Bab 4

7.6K 276 1
                                    

Tangan lesu yang berada diatas katil itu digenggam kuat. Matanya menatap wajah isteri yang sudah bertarung nyawa melahirkan seorang puteri yang sangat comel.

" abang.. " panggil Anis lemah.

" ye sayang. " balas Ammar setelah isterinya itu sedar.

" nak air. "

Ammar menyuakan segelas air kepada Anis. Dibantu isterinya itu menghirup perlahan air putih dari gelas itu.

" thank you sayang. " ucap Ammar setelah itu.

" why? " soal Anis kembali.

" untuk semua ni. Sebab lahirkan anak abang. Sebab korbankan pelajaran sayang. Sebab jadi isteri abang. " Ammar membuka mulut. Matanya sedikit bergenang.

Anis hanya tersenyum. Dia pun tidak menyangka. Dalam umur hanya 20tahun ini , dia sudah melahirkan seorang anak.

" terima kasih untuk abang jugak sebab sudi terima sayang seadanya. " balasnya lembut.

Sebelah lagi tangannya turut membalas pegangan tangan Ammar.

" anak kita mana? " sambung Anis.

" ada. Kejap lagi nurse hantar masuk. " balas Ammar lembut.

****

Puan Indah mendukung seorang bayi sambil menggerak-gerakkan tangannya kekiri dan kanan.

" comelnya cucu tokmi ni. Geramnya! " ucap Puan Indah lalu mencium pipi anak Anis dam Ammar dan mencubit lembut pipi anak mereka.

" nak letak nama apa ni Anis , Ammar? " soalnya pula.

" Qazrin Afira bt Qairul Ammar. " ucap Ammar.

" amboi. Sedap nama. " puji Puan Indah.

Anis hanya tersenyum melihat kaletah Puan Indah melayani cucu sulungnya itu.

***

Anis menongkatkan tangannya diatas katil lalu memandang anaknya yang sedang disusukannya.

" Fira sayang.. Nanti bila Fira dah besar , Fira jadi anak yang solehah ya. Dengar cakap papa. Dengar cakap ibu. Dengar cakap tokmi tau! Ibu sayang anak ibu ni. " ucap Anis sendirian sambil menggosok kepala anaknya itu. Anaknya kini hampir berusia 4 bulan. Ianya membesar dengan sihat dan baik.

" kalaulah mak dengan ayah ibu ada lagi. Mesti diorang happykan sebab dah ada cucu? Mesti diorang seronokkan dapat main dengan cucu diorang? " soal Anis sebak sambil bermain dengan kening anaknya itu.

" ibu dah tak ada siapa-siapa dah sayang dalam dunia ni. Ibu dah tak ada parents. " sambung Anis. Matanya sudah panas dek bertakung diairmata.

" tapi ibu still ada papa. Sayang masih ada abang. Ada Fira. Ada ummi. " ucap Ammar lalu turut berbaring berhadapan Anis. Airmata wanita itu diseka perlahan.

Sebenarnya dia sudah berdiri dihadapan pintu sejak dari tadi dan sempat mendengar segala luahan Anis.

" jangan pernah cakap macam tu sayang. Abang akan tetap ada dengan sayang. Walau apa keadaan sekalipun. " sambung Ammar lagi.

" abang tak suka tengok sayang menangis macam ni. Abang tak suka tengok orang yang abang cinta. Orang yang abang sayang menangis. " ucapnya lagi.

Anis tersenyum mendengar kata-kata itu. Indah. Ianya menenangkan hati yang duka.

" I love you! " ucap Anis.

" I love you too sayang. " dahi Anis dikucup lembut.

Takdir Yang TertulisWhere stories live. Discover now