Part 4

6.4K 191 8
                                    

PART 4


Sa mimpi ba ni kan. Baru tadi mami cakap sma sa. Napa bole tba2 mami teda suda??

"Maeeee???"

Badan mami kena surung suda kuar dari bilik OR. Sa p dekat badan mami.

"Maeee?? Maee..bangun maeee.... Jangan kasi tinggal sa mae. Maeeeee......"

Sa nangis2 suda sambil kasi guyang2 badan mami.

"Mammiiiii bangunnnnnnn.... Mami cakap mau tulung sa jaga ni baby nanti..mamiiii... bangunnnn....."

Sa teriak2 menangis suda.

"Ton... cukup la tuuuuu.... Nanti mami ko ndak tenang..." - Harper

"Mamiiiiii..... uhuuhuhuhuuuuu... jangan kasi tinggal sa.... Mamiiii... Sa mau ikut mami... "

"Megg... ko pun mau kasi tinggal dadi ka? Jangan ko begitu. Nanti roh mami ko ndak tenang." - Dadi

"Dadiiiiii...."

Sa nampak dadi pun menangis suda d sebelah katil mami. Bukan sa ja yang kehilangan mami, dadi sa kehilangan bini dia. How can I be so selfish. Trus sa teringat balik apa mami cakap sma sa dalam mimpi tu. Mami suruh sa jaga dadi bagus2. Sa perlu kuat untuk dadi n baby dalam perut sa.

Sa p dekat dadi trus sa peluk dia.

** 1 MONTH LATER **

"Maee... 1 bulan suda mami tinggal d heaven kan. Sa sma dadi makin ok suda. Bole suda trima ckit yang mami ndak sma2 kami suda cni.I miss u mami."

Sa berdiri d depan kubur mami pastu sa tarik nafas dalam2 sebelum sa continue apa sa mau cakap.

"Maee... baru2 ni sa ada p jumpa doctor. Mau scan ni baby. Doctor cakap baby sihat. Tapi kan, bila doctor tanya sa mana dadi ni baby trus sa terdiam. Nasib dadi sma Harper ada ikut sa aritu, diorang yang jawab. Maee... sakit hati sa. Apa sa mau jawab nanti bila ni baby tanya mana dadi dia? Trus sa teringat dalam movie slalu budak2 gitu kena sindir. I know I have to be strong for dis baby but I have to let all this pain out from my heart mae. Sa tau mami dengar apa yang sa cakap ni skrang. Sma mami ja sa bole kasi luah. Biar la sa nangis skrang supaya sa kuat depan ni baby nanti. Maeee... please let me be strong."

Sa melutut sambil nangis suda depan kubur mami. I really do need dis moment. Kalo ada Ivan cni kin sa ndakjuga gini confuse. Suda la mami no longer here, Ivan pun suda balik Italy. Sa tunggu2 juga dia contact sa tapi langsung teda pa2 sa dengar dari dia. He gave up on me ody.

"Mae... I decided to register as a single mum. Sa ndak sanggup juga hantar tuk adoption ni baby. Biar macam mana susah pun sa tetap akan jaga ni baby. Tujuan sa datang arini pun sa mau gtau mami yang sa akan pindah p KK sma Harper. Kami mau cari keja sna.Sa ada bawa dadi ikut tapi dadi cakap biar la dia d rumah tu ja. At least ada orang jaga tu rumah. Sa ndak juga mau kasi tinggal dadi tapi dadi cakap pigi ja, cari pengalaman. Pasal tu baby, dadi ok ja. Dia kecewa juga la sma sa tapi dadi happy dapat cucu. At least ada yang bole kawan2 dia nanti kunun."

I wipe my tears before continue.

"Nanti sa datang lagi visit mami. Mami tulung2 la jaga kami dari atas ah."

Suda sa abis cakap sma mami trus sa jalan balik rumah. I know mami will always watch us from above.

** 6 YEARS LATER **

I can't believe it. Lepas bertungkus lumus perah otak 4 tahun, at last dapat juga sa pegang ijazah sa.

The past 6 years had been a struggle for me. Between work, study and also 24 hours full time mother, its not an easy task for me. But I thank God for giving me the strength to do it all.

UNCONDITIONAL LOVEWhere stories live. Discover now