♡~puberteit deel 1

39 1 0
                                    

Heyy girls,
Een aantal van jullie hebben gevraagd of ik iets wou schrijven over de puberteit.
Hartstikke leuk dat jullie zelf aangeven waar jullie iets over willen lezen!
Dus hier een hoofdstuk over de puberteit ( van een meisje uiteraard ;p ).
Ik heb besloten het in verschillende hoofdstukken op te delen. Anders is het heel veel tekst in 1 hoofdstuk. Er komen dus nog meer updates over de puberteit.

~♡~

De puberteit

De puberteit is een periode waarin je gaat veranderen van kind in volwassene.
De puberteit is gemiddeld van je 10e tot ongeveer je 18e. Het kan ook korter of langer duren. Het maakt allemaal niet uit, want iedereen is verschillend.

In de puberteit gebeurd er van alles met je lichaam.
Je gaat groeien, je krijgt overal haartjes, je krijgt borsten en je wordt ongesteld.

Één van de eerste verandering is dat je gaat groeien.
Het kan natuurlijk altijd in een andere volgorde gebeuren want, zoals ik al zei, iedereen is anders.
Je wordt langer. Misschien zelfs wel langer dan de jongens in je klas, want die beginnen later met groeien.
Maar je groeit ook in de breedte.
Je heupen worden breder, je dijbenen krijgen meer vorm en ook je billen kunnen iets voller worden. En natuurlijk krijg je ook borsten.

In de puberteit verander je niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk.
Je gaat anders denken.
Je kijkt op een andere manier naar jongens.
Je hebt vaker ruzie met je ouders.
Je wordt zelfstandiger.
Vrienden worden belangrijker voor je.
En je voelt je onzeker.
Het komt ook voor dat je je op het ene moment super vrolijk voelt, en je op het andere moment wel in tranen uit kan barsten. Dat komt door de hormonen.
Het hoort er allemaal bij.

GirlzzzWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu