1 ; Mak Kau Tegolek

9.9K 152 2
                                    

Awal-awal lagi dia sudah bersiap untuk menyiapkan dirinya ke kerja. Mak Esah lah yang membantunya menyediakan sarapan pagi tadi. Bibik nya yang sorang itu kuat melatah. Asal kacau saje mula lah wujud perkataan baru. Tersengih Hana di depan cermin mengingat kembali.

Mak Esah yang sedang mengacau nasi lemak sambil menyanyi itu diperhatinya.

" Segala apaaaa yanggg telahh ku berikannn masih lagi tak memadaiii.. Hampir ku tersungkur menuntut janji.. " Sambil itu dia menutup kembali ricecooker tadi dan beralih ke sambal untuk dihidangkan.

Hana yang memerhati terus berjengkit-jengkit ke arah Mak Esah dengan rambut serabainya yang tidak dikemas tadi terus menyergah. " Hoi Mak Esah! "

" HOI HOI MAK KAU TEGOLEK! HEY JEMBALANG AKU TAHU ASAL USULMU EH! HANA! ", tangannya laju melekap di bahu Hana. Fuhh nikmat betulla tangan gempal Mak Esah ni pukul aku.

" Hahahahaahaha sakitlah Mak Esah..", kataku sambil menggosok bahu. " Padanlah muka tu haa Mak Esah tak kesah okay? ", kerjanya disambung. Ewahhh dh berdiva pulaaa hahaha

Aku menghidu bau-bauan yang enak itu. " Sedapnyaaa bauu.. Pandailah Mak Esah masakk.. ", badannya aku peluk dan kepala ku dilentokkan di atas bahunya. Mak Esah memang dah macam keluarga aku dah.

" Haa sedapkan? Belajar laa sebab Hana tu dah nak kawen tau? Dah cukup dewasa dah.", Mak Esah sudah mula bukak cerita. Fuh aku pantang bab kawen-mawen ni.

" Dah la Mak Esah. Sama je dengan papa mama. Asesikit kawen kawen kawen. Orang muda lagi okay Im 17 lg tau! ", protes la apelagi. Kemonlaa I'm still young okay? Enjoy dululaaa

FaithWhere stories live. Discover now