Episode AK3

65 7 0
                                    

Kecoh kisah hantu di sekolah Teiko,di mana setiap malam bunyi bola di latun di stadium lama.Membuat ramai pelajar tidak ingin jejak di stadium itu.

Tetsuya terlelap di pohon Sakura,bunga mula gugur memenuhi tubuhnya,keletihan berlatih membuat dia kerap tertidur di situ,angin pagi membuat dia lagi terlena.

Bunyi loceng membuat dia terpisat bangun dari lena tidurnya,dia mengliat tubuhnya.Diambil buku pelajarannya dan berlalu pergi ke kelasnya.

Kerana masih dengan mengantuknya dia berlanggar dengan seseorang tubuhnya terjatuh,di gosok pungguknya yang sakit itu.Lelaki berambut biru gelap menghulur tangannya.

"Kamu pandang siapa sampai boleh langgar aku yang macam ini besar!"ujar lelaki berkulit gelap itu.Tidak di nafikan lelaki itu begitu tegap dan kuat,membuat tubuh kecil melanting tiba-tiba.

''Ouh..maaf!"Tetsuya tunduk hormat pada lelaki itu.

''Aku tidak pernah nampak kamu!?"soal Daiki kepadanya.

''Iya..aku baru berpindah di sini 2 bulan yang lalu!''ujar Tetsuya kepada lelaki di depan itu.

''Lagipun kita satu kelas Aomine Daiki..!"ujar Tetsuya.

"Huh...!''Daiki blur sekejap.

"Maaf kita sudah lewat masuk kelas ni!''Tetsuya tengok jam sudah lewati 10 minit masa belajar.

Mereka berlari ke kelas,malangnya kedua-dua di denda berdiri depan kelas.Daiki mengcangkong kepenatan kerana berlari mengejar masa tadi.Tetsuya hanya tersandar bermain rambutnya ,di pintal ujung rambutnya.Daiki melihat terlatah Tetsuya.

''Nama kamu siapa?"ujar Daiki kepada Tetsuya.Tetsuya melabuh punggung di sisi Daiki.

"Namaku Tetsuya Kuroko!"ujarnya.

Daiki menghulur tangannya pada Tetsuya,Tetsuya sambut tangan rakan kelasnya.Selepas kelas pertama habis baru Daiki dan Tetsuya di benarkan masuk.

''Lega!!"ujar Daiki.

"Petang ini apa aktiviti kamu Tetsuya!"Daiki memaling kepalanya.

"Training basket!"ujarnya.

Satu kejutan bagi Daiki,dia memang tidak perasan Tetsuya satu raga dengannya.

"Kamu team kita juga!aku pun sama..."ujar Daiki ghairah.

"Iya..aku tahu aku sudak lihat kehebatan kamu Aomine kun!"senyum Tetsuya.

Daiki garu kepalanya yang tidak gatal.Dia baru sedar kewujudan pemuda berambut biru hari ini.

"Jadi petang ini kita berlatih sekali ya!"ujar Daiki,tersengih pada Tetsuya.

"Aku platun C. Aomine kun!tak sehebat kamu!''ujar Tetsuya

"Masih baru!aku latih kamu nanti!"senyum Daiki.

"Kamu biar betul!''Tetsuya begitu gembira mendengar ajakan jaguh Basket ball itu.Tetsuya setuju dengan ajakan itu.

''Sebelum singa merah kerah tenaga kita,kita buat latihan mini okey!"Daiki tunjuk ibu jari.

"Maksud kamu Akashi kun kapten kita itu!''ujar Tetsuya padanya.

Daiki tersengih,cikgu baling kapur tepat kena dahi Daiki.Tapi tiada sesiapa berani ketawakan Daiki,ini kerana gelaran monster milik Daiki di gerun oleh pelajar -pelajar Teiko.Daiki merenung tajam cikgunya itu,wajah cikgu itu berubah melihat wajah seriusnya.

Tetsuya menarik Aomine duduk,dia tidak mahu teman barunya ikut presdured tempo .Daiki memandang Tetsuya,tingkah berani Tetsuya membuat dia tersenyum ini pertama kali ada orang menghalangnya.

Keadaan kembali aman damai,habis kelas Tetsuya dan Daiki bersama menunju ke stadium menempatkan semua permain basket dari begginer dan profisional.

Sebelum mereka di kerah oleh kapten mereka,Daiki bermain dengan Tetsuya.Awal permainan Daiki sudah faham permainan Tetsuya.Dia sudah faham Tetsuya tidak sesuai bahagian penyerang,lebih kepada guard dalam permainan seperti ini.

Bunyi wisel bergema satu stadium,Akashi memanggil semua pasukan berbaris mengikut platun atau gred ikut susunan .Daiki berbaris sebaris permain Pro,dia tersengih pada Tetsuya.Akashi meniup wisel sekali lagi,jelingan mautnya lebih kepada Daiki.Daiki berdiri tegak bila Akashi lalu sebelahnya.Aura Akashi membuat jejaka berkulit gelap itu berpeluh.

Selepas memberi beberapa taklimat kepada semua pasukan,Akashi menyuruh memanaskan badan dan buat latihan tubi berpasukan.

Tetsuya masih tidak punya team untuk berlatih,dia melihat rakan-rakan sudah mempunyai kumpulan tersendiri.Daiki yang memerhati Tetsuya mendekatinya.

"Kamu tiada team?''Daiki menanya Tetsuya.

"Nampaknya begitu ...''Tetsuya tersengih bila melihat tiada team yang boleh dia join.

"Macam itu kita berpasukan ayoh!"ujar Daiki.

Daiki berbincang sedikit bersama pasukannya,sambil itu ada mata yang melihat Tetsuya,selepas beberapa minit,Daiki ketemui Tetsuya untuk dengan senyuman kelegaan.

Mereka berlatih balingan asas ini kerana ada Tetsuya.Lontaran demi lontaran dia dapat sambut.Tiba-tiba lelaki berambut violet terbaling kuat ke arah Tetsuya,bola itu tepat mengenai wajahnya.

"Kamu tidak ngapa Tetsu-kun!?''ujar Daiki mendekati Tetsuya.

Tetsuya cuba bangun malangnya hidungnya mengalir cecair berwarna merah,pantas seorang lelaki berambut kuning menekup darah yang mengalir itu.

"Kamu jangan bangun dulu!"lelaki itu menahan Tetsuya bangun dari kedudukan,kepalanya di dongak sedikit untuk elak darah mengalir laju.

Akashi mendekati mereka,dia melihat Tetsuya bersama team A.

"Kenapa dia ada di platun A!?"suara Akashi sedikit keras.

"Maaf kami yang ajaknya join kami!"Daiki menjawab soalan Akashi.

''Bawa dia ke klinik!''Akashi berlalu bersambung kembali berbincang dengan jurulatih yang ada di situ.

Daiki bangunkan Tetsuya,dia ingin bawa Tetsuya ke klinik kesihatan.Sempat Akashi melihat Daiki dan Tetsuya berlalu pergi.Dia kembali menumpukan perhatiannya pada jurulatih.

"Maafkan aku gara-gara aku kau di marahi kapten.."ujar Tetsuya.

''Enggak apa sih!"ujar Daiki.

Mereka berdua memasuki bilik rawatan .Daiki beredar selepas melihat Tetsuya di beri rawatan oleh nurse di situ.Tetsuya sempat beri senyuman pada Daiki,Daiki melambaikan tangannya dan pulang ke pasukannya.

Bloodies PromiseWhere stories live. Discover now