xvi. Blijf

108 6 2
                                    

AN: And the mystery continues :D

Mila was opgelucht. Het eerste deel van het raadsel was opgelost. Ze keek nog eens naar de woorden op het papier, maar ze geraakte er niet wijs uit.

Jtqrn cqb lm jcczb div Rmzmug Xizsmz!

Mila zuchtte even. Ze zouden de volgende dag wel samen kijken.

Ze nam alles uit haar kluisje en propte het in haar tas. Ze wou naar huis lopen toen een hand op haar schouder haar tegenhield.

"Nick!" zei Mila verrast. "Wat doe jij hier?" "Dag Mila." Zei Nick met een gigantische glimlach op z'n gezicht. Het deed Mila blozen. "Wachten op Jules. We gaan samen iets drinken," Antwoordde Nick op Mila's vraag. "Maar nu je hier toch bent: ik denk dat we de videoclip niet in 1 namiddag zullen kunnen opnemen. Zien jullie het zitten om al vroeger ook eens een namiddag tekomen?" stelde Nick voor. "Wanneer dan?" vroeg Mila. "Overmorgen?" stelde Nick voor. "Ik vraag het aan m'n vrienden en ik laat je iets weten." glimlachte Mila. "Geef me je gsm, dan steek ik mijn nummer er in." zei Nick. Mila deed wat hij vroeg.

Nick gaf haar haar gsm terug en glimlachte. "Ik zie Jules afkomen. Zend me een berichtje! Ik zie je later." zei Nick. Hij plantte zijn lippen teder op Mila's wang en liep weg zonder verder nog iets te zeggen. Mila voelde Nick's lippen branden op haar koele wangen.

Pas na enkele ogenblikken besefte ze dat ze nog altijd op dezelfde plaats stond, met haar gsm in haar handen. Ze ontgrendelde het scherm en keek naar de naam die verscheen.

Nick :P

Even voelde Mila weer vlinders in haar buik, maar ze schudde haar hoofd. "Je bent met Jonas, Mila, je bent met Jonas." zei ze luidop voor ze haar tocht naar huis hervatte.

***

"Wat zouden die woorden kunnen betekenen?" vroeg Jonas zich luidop af toen ze de volgende dag met z'n vijven in de kelder zaten. "Jules en ik dachten dat het misschien Pools kon zijn, maar als je het door Google Translate haalde, kwam er niets nuttig uit." vertelde Alex met een zucht.

"Misschien moeten we nog eens spelen?" stelde Charlie voor. Meteen stond iedereen recht en ging achter zijn instrumenten staan. "Geesten, we zitten vast. Hoe moeten we dit raadsel oplossen?" vroeg Jimmy. Heel even was het stil, maar uit het niets begon Mila te zingen waarna Jonas meteen inviel.

18 voor altijd
Dat is wat ze wil
En als zij dat kon
Zette zij de wereld stil
18 voor altijd
En de tijd tikt door
Aan de horizon
Maar ze fluistert in je oor
Goede raad ten spijt
18 voor altijd

Mila liet haar microfoon meteen los toen ze een schok voelde, als teken dat de Freebirds hun instrumenten weer hadden verlaten.

"Weer 18 Voor Altijd?" vroeg Alex toen hij op de stoptoets van de recorder had gedrukt. "Maar enkel het refreintje." Antwoordde Jimmy nadenkend. De vijf vrienden zetten zich in de zetels. Ze staarden zich enkele minuten blind op de tekst van 18 voor altijd en op dat ene zinnetje met onverstaanbare woorden.

Jtqrn cqb lm jcczb div Rmzmug Xizsmz!

De deur van de kelder werd opengesmeten. Jonas en Jimmy stopten snel de tekst van 18 Voor Altijd weg, uit het zicht van de persoon die net de kelder was binnengekomen.

"Al iets gevonden?" vroeg Jules geïnteresseerd voor hij zich naast Alex in de zetel plofte. "Nee, we zijn nog aan het kijken." Antwoordde Alex met een glimlach voor hij zich terug op het blaadje met de onverstaanbare woorden richtte.

"Ik denk dat ik het weet!" zei Charlie opeens enthousiast. Ze scharrelde in sneltempo wat papier en een balpen bij elkaar. "Wat weet je?" vroeg Alex. "Jij let echt niet op in de les bij Williams, hé?" vroeg Charlie. Iedereen, maar vooral Alex, keek haar verward aan. "De laatste les ging toch over alle soorten geheimschrift in de geschiedenis?" vroeg Charlie terwijl ze het alfabet opschreef. Alex en Jules keken elkaar even aan. Ze wisten dat ze elkaars reden waren waarom ze niet hadden opgelet die les. "Ja?" vroeg Jonas. Hij moest toegeven dat ook hij niet zo goed had opgelet.

Charlie zuchtte. "Het geheimschrift van Caesar? Hij schreef twee keer het alfabet onder elkaar en schoof de onderste toen 3 letters op zodat er een geheimschrift ontstond." Legde Charlie uit. "Dus nu denk je..." "Ik denk dat we de nu 18 letters moeten opschuiven in plaats van 3." Onderbrak Charlie Jimmy. "Dan krijg je dit." Zei Charlie en ze toonde wat ze had opgeschreven.

" Zei Charlie en ze toonde wat ze had opgeschreven

Deze afbeelding leeft onze inhoudsrichtlijnen niet na. Verwijder de afbeelding of upload een andere om verder te gaan met publiceren.

"Waarom 18 letters?" vroeg Jules. De vijf vrienden keken elkaar met grote ogen aan. "Euh... Buikgevoel." Antwoordde Charlie.

Even was er een gênante stilte, maar die werd snel doorbroken door Mila. "En nu proberen om te letters te linken." Het enthousiasme was in haar stem te horen. Ze zouden dit oplossen!

Al snel hadden ze het eerste woordje gevonden.

Blijf

De spanning in de groep was te snijden. Alex nam Jules' hand in de zijne en kneep er zenuwachtig in.

Na enkele momenten hadden ze de zin ontcijferd...


AN: En de zin is...? ;) Jullie kunnen zelf puzzelen als jullie willen, anders moeten jullie wachten tot het volgende hoofdstuk ;)

Vinden jullie het nog altijd leuk? :)

Ghost Rockers - Het Is Een Bende [Julex]Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu