Afiqah pergi ke arah bilik dennis.sampai sahaja di depan pintu bilik itu afiqah mula mengetuk pintu bilik tersebut.
Tok!!!tok!!!
Tok!!!Pintu bilik itu di buka oleh seseorang.izlan."kenapa?",soal izlan"ada dennis tak?",soal afiqah perlahan"ohh,dia tadi baru keluar dengan risya",kata izlan tenang"buat apa di keluar dengan risya?!",soal afiqah kuat"woo..woo.. relax bro...napa kau marah ni bro?nanti cepat tua bro.",kata izlan'dah terlebih dos ke apa.sejak apa tah dia panggil aku bro.nanti jadi beruk baru tahu'gumam afiqah di dalam hati"bro..bro..bro aku perempuan lah",kata afiqah sedikit geram"heheheh gurau je",kata izlan."dorang pergi mana?",soal afiqah"entah",kata izlan"tak apa lah kalau camtu",kata afiqah lalu pergi berjalan ke arah luar.dia terlihat alvin duduk di kerusi panjang yang ada di luar.di sebelahnya ada first aid.afiqah rasa serba salah lalu duduk di sebelah alvin.manakala akif di baringkan di atas kerusi panjang.alvin yang leka mencari ubat di dalam kotak peti keselamatan terhenti lalu memandang ke arah sebelahnya.mukanya kelihatan marah apabila melihat afiqah."erm,nak saya tolong?",soal afiqah lembut"tak",kata alvin" kau marah ke?",soal afiqah"taklah-taklah saya gembira",kata alvin lebih kepada menyindir."heheh sorrylah meh aku tolong ubatkan",kata afiqah"tak payah!",kata alvin sambil menunjukkan mukanya yang tegang.afiqah menelan air liurnya kesat.takut."biar aku tolong juga",kata afiqah sambil merampas kotak first aid untuk merawat lebam di sebelah bibir alvin dan di sebelah mata alvin.alvin terpaksa akur.afiqah merawat dengan berhati-hati,kadang-kadang alvin berdecit kesakitan."aku minta maaf pasal tadi",kata afiqah yang masih merawat lebam di bibir alvin"erm",kata alvin matanya hanya memandang ke arah sebelah."okey siap",kata afiqah."t-terima kasih",kata alvin.afiqah hanya tersenyum.afiqah mendukung akif semula."err,aku minta maaf sebab pukul kepala kau guna buntut senapang aku",kata alvin perlahan"takpe,saya maafkan",kata afiqah sambil memandang ke arah alvin."afiqah",seseorang memanggil.terus afiqah memandang ke arah orang tersebut.serta merta wajahnya berubah kepada marah sebab orang itu ialah dennis.bukan dia benci dennis tapi dia sakit hati dekat dennis pasal risya.tiba-tiba lagu sakitnya tuh di sini bergema di dalam kawasan itu.'hish,ada orang nak mati awal agaknya.cuba tutup radio tu tak boleh ke'getus afiqah geram.dennis memandang tajam ke arah alvin.manakala alvin merenung tajam ke arah dennis.okey,aku pula nak makan dennis.bikin sakit hati je.'haih,aku ni melebih pula.macamlah dennis tu suami aku'gumam afiqah lalu menggelengkan kepalanya.afiqah terlihat risya di sebelah dennis'bila lak minah tu ada di situ?'gumam afiqah geram."kenapa?",soal afiqah acuh-tak acuh"sini",kata dennis sambil menarik tangan afiqah jauh dari situ.risya pula mengejar dennis dari belakang."isya,duduk lah di situ dulu",kata dennis sambil menunjukkan satu kerusi panjang"huh,okey",kata risya lalu duduk di atas kerusi itu.'sejak bila dia panggil risya kepada isya'gumam afiqah geram"sejak bila kau panggil dia isya",akhirnya soalan itu terkeluar dari mulutnya"baru tadi.kenapa?jealous?",soal dennis sambil tersenyum"hahahah buat apa nak jealous",kata afiqah selamba padahal di hati cakap'ya aku jealous!'.dennis dan afiqah berhenti berjalan"wey,nak tahu tak tadi isya ajak aku pusing-pusing di kawasan ni jadi aku ikutlah dia.dia ada cakap yang dia sukakan aku",kata dennis.'okey,dia memang nak tempah maut yang pergi cakap tu buat ape'gumam afiqah.afiqah melepaskan tangannya dari genggaman dennis.dennis baru tersedar yang dia masih memegang tangan afiqah lalu melepaskannya"kau,bawa aku lari di sini sebabkan kau nak cakap itu je?",soal afiqah dalam nada yang di tahan."tak lah,aku nak cakap pasal lain.kau jangan dekat dengan alvin.dia bukan baik pun",kata dennis"eh,siapa bilang dia baik lah",kata afiqah"kau jangan dekat dengan dia juga",kata dennis"mana boleh dia kawan aku",kata afiqah tak mau mengalah"hish,tetap tak boleh kawan dengan dia",kata dennis geram"kalau camtu kau jangan kawan dengan risya",kata afiqah"mana boleh dia kawan aku",kata dennis"hah,kalau camtu aku boleh kawan dengan alvi-",kata-kata afiqah terhenti apabila bunyi lonceng kecemasan berbunyi.
Pak!!!pak!!!
Pak!!!Banyak bunyi hentakkan kuat dari luar pagar."semua tolong pergi ke dewan",kata seseorang dengan menggunakan microphone"aik,di sini pun ada dewan?",kata afiqah dan dennis.afiqah melihat di tempat mereka berjalan tadi kelibat risya kelihatan berlari ke arah afiqah dan dennis"wey,jom pergi dewan",kata risya sambil menarik tangan dennis.
Zukk!!!
'Tak guna punya minah'gumam afiqah geram lalu cepat-cepat tahan dennis dari pergi.dennis pandang afiqah pelik."kenapa?",soal dennis"risya lepas..kan dennis",kata afiqah cuba menahan geram.risya memandang afiqah pelik"kenapa?salah ke aku tarik tangan dia?",soalnya sinis"kau jangan pandai-pandai nak sentuh dennis!",kata afiqah lantang"err,ika jom lah kita pergi dewan",kata dennis sambil menarik tangan afiqah.risya hanya mencebik dan terus berjalan mendahului dennis dan afiqah untuk menunjukkan jalan ke dewan.sampai sahaja di dewan ramai yang sudah ada termasuk farah,izlan dan bihah.terdapat 20 orang di dewan itu.afiqah berjalan ke arah kawan baiknya itu."macam mana korang tahu tempat ni?",soal afiqah hairan."ohh tadi kitorang jalan-jalan lepas tu jumpalah ni dewan",kata farah"hah,afiqah nak tanya boleh?",soal bihah"tanya apa?",soal afiqah pula"tangan kau tak sakit ke dukung akif lama sangat?sebab dari tadi akif je yang kau dukung",kata bihah"hish,kau ni mana ada sakit.si akif ni ringan lah.lainlah kalau aku angkat kau memang terus patah",kata afiqah sambil melihat ke arah akif yang nyenyak tidur dalam dukungan afiqah."okey,beri perhatian semua.sila ambil senjata anda sebab kita akan berlawan dengan zombie",kata seorang lelaki dalam lingkungan 50-an."kenapa pula?kan sini selamat",kata seorang wanita."tempat kita sudah tidak selamat sebab tempat ni sudah di kepung beribu zombie.kita kena selamatkan diri kita.kalau korang nak selamat kita kena bunuh zombie dekat sini supaya kita dapat tinggal di sini",kata lelaki itu."tapi macam mana dengan anak-anak kami yang masih kecil?!dorang mana boleh berlawan",kata seorang wanita ramai orang yang menyokong wanita itu"bawa bersabar.puan dan tuan.anak korang semua akan di jaga oleh afiqah",kata kashaf.mulut afiqah sudah tenganga."siapa afiqah?",soal seorang lelaki yang kelihatan dalam lingkungan 25-an."tu yang dukung bayi tu",kata kashaf sambil menunjuk ke arah afiqah."kamu hantar je anak kamu di bilik hujung di situ.",kata kashaf lagi.'apa kena dengan lelaki ni.agak-agaknya memang mahu masuk kubur awal ni'getus hati afiqah geram."bolehkan afiqah?",soal kashaf.afiqah melihat ke arah akif yang masih tidur dan terus memandang ke arah kashaf"okey!",kata afiqah bersemangat.'sekurang-kurangnya aku dapat lindungi budak-budak di sini'getus hati afiqah."tapi dia tu rendah betul.tinggi dia tu macam 137cm je.macam budak sekolah rendah.kuat ke",kata seorang budak lelaki."korang jangan pandang rendah tau.kalau dia tu lemah sangat dah lama dia tu takkan sampai di sini.",kata kashaf apabila melihat riak wajah afiqah yang dah berubah macam singa yang kelaparan bila-bila masa je budak itu boleh di telan oleh afiqah.bukan kena telan je kena humban lagi ke luar.budak lelaki yang komplan tentang ketinggian afiqah itu memandang ke arah afiqah dengan pandangan yang tidak puas hati.afiqah pula memandangnya dengan pandangan maut.'memang cari maut budak ni.biadap betul!'getus hati afiqah geram.'kalau aku tampar komfem tinggal kesan warna merah'gumam hati afiqah geram.
Srak!!
Srak!!srak!!Pagar yang tinggi itu bergegar."ok semua cepat.kita perlu bertindak,"kata kashaf"kashaf,aku perlu beberapa pistol untuk jaga budak-budak yang lain.kalau ada zombie.aku boleh tembak tu zombie",kata afiqah"ok,alvin,bihah,farah dan izlan ikut afiqah.alvin tolong angkat beberapa senjata untuk afiqah.izlan dan bihah tolong bawa makanan,minuman dan ubat dan hantar di bilik hujung tu.afiqah dan farah hantar budak-budak ke bilik hujung",kata kashaf."aku pula?",soal dennis"kau tolong aku dan lain lawan zombie",kata kashaf."aaaaaaaa..wwaaa",akif mula menangis.budak yg mengata afiqah itu melihat ke arah afiqah."shh..shh..saya akan selalu ada di samping kau..jangan nangis..si dennis pun pasti selamat",kata afiqah lembut.sambil mengusap kepala akif lalu akif pun diam.
Spakk!!!
Bang!bang!!Bunyi tembakan pun kedengaran."ok bertindak cepat!",kata kashaf lalu alvin bergegas mengambil senjata manakala bihah dan izlan mengambil makanan,minuman dan ubat."ok budak-budak mari ikut sini!",jerit afiqah manakala farah mengambil budak-budak yg lain.selepas mereka berdua memastikan semua budak cukup barulah mereka bergegas ke bilik hujung... .
YOU ARE READING
The walking dead
Adventurecerita ini mengisahkan seorang gadis dan rakan-rakannya pergi ke rumahnya untuk membuat tempat pensel.tiba-tiba mereka di gemparkan dengan berita yang mengejutkan tentang virus zombie telah menyebar ke satu dunia... "aku takkan pergi.sebab keluarga...