Kringg
KringgggTelefon rumah ji hyo berbunyi dari tadi. ji hyo tergopoh gopoh mendapatkan telefon rumah tersebut.
dia berdecit. sibuk aje siapa yang telefon ni.
"Hello?"
Diam.
"Hello?"
Masih diam. Langsung tidak ada kedengaran apa apa.
Ji hyo menggulingkan biji matanya.
"Awak masih dalam talian atau tak?" Tanya ji hyo. Tetapi masih lagi tiada sahutan daripada pemanggil tersebut.
Kemudian ji hyo terus meletak semula ganggang ke tempat asal.
Namun sebaik saja dia ingin melangkah setapak, telefon itu berdering sekali lagi.
Cepat-cepat ji hyo mengangkat.
"Ya nak apa?"
Masih seperti tadi.
Ji hyo menahan geram.
"Saya tak ada masa nak main-main!" marah Ji hyo.
"H-hap-py Eig--" suara pemanggil itu kedengaran putus-putus dan akhirnya panggilan itu terus terputus secara tiba tiba.
Ji hyo terkaku seketika.
Suara tersebut kedengaran asing dan begitu menyeramkan. ayat tersebut juga tidak sempat dihabiskan lagi oleh pemanggil tersebut.
●
●
Nayeon bermain dengan pennya. bosan.
Ppap!
Mejanya ditepuk oleh seseorang.
Terkejut nayeon dibuatnya! nasiblah nayeon bukan jenis yang kuat melatah.
Dia memandang manusia di hadapannya ini.
Dia terdiam.
"E-eh yoongi? er ke-napa? ada apa apa yang kau nak suruh aku tolong ke?" Nayeon agak gugup sedikit.
"Tak ada."
Nayeon mengerutkan dahinya, tanpa dia sedar bibirnya mengukir sebuah senyuman .
"Kau dah kenapa senyum-senyum?" Tegur Yoongi . cepat-cepat senyuman itu dimatikan. Berangan plus perasan kuat si nayeon ni!
"Er tak ada apa. Habis, kau datang tempat aku ni, asal?"
"Saja." Jawab yoongi ringkas.
Nayeon sudah mula perasan. Dia suka aku ke?
"Actually, aku nak tanya pasal kawan kau sorang tu."
Nayeon memandang tajam wajah yoongi.
"Ji hyo?"
Yoongi mengangguk sambil mengukir sebuah senyuman yang penuh makna.
●
●
"Nayeon kerja harini, sebabtu dia tak dapat join kita." Kata ji hyo.
Baekhyun mengangguk tanda faham.
"Kenapa ajak saya keluar pula ni? awak tak kerja ke harini?" Tanya ji hyo.
Baekhyun menggeleng.
"Ouh."
Suasana sunyi. masing-masing diam. tak ada apa-apa yang nak dibualkan lagi.
"Awak seronok dengan kehidupan awak yang sekarang?" Giliran baekhyun pula yang menanya.
Ji hyo tersenyum tawar.
"Biasa aje." Jawab ji hyo ringkas.
Baekhyun diam.
"Saya rindu jihyun sebenarnya."
Baekhyun tersentak mendengarnya. Dia cuba mengawal riak wajahnya.
"Em awak rindu jihyun atau jungkook sebenarnya?"
Ji hyo menarik nafas dalam-dalam.
"Awak rasa?"
Baekhyun hanya menjongket bahunya, tanda tidak tahu.
"Tekalah."
"Entahlah Ji hyo. Saya tak suka meneka." Baekhyun malas bercakap tentang perkara ini sebenarnya.
"I miss both of them."
Baekhyun mendengus.
"Cubalah awak terima kenyataan yang diorang tu dah tak ada. Orang yang mati mana boleh hidup semula kat muka bumi ni. berhenti berharap."
"Bila masa saya berharap? Saya cuma rindukan diorang aje. Saya terima kenyataan yang diorang tu dah tak ada." Balas ji hyo. Dia memandang geram ke arah Baekhyun. Tiba-tiba over nak marah ni, kenapa?
Bibir baekhyun kelihatan seperti sedang merungut.
●
●
Baekhyun pov
Aku merebahkan badan ke atas katil.
Tiba-tiba teringat kata-kata Ji hyo tadi.
Sakit pula hati aku.
Dah lebih setahun jungkook mati, jihyun pula dah lebih dua tahun mati. Lupakan ajelah. Tak payah nak rindu bagai.
Dia buta ke aku yang ada kat depan mata dia ni? Yang setiap masa menaruh harapan? Buta?
Menyakitkan hati betul.
Menyampah.
Aku tak sepatutnya rasa cemburu dengan jungkook dan jihyun.
Dia orang tu dah mati.
Buat apa aku nak jelous dengan orang yang dah mati. Kan?
Heh.
Tak apa Ji hyo, aku tunggu kau.
______
Tbc. siapa yang sesuai dengan ji hyo? nak yoongi ke nak baek?