30 april 2017 kl 19.38

242 2 5
                                    

Kvällen kommer och tjugo minuter innan jag ska möta Ellie står jag framför helkroppsspegeln i mitt hotellrum och försöker avgöra om klänningen jag har på mig duger. Det är en kort, vit klänning med stora, röda rosor på. Den passar bra till mitt långa, mörkbruna, vågiga hår och min ljusa hy. Klackarna jag har på mig är ljust beigea och bryter av på ett snyggt sätt. Jag är lätt sminkad med ljusrosa läppstift och svart eyeliner som framhäver mina isblå ögon. Jag snurrar ett varv framför spegeln. Jag är nöjd och känner mig ganska snygg. Det plingar till i min telefon och jag blir genast nervös. Jag skakar på huvudet. Jag brukar aldrig vara nervös inför dejter, men nu skakar handen som håller i mobilen. Det känns så konstigt och annorlunda. En känsla som jag absolut inte är van vid. Nervositet. Sms:et är från Ellie.
Ellie
Hi, I'm here. Waiting in the lobby.
Jag ser mig i spegeln en sista gång innan jag tar min vita kuvertväska och går med snabba steg mot lobbyn.

Hon uppenbarar sig som en ängel framför mig. Hon sitter i en av fåtöljerna i lobbyn och knappar på sin mobil. När hon ser mig sprider sig ett stort leende på hennes läppar. Hon reser sig upp och går för att möta mig. Hon har på sig en kort, vit pennkjol, en kortärmad, ljusrosa blus och ett par vita sneakers. Jag ser att hon granskar mig. Hennes ögon vandrar upp och ner för min kropp, och när hennes blick möter min rodnar hon. En söt och blyg ängel.
- Hey you, säger jag och rör lätt vid hennes arm.
- I feel underdressed, säger hon och ser ner på sin outfit.
- You look beautiful, säger jag och ser djupt in i hennes ögon.
- So do you. I love the dress, mumlar hon.
- Thank you. Shall we? säger jag och hon nickar.

Vi går genom vackra Kiev och pratar om allt och inget. Vi kommer så småningom fram till restaurangen som jag har bokat bord på.
- This is the place? frågar Ellie.
- Yes, ler jag. I looked it up online and it seemed like a cozy place.
- Perfect for a date? säger hon och ler blygt.
- Perfect for a date, säger jag.
Vi går in och jag ser på Ellie att hon är imponerad. Restaurangen är vackert inredd med mörka ekbord och svarta, skinnklädda stolar. Belysningen är dimmad och ger stället en mörk, men ändå mysig, känsla. Vi blir tilldelade ett bord och får varsin meny.
- A lot of it sounds good actually, säger Ellie.
- I agree. I'm gonna have a hard time choosing, säger jag. What are you having?
- The chicken pasta I think. It's almost always a safe choice. You?
Jag hummar tyst.
- I'm going with the seafood pasta.
Ellie rynkar näsan och jag fnissar. Hon är så söt.
- You like seafood? frågar hon.
- Sure. A lot, actually. I love shrimp, clams, sushi, all that stuff, ler jag.
Ellie skakar på huvudet.
- Gross, flinar hon.
Jag skrattar.

Dejten går bra. Vi pratar om allt mellan himmel och jord och skrattar mycket, men jag känner ändå att det är något som trycker henne. Som att hon vill prata om något, men att hon inte vågar.
- What is it? frågar jag till slut.
Hon ser aningslöst på mig.
- What do you mean? säger hon.
Jag tar en tugga av min pasta.
- Well, something is clearly bothering you, säger jag lugnt.
Hon svarar inte.
- I know we only just met yesterday, but I want you to know that you can talk to me, säger jag förtroligt.
Hon suckar och petar lite med gaffeln i sin mat.
- Have you been on a date with a girl before? frågar hon till slut.
- Yes I have. Quite a few times, säger jag och ler snett.
- S-so are you gay? stammar hon tyst.
- I don't really like labels, but yeah, I suppose you could say that, säger jag.
- Do you have a girlfriend?
- If I did, I wouldn't be here with you right now. No, my girlfriend Ida and I broke up about six months ago. Nasty as hell. There was a lot of door slamming and name calling, let me tell you that.
Ellie ser nyfiket på mig.
- How long were you together?
- Four years.
- You must have loved her a lot.
- I did. I loved her unconditionally, as did she. But sometimes that's just not enough. Because we loved each other so much, we put up with each other's shit longer than we should have.
Ellie nickar. Jag ser att tankarna snurrar i hennes huvud. Jag tar hennes hand som vilar på bordet och flätar ihop hennes fingrar med mina.
- But I'm here with you now, not her. I don't want to talk about her anymore.
- Okay, säger hon och ler halvhjärtat.

Smile Over Spilt Coffee (Blanche Fanfiction)Where stories live. Discover now