EPISOD 1

867 31 1
                                    

Lorny
#writer by: sylvia kasuab
#story by: L.J

🍁Pengenalan🍁
…bahagianya kan bila ada insan yang myayangimu setulus hati..

…tapi pedihnya kan bila dia berusaha untuk memilikimu tetapi mendapat tentangan dari ibu sendiri..

..dan bagaimana pula rasanya bila dia tiba² mghilang begitu saja tinggalkan harapan tinggi percintaanmu..

…dan betapa pedihnya bila semua terjawab…kehilangannya rupa²nya membawa segala perasaan cintamu..hasrat yang tidak tertunai..dia pergi selamanya..
***********************
Hi,reader..makin sia baca love² story di group bertmbh keinginan sia mo share sia punya story  9 tahun yang lalu ..kalau tidak siok..jgn kecam arr..kasi limpas² seja kama..lama sdh ini story sia simpan sendiri²..biarpun dia dalam ingatan sia ..sia belajar untuk move on ...watak utama ni cerita pun sebenarnya tiada sudah di dunia..rest in peace..😢bukan sa  membelakangkan laki sia..tp kenangan sia sama bf sia macamana dia sayang dan caring sama sia dulu bikin sia terigat betul sama dia..nasiblah laki sa pun sayang sa macam dia sayang sa dulu.. kalaulah masa buli d undur tme itu mimang sa jaga dia smpi hayat dia waktu itu...😢
Oklah tidak pyhlah sa banyak cerita tentang dia d sini..nanti di part 1 barulah sia perkenalkan diri..

🍁Episod 1🍁
Nama sia Lorny..umur sa skrg sdh 20 tahun..tapi ini cerita, sia kasi flashbck 9 tahun yang lalu.. maksudnya masa sia umur 12 tahun tme tu..sia tinggal d daerah pedalaman K*** hidup sederhana dgn kedua ibubapa sa dan adk beradik..sia anak kedua kakak sa umur 18 thn dan adik lelaki sa masing² umur 9 & 8 thn.skrg.....

Perwatakan sa masa darjah 6 bukan macam bdk prmpn biasa tapi ala² tomboy..mimang lasak..kalau di sekolah kwn² takut mo bermain sama sa..sbb kalau kalah sa pandai pigi mgasak durang balik…tapi ada jgk yang suka sama sa sbb sa kuat lari..kalau main kejar² mesti kumpulan kami menang..tme tu sa ingat lagi..rambut sia pindik malakat macam lelaki…mama sia punya kerja..sbb bila sa balik rumah rambut sa serabai mcm urg gila debilang..padahal pagi kemas ni kna ikat 2 lagi…

Memory sa tme umur 12 thn ni pindik saja…sia undur tlampau jauh sebenarnya ada maksud…pengenalan watak dexter(bkn nama sebenar) laki sia skrg ..

Utk dijadikan cerita begini.. ada satu budak lelaki satu kelas sama sa ..sa kasih nama dia dexter lh ..kalau pikir balik kiut jgk gia dia tme tu..rambut balah tangah..baju sekolah dia sentiasa bersih selalu tapi sayang pendiam.. masa tu kan budak² mana ada filing² mo bsuka lagi..yang sedihnya dia selalu kana buli budak² lelaki yang lain..alat tulis sama beg dia selalu kna tapuk..sampai dia menangis sebab takut cikgu marah..

Ada satu ari tu sa kedapatan budak d kelas kami ambil buku teks pendidikan moral kasi tapuk d meja guru d depan kelas…masa tu dia tiada..tidak tau pigi mana..cikgu  pun belum masuk kelas lagi…

Tme c dexter duduk d meja dia..dia mimang tidak perasan ada buku dia sdh ilang..yg lain ketawa² kunun…
Sa bangun sa pigi dakat tu budak yang tapuk tadi tu buku…

“Bagus ko ambil tu buku yang ko tapuk tadi..skarang!..” tkejut tu budak bila sa tumbuk tu meja..yang lain pun meninggu pigi tmpt kami…c dexter buat2 budu arr...padahal buku dia yang sa maksudkan..

“Manada..jan ko menuduh arr…” debilang tu budak..

“Butul ko tidak tau..apa macam kalau sa kasih tau cigu apa yang ko buat..ko simpan sana kan meja cigu..” sa bilang sambil tunjuk tu meja d depan...

Dia terus bangun pigi amik..semua pelajar mimang tau kalau kana denda ..sanaaa sendiri² d padang lari 10 raun..

Dia amik tu buku terus lempar pigi meja c dexter…tkejut bah sampai tpelanting tu pensil dia pigi lantai sbb tkana tu buku kana lempar..tcenggang² dia tinggu tu buku teks..

“Itu buku ko tu..durang pigi tapuk tadi…” sa bilang sambil jalan pigi meja sa..

“Hoii..jaga kamu arr..klu ada barang dia ilang lagi..sa tuduh kamu semua yang tapuk…” sengaja sa kasih takut²...

Masa rehat..laju semua budak² keluar dari kelas..lari berabut membeli d kantin..sa macam biasa bawa bekal dr rumah..mama sa yang paksa kasih bawa debilang jimat…

Sa kasih keluar bekal sa dr beg sekolah..sa buka tu penutup..nasi putih sama telur dadar..tme tu bekal begitu paling win lah sa rasa..baru sa trip² mo mengangga besar² tu mulut..tiba² c dexter datang berdiri di meja sa..

“Terima kasih sbb tolong sa tadi..” debilang sambil macam takut² tinggu sa..
Sa ampai tu sinduk pigi nasi…terus sa cakap sama dia..

“Lain kali kalau durang buli ko kasitau sa..biar sa kasih tau cigu kalau ko tidak berani..” sa bilang lagi..angguk² saja dia terus dia pun pigi duduk makan bekal dia jgk...

Lepas dari hal itu..tidak sdh durang berani kacau barang² c dexter..kurang sdh dia kna buli d kelas..

Tapi kaann..sa sangka durang insaf sdh tidak mo kacau c dexter..manatau di luar kelas pulak durang buat hal…

Masa tu sa waktu pulang sekolah…sa lambat balik sebab tolong cikgu angkat buku latihan pigi bilik guru…sekali tme sa mo balik sa limpas sana lorong belakang tempat mo tunggu bas..durang umban² beg c dekter macam tu bola baling..sampai bhambur² buku² dia sbb tkeluar dari tu beg yang separuh bzip…sa ampai beg sa d rumput terus laju sa melangkah pigi tmpt durang..blum sampai sa sdh teriak²..

“Hoi…sia kasih tau cigu arr…” satu² sa sebut nama durang..durang nmpk saja sia terus durang kasih jatuh saja tu beg d tanah…lari..

Cepat² c dexter pungut buku² dia yang bertampiaran..muka dia nampak sedih dan macam mo menangis..sa pigi tulung dia pungut..lepas sa kasih dia..terus sa tarik dia pigi bilik guru…

Sia cari cigu disiplin..sia nampak tu cigu sedang menulis d meja dia..sia pigi dakat c dexter takut² tapi tetap ikut sia dari belakang…

“Selamat tengahari cigu…sia mo buat aduan..c dexter selalu kana buli d kelas dan d luar kelas…tadi sia kedapatan beg dia kna lambung² oleh durang cigu..abis buku dia kotor dan ada yg kuyak..

Sia kasih cerita semua dari A-Z apa yang berlaku dan senarai nama² dia..cigu disiplin angguk² sambil mencatit..lepas tu kami pun kluar dari bilik guru..

“Sepa nama ko..?”.. Itu soalan pertama c dexter..

“Lorny..” sa jawab ringkas sambil angkat beg sia..

“Terima kasih lagi sbb ko tolong sia tadi..”debilang..

“Ok..sia balik dulu..” terus sa jalan kasih tinggal dia d bustop..actually hari² sa jalan kaki pulang sekolah…mo jgk 2 km..tapi bagi sia itu perkara biasa…jalan kaki saja mahh…tapi kalau sekarang 50m pun sa surender sdh tu…

Maka hari demi hari sia sama dexter jadi kawan baik..selalu kami sama²..tme rehat kami makan bekal sama²..belajar pun kami dua..sampai dekat² mo upsr tme tu..dia cakap sesuatu ..masa tu kami rehat baru abis makan di kelas macam biasa..

“Lorny…kalau sia cakap ko jangan marah arr..” tiba² dia bersuara..

“Mmm…apalah..cakap lh..” sia bilang..

“Sia suka ko bah..” bilang c dexter..
Sia tinggu dia..hensom bah jugak dia biarpun balah tangah…tinggi dari sia..tapi dia pandai sama baik…

“Suka yang macam mana tu…” confius sia..manatau dia suka sbagai kawan..sia pulak yang tfikir lain..

“Suka macam yang d tv tu..yang cerita urg putih tu..i love you…” merah muka dia mo explain..

“Atukooi..Dex..budak² lagi kita nih..ko ada perasaan yang macam begitu sudah..”sa bilang

“Tidak tau..tapi bila sa tidak nampak ko..sa rindu bah..selalu sa igat² ko saja..”dia bilang lagi..

“Jan lh ko igat² tu..kita budak lagi bah..nanti bila tingkatan kita kawan barulah ngam..” sa kasih senang hati dia…

Dia tidak bcakap..tapi tu muka nampak sedih..terus dia bdiri..debilang mo pigi tandas..sa tinggu saja dia keluar dari kelas..dalam hati sia berbisik..sebenarnya sia pun suka dia..tapi tadi sia malu mo mgaku saja…

🍁Skip..🍁
Hari ini hari last kami sekolah..upsr exam pun sdh abis..tinggal tunggu result dan sekolah mana saja lagi tahun depan…semua kelas buat party perpisahan..macam kelas kami jugak…semua happy sebab byk makanan..tp yang sedih bila kami bgambar² dgn cigu dan murid² 1 kelas kami..

C dexter yang tidak ceria..dia banyak berdiam..dia tinggu saja sia yang aktif pigi sana sini…sengaja sa pigi bgambar dakat sama dia...baru dia ada senyum sikit..
Masa pulang..dexter panggil sa..d bustop..

“Lorny…ko tidak sedih ka..?”… debilang..

“Sedih jgk..” sia bilang ringkas..

“ Kita masuk tingkatan sama² arr..jan ko lupa..kita sdh janjikan..”debilang lagi

“Ok..janji…” sia bilang..

Tidak lama kereta bapa dia sampai..sempat dia sikin sa.. Macam dia tidak mo kasih lapas tangan sa..sedih betul muka dia…sia pulak biasa saja..mangkali kan sbb masih budak²..

Tapi kan..patutlah c dexter berat mo kasih tinggal sia tme tu..lepas saja dapat result sa dapat sekolah yang dakat rumah sia..1 km saja sia jln kaki...dlu manada budak² bhp…sia pigi sekolah teda pun sia nampak c dexter ambil result..terubat sedih sia sbb result sia cantik jgk keputusan dia..cigu puji² sia sbb tidak sangka kan buli dapat..tp dalam hati sia tfikir nama c dexter..dialh pyebab sia jadi pandai...dexter sia rindu ko..😥

LORNY (COMPLETE)Where stories live. Discover now