10

118 4 2
                                    

~Alwas perspektiv~ Tidshopp till två månader senare (skolavslutnings dagen, morgon)

Jag väcks av Oliver som pussar mig på kinden och ber mig gå upp. Med darriga ben går jag från sängen till stolen vid garderoben där min väska står. Dagens outfit blir en classic vit play suit med spets(bild där uppe☝🏻).

Jag går in på toan för att fixa mig, då jag tycker mycket smink är överskattat så tar jag ändast på mascara och fixar ögonbrynen. Utöver de så borstar jag håret och tänderna innan jag går in i sovrummet för att hämta min mobil.

Ute i hallen står Oliver i klädd en Ralph luren piké och jeansshorts och väntar.

"Va fin du är älsklig" säger han och pussar mig på munnen.

"Å ändå är du finare" säger jag innan vi släpper ifrån. Jag sätter på mig mina vita ballerina skor innan vi går hand i han ut genom dörren.

Vi stannar upp utanför Eriks hus och som vanlligt är varken han eller Thea i tid.
Efter ett tag kommer våda utspringandes genom dörren och vi rör oss mot skolan.

Den svala kyrkbänken kyler ned mina varma lår samtidigt som jag kan känna lyckan från Thea som sitter bredvid mig. Äntligen ska vi få ett efter längtat sommarlov, extra kul är det att vårat lilla gäng alltså Jag, Thea, Erik, Oliver, Alex, Herman, Linnea och Emma ska åka till Stockholm direkt efter avslutningen.

"Du gamla, du fria, du fjäll höga nord, du tysta, du glädjerika sköna" kören bestående av 10-15 personer står nu på scenen och sjunger, samtidigt som lärarna går runt i kyrkan och försöker få oss andra att sjunga med.

"Du tronar på minnen från fornstora dar, då är att ditt namn flög över jorden.
Jag vet att du är å du blir vad du var.
Ja jag vill leva jag vill dö i norden.
Ja jag vill leva jag vill dö i norden." Alex, Erik och Herman som sitter på samma rad som oss tar i från tårna och sjunger med i refrängen. Jag kollar smått åt Thea som skrattar smått inom bords å likaså jag.

"Okej allihop tack för ett riktigt bra skolår, nu skulle jag vilja att alla 9onde klassare kommer upp på scenen så vi får ta ett riktigt farväl av er." Säger rektor och killarna rör sig mot scenen medans jag hoppar närmare Thea.

••••••

Vi går ut ur kyrkan och går hemåt för att hämta våra väskor. Vid korsningen svänger Oliver och Erik av medans vi fortsätter mot Alex och Hermans hus.

"Okej Alwa och Thea har ni med er det viktigaste nu?" Frågar Alex och både jag å Thea ser ut som frågetecken.

"Va?" Frågar jag.

"Ja, pengar, P-piller och kondomer" säger han och ger mig en skämtsam blick.

"HA HA HA" säger jag och sneglar på Thea som ger mig en *du håller käften* blick.

"Men hallå bussen går om 5 min vi måste gå" säger Thea uppmanade.

Nere vid busshållsplatsen står Erik och Oliver med sina väskor och väntar.
Bussen rullar in vid hållplatsen och vi alla går på. Vi går längst bak i den tomma bussen och sätter oss. Jag tar fönsterplatsen och brebvid mig sitter Oliver.

Efter dryga 40 minuter är vi framme i Leksand och Emma & Linnèa ansluter.

Jag går in på Snapchat och börjar skriva till Thea.
*" Thea jag är rädd! Jag har inte haft mens sedan i mars, min mens brukar Dock hoppa över ibland med inte två gånger i rad. Dessutom så har jag börjat känna mig allt mer trött.. Tänk så är jag också gravid.."* jag läser igenom det en gång och trycker på skicka.

SkolprojektetWhere stories live. Discover now