslone(main hentam je)jauh tau akak kalau nak pergi sini.kalau korang nak pergi sini jalan berbahaya.kitorang naik kereta api yang masih okey.tapi ambil masa yang lama.tapi jangan risau ada lagi satu kereta api yang tinggal di stesion kereta api",kata afiq di dalam talian.afiqah terdengar jeritan orang menjerit dan bunyi orang kena gigit"kak,afiq mohon jangan datang sini!keluarga kawan kakak pun ada.ingat janga-",talian terputus.
End telefon afiqah&puan ina
"Afiq!afiq!apa dah jadi di situ",kata afiqah sambil mengalirkan air matanya."ika,ika okey?apa dah jadi dekat situ?",soal mereka semua"ki...kita kena jalan sekarang juga",kata afiqah tegas sambil mengelap air matanya"kenapa?",soal kak asha hairan"keluarga kita dalam bahaya!saya tahu di mana dorang sekarang",kata afiqah"di mana?",soal dennis"di hatiku",kata afiqah selamba"hesh,orang tanya betul-betul dia main pulak",kata izlan dan cici."hahahah apalah korang ni aku cakap macam tu sebab nak ceriakan diri sendiri.keluarga kita dekat hutan weslone....",kata afiqah wajahnya jadi sayu kembali"dekat mana tu?",soal bihah"entah",kata afiqah perlahan"akak ada peta nah ambillah",kata kak asha sambil memberi peta kepada afiqah.afiqah mengambil peta tersebut dan terus melihat dekat peta itu"jauhnya",kata afiqah"jauh sangat ke?",soal farah"ha'ah jauh sangat.macam mana keluarga kita boleh ada di situ eh?",soal afiqah lebih kepada soal pada dirinya sendiri"entah,guna magic kot",kata cici"atau guna sihir",kata izlan pula bingung.yelah kalau dorang semua nak pergi di situ boleh ambil berhari-hari."haih,kalau macam ni esok kita pergi situ boleh",kata afiqah"okey",kata mereka semua lalu membuat hal masing-masing.afiqah tidur awal kerana mengantuk.
Skip.
Keesokan harinya.Afiqah terbangun awal'alamak lupa pula cas bateri telefon'gumam afiqah sambil meengambil telefonnya di beg sandang lalu mengecasnya di soket putih.afiqah melihat sekelilingnya hari baru terang-terang tanah tapi burung-burung bernyanyi seperti untuk mengingatkan kaumnya untuk mencari rezeki.'pelikkan ada juga burung yang selamat dari kena makan zombie.mungkin tak sedap kot.aku nak jadi burunglah kalau camtu supaya selamat dari zombie.dan kalau ada zombie pandang aku,aku akan cakap bye zombie-zombie tak guna sambil tersenyum.sekejap,burung mana pandai cakap dan senyum.merepek betullah aku ni'getus hati afiqah lalu ketawa sendirian"oi,gila ke apa",kata dennis.mana taknye dia cakap macam tu,sebab si afiqah ni temenung lepas tu ketawa sendiri."mana ada",kata afiqah"habis tu kenapa ketawa sorang-sorang?",soal dennis"aku...aku saja je",kata afiqah.
**************
"Aaahh!!!sakit!!",jeritan kak asha mendapat perhatian semua orang.afiqah yang dekat dengan kak asha jadi cemas."kak asha okey?",soal afiqah cemas.mereka semua pergi ke arah kak asha dan afiqah."sakit!",kata kak asha"ya Allah,air ketumbah akak dah pecah",kata bihah dan farah apabila melihat air yang jernih mengalir ke lantai"aargghh!!!",jerit kak asha.izlan menolong afiqah untuk membaringkan kak asha.bihah dan farah memberi semangat kepada kak asha manakala afiqah mengangkangkan kak asha untuk memudahkan tugasnya untuk menolong kak asha bersalin.Beberapa minit kemudian....
"Ngueek...nguekk(hentam)",bunyi bayi memenuhi bilik itu."kak asha...",kata afiqah sambil membagi bayi lelakinya ke arah kak asha"a..anak mama jangan nangis.afiqah,boleh saya minta satu permintaan?",soal kak asha lemah air matanya mengalir"boleh",kata afiqah"saya amanahkan dekat kamu untuk jagakan akif sampai dia besar.boleh?",soal kak asha"err...boleh.tapi jangan lah cakap macam tu",kata afiqah sedih"akak percayakan kamu jadi jagakan akif tau.beri dia kasih sayang.sayang dia macam diri kamu sendiri.bagi nama penuh dia akif amsyar.akak rasa hayat akak tak pangjang jadi tolonglah",kata kak asha sambil mengalirkan air matanya dia sempat mencium dahi akif lama dan bagi akif kepada afiqah sebelum menghembus nafas yang terakhir.afiqah memeluk akif sambil menangis teresak-esak.mereka yang menyaksikannya menangis... .
YOU ARE READING
The walking dead
Adventurecerita ini mengisahkan seorang gadis dan rakan-rakannya pergi ke rumahnya untuk membuat tempat pensel.tiba-tiba mereka di gemparkan dengan berita yang mengejutkan tentang virus zombie telah menyebar ke satu dunia... "aku takkan pergi.sebab keluarga...