Tajuk : kasih Fareez
By: pink heart
Episode : 4“yelah,pakcik hanya menurut saja.”jawab pak arul.selepas saja selesai makan malam,fareez meminta izin untuk berangkat pulang ke kota kinabalu.selepas bersalaman dengan pak arul , mak zah dan asran,fareez pun berlalu pergi.dalam perjalanan,fareez berfikir dan masih tak percaya dengan apa yang bakal merubah hidupnya selepas ini.Ashikqa Taznim ,wanita yang cukup sempurna dimata fareez.tidak sabar rasanya fareez ingin mnceritakkan segalanya kepada mamanya datin wainur.Tanpa fareez sedari,dia telah sampai dirumahnya taman idaman raya.Kereta fareez memasuki perkarangan rumah banglo tiga tingkat milik orangtua nya.selepas mematikan enjin kereta,fareez merasa hairan kenapa lampu ruang tamu rumahnya terpasang.seingat dia tadi sebelum keluar rumah,dia dah matikan semua suis lampu.sebaik dia melangkah memasuki rumah,alangkah terkejutnya fareez melihat mama dan papanya tengah duduk di ruang utama menonton rancangan di television.
“mama papa,bila sampai ni?”Tanya fareez lalu menyalam tangan datuk ahmad alzam dan datin wainur.
“surprise fareez.saja ama dan papa nak buat kejutan.mama rindu sangat-sangat kat fareez.kebetulan,papa kamu pun ada kerja sikit.itu yang mama ikut papa fareez datang sini.”kata datin wainur.
“oh,rindu fareez rupanya.macamlah fareez ni budak kecik lagi.”jawab fareez.
“papa dah kata macam tu tapi,mama kamu ni payah nak dikata.”sampuk datuk ahmad alzam.
“amboi awak,sedapnya mulut mengata kita.”jawab datin wainur.berderai ketawa datuk ahmad alzam.datin wainur dan fareez juga turut sama-sama ketawa.
“mama papa.ada sesuatu yang fareez ingin bagitahu mama papa.tapi, hari pun dah lewat ni.mama dan papa mesti penatkan duduk flight lama sgt.lagi pun fareez dah nangtuk ni.besok saja lah fareez cerritakan ok.”kata fareez.
“rahsia lagi…oklah fareez.besok aje lah kamu bagitahu mama dengan papa.pergilah naik atas berehat.”kata datin wainur.selepas mengucapkan selamat malam kepada mama dan papanya,fareez pun naik masuk ke biliknya.sebelum tidur,fareez menghantar teks pesanan ringkas kepada shiqaSelamat malam shiqa,mimpikan saya ya and trust me ok..bye&salam.
Ahmad Fareez
Selepas pesanan itu berjaya dihantar,fareez terus merehatkan badannya di atas tilam yang empuk dan tidak lama kemudian fareez terlelap.
Shiqa tersedar dari tidurnya kerana terdengar handpone nya berbunyi.lalu shiqa mencapai handpone tersebut dan tertera di skrin 1 new massage.shiqa meneka mesej yang baru diterima nya.Selamat malam shiqa,mimpikan saya ya and trust me ok..bye&salam.
Ahmad Fareez
Bulat mata shiqa membaca mesej daripada fareez.mahu tak mahu terpaksalah dia membalas mesej fareez.Good night 2..hahaha so funny lah you ni fareez.ok bye & salam 2
Shiqa Taznim
Selesai saja mesej tu dihantar kepada fareez,shiqa pun maenyambung tidurnya semula.kerana esok dia kena awal bangun untuk pergi kerja.Susbuh-subuh lagi fareez sudah bangkit dari tidur kerana ingin menunaikan solat subuh.sebelum fareez melangkah masuk ke kamar mandi,dia mencapai handphone nya yang berada di tepi katil.lalu,fareez ternampak 1new massage.
Good night 2..hahaha so funny lah you ni fareez.ok bye & salam 2
Shiqa Taznim
Fareez tersenyum.lalu,fareez melangkah masuk ke kamar mandi untuk membersihkan dirinya serta mengambil air wudhuk untuk sembahyang.selesai saja fareez solat subuh,dia turun ke tingkat bawah untuk bersarapan.kebiasaannya fareez hanya bersarapan bread dengan nescafe.di meja makanan sudah terhidang nasi lemak dan kuih karipap ayam kegemarannya.tapi,siapa agaknya yang menyediakan semua ini dan kalau pun mak jah takkan lah awal ni dia dah siap masak.fareez berkata-kata dalam hati.
“fareez,awalnya kamu bangun.duduk sarapan.”kata seorang wanita yang amat fareez kenali.
“kak Qewa!bila akak sampai ni?”jawab fareez sambil salam tangan kakaknya Qewalyna.
“semalam lagi akak sampai fareez.saja je akak bangun awal-awal ni nak suprisekan adik akak yang sorang ni.”jawab qewalyna sambil tersenyum.
“oh ye ke...akak,ada perkara yang fareez nak bagitau akak ni.”kata fareez.
“perkara apa subuh-subuh ni fareez nak bagitau ni?”Qewa kehairan.
“fareez nak kahwin bulan depan ni.”jawab fareez pendek.bulat mata qewalyna dengar apa yang baru saja fareez katakan.
“fareez,jangan main-main tau.ini bukan perkara yang boleh dibuat gurauan.”jawab Qewa.
“serius ni kak,fareez tak tipu.”jawab fareez pendek.
“oh no fareez,you got a big big trouble.fareez nak tahu,mama dah cari calon tau untuk fareez tapi,mama nak fareez pilih antara tiga orang calon mama tu.”kata Qewa.
“what!.mana boleh mama buat macam tu akak.”marah fareez.
“tak percaya fareez tanya mama.”jawab Qewa.tiba-tiba mamanya datin wainur bersuara.
“apa marah-marah awal pagi ni fareez?”Tanya datin wainur.
“mama,si fareez ni bagitau yang dia nak kahwin bulan depan.”kata Qewa.
“kahwin?dengan siapa fareez?”Tanya datin wainur dengan lembut.
“mama tak marah ke?akak cakap mama dah ada calon untuk fareez.jujur fareez kata pada mama,yang fareez dah ada calon.”jawab fareez.
“fareez terangkan dulu apa yang jadi.”kata datin wainur sambil menarik kerusi dan duduk menuang tea ke dalam cawannya.
“shiqa.”jawab fareez pendek.
“Ashikqa Taznim?”kata datin wainur.
“yes mama.”jawab fareez.
“fareez jangan nak buat perangai tau,itu isteri orang and mana boleh fareez nak kahwin dengan perempuan yang sudah pun menjadi hak milik orang yang sah nak.”terang datin wainur.
“dia dah diceraikan oleh suaminya mama.sebab suaminya punya perempuan lain,suaminya ceraikan talak tiga sekali gus.and yang paling teruk lagi,selama tiga tahun mereka kahwin,suaminya tak pernah sentuh dia walau sekali.”terang fareez.
“oh my good,teruknya lelaki tu.”sampuk Qewa.
“bukan itu saja,time baru disahkan bercerai.keluarga bekas mentua shiqa datang rumah nak meminang shiqa untuk abang iparnya.bukan kah itu kerja gila?”terang fareez.Bersambung.....
YOU ARE READING
Kasih Fareez
RandomMengisahkan seorang janda bernama shiqa yang diceraikan olh suaminya hnya kerana inginkan kehidupan bebas..tetapi dalam masa yg sama bekas abg iparnya dtg ke rumah utk merisik dirinya mjadi isteri kpd bekas abg iparnya itu Azman.tetapi shiqa tdk mne...