kasih Fareez

3.8K 30 0
                                    

Tajuk : kasih Fareez
By: pink heart
Episode : 2

“astagfirullahalazim abah!!!!!!!!!!!”teriak shiqa lalu berlari masuk semula ke bilik.terkejut mak zah mendengar shiqa menjerit.lalu dia berlari ke depan rumah bertanyakan suaminya.
“abang,kenapa shiqa tu?”Tanya mak zah.
“abang Tanya shiqa,kenapa tak pakai tudung?belum habis lagi abang cakap,shiqa dah  menjawab.sekali ditolehnya ke sini,dia nampak si fareez ni tengah duduk memandangnya yang tak bertudung.apa lagi budak tu terus pecut masuk ke bilik.”jawab pakcik arul
“shiqa shiqa.ada-ada saja budak ni.biar zah yang pergi tengok dia bang.”jawab mak zah.
“yelah.”jawab pakcik arul.
“macam tulah perangai shiqa.belum habis lagi kita ni bercakap,dah dijawabnya pulak cakap pakcik.”kata pak arul kepada fareez sambil mengeleng-gelengkan kepalanya.fareez hanya tersenyum.
“pakcik ke belakang dulu ya fareez.pakcik nak pungut buah durian yang jatuh.fareez duduk la dulu buat macam rumah sendiri.”kata pakcik arul kepada fareez.fareez hanya menganggukkan kepala saja.fareez hanya senyum melihat gelagat shiqa yang terkejut memandangnya.tetapi,fareez tidak boleh melupakan wajah shiqa yang ayu tidak bertudung. “rambut shiqa yang panjang mengurai itu membuat fareez terpegun dengan kecantikkan shiqa yang tersembunyi dibalik tudung yang menutup aurat shiqa itu.ditambah lagi dengan tahi lalatdi bawah bibir shiqa membuatkan hati fareez terpaut.tapi, fareez mengawal sebaik mungkin perasaannya didepan pak arul.risau pulak dikatakan dirinya itu lelaki gatal.”kata hati fareez.
Didalam bilik shiqa menahan malu kerana dirinya tidak memakai tudung untuk menutup auratnya di hadapan fareez.
“apa kes fareez boleh ada dalam rumah ni pulak.bukan tadi dah balik ke?”kata shiqa.tiba-tiba pintu biliknya dibuka dan muncul mak zah di muka pintu bilik shiqa.
“itulah,kenapa tak pakai tudfung tadi?”Tanya mak zah.
“mana shiqa tahu fareez tu ada di ruang tamu rumah kita ni mama.”kata shiqa.
“abah kamu yang panggil masuk tadi.abah kamu nak ucapkan terima kasih dengan si fareez tu sebab hantar kamu pulang.”jawab mak zah.
“abah ni,selalu buat perangailah.”shiqa mendengus marah.
“sudah-sudahlah tu.mari tolong mama masak kat dapur.abah ajak fareez makan malam sekali dengan kita hari ni.”kata mak zah
“makan malam dengan fareez?ala,shiqa tolong mama masak jelah ok.malam ni shiqa nak diet.”jawab shiqa.
“suka hati kamu lah shiqa.”jawab mak zah.
“nak masak apa malam ni mama?”Tanya shiqa
“nak masak udang masak merah, kari ayam , sambal ikan masin dan nangka masak lemak cili api.tapi lada kering mama dah habis.shiqa tolong belikan dulu kat pekan boleh?beli tisu dan ais batu sekali ya.”kata mak zah.
“yelah.shiqa ke pekan dulu.tadi tak kirim dengan abang asran .kan abaang asran ke pekan.”jawab shiqa
“nak harap abang asran kamu tu,tak masaklah mama ni.”jawab mak zah. lalu shiqa mengambil kunci kereta di tepi meja sisi katilnya.lalu keluar dari bilik.Shiqa keluar ke ruang tamu rumah dengan berhati-hati dan perlahan-lahan agar fareez tidak menyedari yang dia keluar untuk ke pekan.tiba-tiba shiqa ditegur dari arah belakang dan membuatkan dirinya terkejut.
“shiqa nak pergi mana tu?”tanya fareez yang kini berada dibelakangnya kerana tadi fareez menolong pak arul memungut buah durian yang jatuh dibelakang rumah.sebab itu fareez ternampak shiqa jalan terhinjut-injut.
“I nak ke pekan kejap.mama I suruh beli lada kering.”jawab shiqa pendek.
“oh,jomlah I temankan you.”kata fareez.
“hah?”jawab shiqa terkedu.
“tak payah guna kereta you,naik kerana I je.ok.”kata fareez lalu berlalu pergi ke keretanya.shiqa hanya menurut kata fareez.lalu memberitahu mak zah yang fareez temankan dia ke pekan.mak zah hanya menganggukkan kepala dan tersenyum.
“you,I takut nanti apa pulak orang kata nampak kita berdua berjalan di pekan berdua-duaan.you pun tahu kan yang I ni bekas isteri orang dan baru bercerai pulak tu.”kata shiqa
“you,biar apa orang kata.kita tak buat apa-apa pun.yang penting mak bapa awak tahu kita ni sekadar kawan saja.”jawab fareez.
“tapi kan you…”belum sempat shiqa menjawab,handpone fareez berdering.
“assalammualaikum mama.mama,kejap lagi fareez call mama balik ok.sekarang fareez tengah drive ni”jawab fareez lalu menamatkan perbualan fingkas itu.shiqa hanya diam membisu dan fareez hanya memandang shiqa.
“shiqa,you beli la barang-barang yang mama you suruh beli.kejap lagi I kejar you ok.i nak call mama I dulu kejap.”kata fareez.shiqa hanya senyum ke arah fareez.lalu fareez mendail no.fon mamanya.
“assalammualaikum mama,kenapa mama call fareez tadi?”kata fareez.
“just nak Tanya kahbar anak mama ni.tak boleh ke?”Tanya datin wainur mama kepada fareez.
“rindu ke?fareez pun rindu juga pada mama.jangan risau ok,pandailah fareez jaga diri fareez ni mama.”tambah fareez lagi.
“yelah,hati-hati kat negeri orang sayang.papa kiri salam tau.”kata datin wainur lagi.
“waalaikumsalam.mama,fareez ada perkara yang membuatkan fareez gembira tau mama.tapi belum masanya lagi fareez nak bagitahu segala-galanya pada mama.nanti bila da comform betul-betul,baru fareez ceritakan dari A-Z ok.”kata fareez sebelum menmatkan perbualannya.
“rahsia lagi.ok tapi jangan buat perkara yang tak senonoh sudah.”jawab datin wainur.
“ok bos mama.”jawab fareez sambil ketawa.lalu fareez menamatkan perbualan telefon dengan mamanya.dari jauh,fareez terlihat shiqa membawa barang yang banyak dan wajahnya berkerut.lalu fareez pergi ke arah shiqa dan menegurnya.
“la,berat sangat ke?mari sini I tolong.”kata fareez.
“tak payah lah you.i boleh angkat.”kata shiqa
“you,bagi I tolong you ok.”kata fareez dengan lembut.shiqa hanya melihat saja ais yang diangkatnya tadi telah pun dibawa pergi oleh fareez ke belakang kereta.shiqa hanya ikut fareez dari belakang.lalu fareez masuk semula ke dalam kereta diikuti dengan shiqa.kereta Toyota Dmax fareez berlalu pergi meninggalkan pekan itu.
Sesampai di rumah,shiqa kehairanan kereta siapa yang parking di halaman rumahnya itu.fareez juga merasakan hal yang sama.
“shiqa,saudara you ke datang?”Tanya fareez.
“tak tau pulak I.tapi siapa pulak yang datang petang-petang ni?”kata shiqa.lalu fareez parking keretanya di tepi rumah pak arul.lalu keluar menuju ke belakang kereta untuk menangkat barang yang baru dibeli tadi.
“fareez,you ikut pintu depan tau.i masuk ikut pintu belakang.risau pulak nanti kalau mereka nampak kita berdua baru sampai apa pulak mereka kata.”kata shiqa.
“ok.”jawab fareez pendek.lalu fareez melangkah masuk ke dalam rumah pak arul dan memberi salam.
“assalammualaikum.”fareez memberi salam.
“waalaikumsalam,fareez mana shiqa?”Tanya pak arul dengan wajah yang serius.
“shiqa kat belakang.”jawab fareez.lalu pak arul  berdiri dan melangkah masuk ke dapur.begitu juga fareez kerana ingin menyimpan ais yang baru mereka beli tadi.sempat juga fareez melihat wajah seorang lelaki tua serta isteri dan juga seorang lelaki sebaya dengan abang shiqa.fareez tak pasti apa hajat mereka ke rumah orang tua shiqa dan apa tujuan mereka.tiba-tiba fareez terdengar perbualan antara pak arul dengan shiqa.
“shiqa,bekas mertua shiqa datang.mereka nak minta maaf  bagi pihak alfan menceraikan kamu tanpa pengetahuan mereka.”kata pak arul.
“abah kata apa kat mereka tu?”Tanya shiqa lagi.
“dengar dulu apa abah nak katakana ni.mereka ada permintaan yang abah rasa shiqa patut dengar daripada mulut mereka sendiri nak.”jawab pak arul.
“apa yang mereka cakap abah?berat sangat ke permintaan mereka tu?”shiqa kebinggungan.
“shiqa jangan terkejut ya bila abah cakap.”jawab pak arul.shiqa hanya menangguk.fareez dan mak zah hanya berpandangan antara satu sama lain.permintaan apa yang dimaksudkan oleh pak arul sebentar tadi.
“bekas mertua kamu nak pinangkan shiqa untuk abang ipar shiqa si azman tu.”kata pak arul.
“mereka kata perbuatan laki kamu si alfan tu melampau sebab menceraikan kamu dengan talak tiga.jadi mereka nak shiqa kawin dengan azman hujung bulan depan.abah tak tahu nak cakap apa shiqa.ini terpulang dengan shiqa,abah tak nak shiqa kecewa lagi.”kata pak arul lagi.kini fareez tahu,yang shiqa telah diceraikan dengan talak tiga oleh bekas suaminya.fareez memandang shiqa dengan pandangan sayu.
“abah,shiqa tak nak.mereka dah tak waras agaknya tu.macam mana mereka boleh terfikir yang shiqa boleh terima abang azman tu.”jawab shiqa sambil menangis di bahu mak zah.
“mama,shiqa tak nak.shiqa baru saja bercerai dengan adik abang azman.tak pernah terlintas difikiran shiqa nak kahwin dengan abang azman tu.”jawab shiqa lagi.
“mama faham shiqa,tapi alasan apa yang kita nak bagitahu mereka tu?”Tanya mak zah kepada shiqa.shiqa hanya mendiamkan diri saja tidak tahu hendak berbuat apa.tiba-tiba muncul asran di muka pintu belakang.
“shiqa,kita bagitahu saja yang shiqa dah dirisik orang tengahari tadi senang cerita.”kata  asran.
“senang abang asran cakap,siapa calon nya kalau nak cakap macam tu.kita takda calon sekarang ni abang.”jawab shiqa.
“siapa kata takda?tu fareez nak buat apa?”tunjuk asran ke arah fareez.
“saya?”jawab fareez.shiqa tidak terfikir akan kehadiran fareez.lalu shiqa mendekati fareez.

Bersambung.....

Kasih FareezWhere stories live. Discover now