4

169 1 1
                                    

~Alwas perspektiv~

"Jag tror att jag gillar dig"

"Å jag tror att jag älskar dig"

Jag vaknar med ett ryck å min första tanke är var det bara en dröm eller hände det faktiskt.
Tankarna cirkulerar en bra stund innan jag märker hur Oliver vrider å vänder på sig å tillslut vaknar han. Utan att säga något på ett bra tag ligger vi å bara kollar på varandra men tillslut bryts tystnaden av att en mobil ringer. Oliver sträcker sig efter mobilen och svarar..

~Olivers perspektiv~

Tystnaden mellan oss bryts av att en mobil ringer. Jag sträcker mig efter mobilen å svarar...

-mobilsamtal-
Oliver-"aah det är Oliver"
Alex- "Oliver varför svarar du i Alwas mobil?"
Oliver-"..."
Alex-"vart är ni och åter igen varför svarar du i hennes mobil?"
Oliver-"vi är på Ica, jag skulle hit å köpa mat å så mötte jag henne. Men hon gick på toa å bad mig ta hennes mobil"
Alex-"aha okej men kan du hälsa henne att ringa mig när hon kommer tbx?"
Oliver-"Jarrå mannen"
-mobilsamtalet slut-

"Hände det där precis? Svarade jag i din mobil?" Frågar jag aningen skamsen.

"Å herre Gud va stelt, vad sa han?" Fråga hon.

"Han sa att jag skulle be dig ringa honom"

"Okej hoppas de inte tror nåt" säger hon å skrattar lite.

"Ja vi kan ju alltid hoppas"

~Alwas perspektiv~

Jag tar mobilen å trycker på Alex som svarar efter först singnalen.

-mobilsamtal-
Alwa- "hej"
Alex- "hej, du kunde inte ha väckt oss innan du gick å handlade?"
Alwa- "förlåt för det men jag gick ut redan vid 07.30 å tog en långpromenad"
Alex- "okej, men är du på väg hem eller?"
Alwa- "ja, är på väg till kassan nu, är det något du vill ha?"
Alex- "antar att du redan köpt allt vanligt?!"
Alwa- "då anar du rätt"
Alex- "okej men då ses vi snart, hälsa Oliver att han är leksing"
Alwa- "absolut, men tror nog redan han vet det"
Alex- "hejdå"
Alwa- "hejdå"
-mobilsamtal slut-

"Vad sa han?" Frågar oliver så fort jag lagt ner mobilen.

"Att jag skulle hälsa dig att du är leksing"

"Okej?? Det är ju dock något jag redan vet och är stolt över" svarar han frågandes.

"Och så tror jag att jag bör komma på en bra lögn till varför det kommer ta långt tid innan jag är hemma igen"

"Varför då?"

"För att jag måste förbi Ica på vägen hem"

"Okej, vilken tur för dig att jag har en idé då"

"Jag lyssnar"

"Vi säger bara att när vi betalat våra grejer så frågade jag dig om du kunde följa mig hem så jag kunde lämna min mat å så följer jag bara med hem till Alex å Herman?"

"Förvånansvärt bra idé, den kör vi på" avslutar jag konversationen, å vi skyndar oss att sätta på oss kläder. För att sedan gå ut i kylan å bege oss mot Ica.

"Det blir 200 kr" säger hon i kassan å jag sträcker fram en 200 lapp för att sedan snabbt packa kassarna å gå mot huset.
Under tystnad går vi den 5 min långa promenaden från Ica till Alex.

"Hej, har du saknat mig?" Är det första jag säger när vi stängt dörren bakom oss.

"Hej, och jag skulle väll inte säga saknat men jag blev lite orolig när du inte va här" svarar Alex.

SkolprojektetWhere stories live. Discover now