Lorny
#writer by: sylvia kasuab
#story by: L.J
🍁Episod 3🍁
“Lorny..sa suka ko..” Tiba² c maxwell bisik d telinga sia tme kami duduk2 d tangga rumah anty dia..
Malu sia mo tinggu dia..macam tu ayat terus mnusuk d dada sia..happy ka ni..sia senyum dlm hati..aikhh..senyum dalam hati..macamanalh tu kunun..
“Lorny..ko dingar ka..?” C max tanya balik..sdh sia malu pura² teda apa² dia pigi tanya lagi..
“Dingar..” Sa jwb ringkas
“Jadi apa jawapan dia…?” Debilang lagi..
“Ok..sia terima..” Sa bilang..
“Yess..thanks Lorny…sbb terima sia..” semangat terus dia..
Sa bangun dari duduk..kibas² punggung sia kalau ada malakat pasir..
“Max sia mo balik sdh..” sia bilang..lama sdh sia stay d rumah c Max..
“Bah..mari sia antar sampai ujung jalan..” debilang..
Actually rumah sia dgn max tidak jauh jgk..klu jalan kaki..15 min bgtu sampai sdh..sampai seja ujung simpang terus kami bebabai..dia mo antar tapi sia tidak suruh takut bapa sia marah kalau nmpk sia jalan² sma lelaki...
🍁2 bulan berlalu..🍁
Hubungan kami semakin erat..sia semakin mengenali diri dia..max memang terlalu baik..dia jaga selalu hati sia..bila sia merajuk dia pujuk..di sekolah kami belajar macam biasa…sampailah tme exam pmr..
Yang sia risau dia selalu sakit kepala..kadang2 bila sakit dia mo datang..buli tau muka dia pucat…berpeluh²..cepat² dia makan ubat…mimang dia selalu bawa ubat dia pigi mana²..
Pernah jgk sia tanya..dia sakit apa tp debilang sakit biasa² sj..kurang darah debilang..
Nasib baik tme kami exam satu minggu tu dia ok² saja…ada jgk sia kasih igat dia banyak rehat jangan tlampau tidur lewat…debilang ok..lagipun kalau d kg mimang pun selalu tidur awal..galap kan..kiri kanan hutan..abis bukan bandar mcm d kk subuh pun masih ramai urg jalan²..
Seminggu selepas abis exam ..semua pelajar buat hal sendiri d kelas masing²...kmi pun smalah..bejanji kunun tahun depan jumpa lagi d kelas yang sama..
“Lorny…minggu depan sekolah tutup sdh kan…idklah sdh kita tjumpa ari²..”tiba² c max bersuara..
Sia angguk saja..itulah yang sia selalu fikir bila mo dakat sdh tutup sekolah..syg betul sdh sia sama c max abis dia pun macam syg btul sma sia..
Sepanjang perjalanan balik kami sengaja jln lmbt² supaya lmbt kunun smpi rumah..
Skip.. 3 hari selepas cuti semester c max tiada kabar..oh ya..pandai sdh c max pigi rumah masa cuti sek …mama sma bapa sia pun ok jgk tidak marah yang kami bkawan..yang penting debilang pandai jaga diri..jaga kelakuan sbb urang kg ni suka bckp²…
Hari ketiga sia risau sdh c max tidak datang..jadi sia nekad pigi rumah anty dia…
“Anty..c maxwell ada..” sia nampak anty dia tgh bakar daun² kering d depan rumah..tkejut jgk dia bila sia muncul tiba² d depan..
“Eeh..Lorny ko pulak..tkejut anty…c max balik L*** mamy dia suruh balik..ada hal debilang…” sia dingar terus sia rasa sedih betul…mo keluar sdh air mata sia sebab sia rindu betul sama c max…
“Bah..naik lh dlu..Lorny..” debilang c anty..
“Indak apalah anty..sia balik dlu..bila c max balik sini anty..?”sia tahan sj air mata sia dari tkeluar …tapi c anty macam perasan perubahan sikap sia..
“Balik jgk dia tu..jan sedih arr..” pujuk c anty..
Lepas sia minta diri..sia terus jalan longlai balik pigi rimah..sepanjang jalan sia menangis…sia sebut² lagi nama c maxwell sampai tesinggut²..
Sia sampai d depan rumah..heran mama sia knapa mata sia merah..dia tegur tapi sia tidak jawab..sia masuk bilik terus btiarap d tilam..sia sambung menangis sampai sia ttidur..malam tu sia kna kaaih bangun pigi makan pun sia tiada selera..
Sambil sia peluk tu bantal peluk sia sebut² nama c max..sampai hati bah dia tidak jumpa sia sebelum balik...
Hari demi hari sia tmenung tunggu kepulangan c max..2-3 kali jgk sia pigi rumah c anty tanya kalau ada kabar ttg c max..tapi anty cakap tiada..sempat lagi dia tegur yang sia makin kurus..tp sia tidak kisah sdh psl badan sia..sia rindu c max saja..
Esok hari persekolahan dbuka..macam biasa mimang semangat kan kalau buka sekolah..semua mo beli baju sekolah baru..beg,kasut baru…tmasuk adk² sia..d rumah sibuk durang kasih keluar masuk alat² tulis yang baru dbeli…tapi sia duduk dalam bilik…sia teda hati.mo sekolah bisuk…
Tngiang² suara c anty bila tadi pagi sia pigi sana..c max tidak balik…
“Lorny..c max tidak datang sini lagi..mamy dia kol kasitau semalam …c max sekolah sana sdh..”sia rasa mo pitam saja nasib baik c anty sempat sambut sia…
Sia lari balik rumah..dingar lagi suara c anty panggil2 tapi sia tidak meninggu..hati sia sedih betul c max buat begitu...sampai d rumah sia terus bkurung tidak keluar…sia tutup muka sia pakai bantal..terus sia teriak².. Sia teriak² sama bantal sia benci c max sudah…
Bisuk sia bangun..kakak sia katuk tu pintu macam mo pecah..sia buka..mata sia sakit sbb bengkak menangis semalaman..
“Ko tidak pandai katuk pelahan ka..bagus ko tandang kasih pacah saja ni pintu..alang² bah..” sia yang tgh teda mood dia pigi buat begitu..tambah memanas
“Ko tidak mo pigi sekolah ka..katuk palan mana ko dingar…dasar tidur mati…lain kali klu sekolah set alarm..bukan arap urg kasi bangun..anjing..” Debilang teriak²..
Sdh sia memanas gaya kakak sia ni..sekali dia panggil anjing terus darah sia naik tiba²…
Ngam² sia nampak bakul kain berampai dakat dinding penuh kain yang sudah kana cuci..sia angkat terus sia humban pigi badan kakak sia..tapi sempat dia mgelak..
Dia lari.pigi dakat sia cuba mo pukul sia..tapi dia kalah sia mmg gaya macam lelaki ..terus duluan kaki sia pigi tandang perut dia…
“Aduiii….” Mengadu kesakitan dia..terus kami bgusti..idk kami sedar mama sia datang bawa tali pinggang terus hambat kami dua..
“Kamurang tidak.malu ka..ribut² tme awal pagi lagi..beapa jgk kamu ni?” mama sia tulak pinggang depan kami tali pinggang bapa sia masih d rangan dia....adik sia dua urang heran² d blkg mama sia…heran tinggu perangai dua kakak durang yg budu…
“Pungut tu kain…sdh d cuci kamu hambur lagi…” mama sia suruh sia sama kakak sia pungut simpan balik pigi raga…tu raga pun macam pacah² sdh siring dia…tapi kakak sia terus pigi bilik dia..terus sia pungut sendiri..abis pungut sia masuk bilik sia..
Sia duduk d tepi katil…fikiran sia kosong…sia nekad sia tidak mo sekolah..sia bangun kemas baju ..sia ambil yang masih baru² sikit terus kasih masuk dalam beg pakaian ..
Sia nekad mo lari dr rumah..sia benci hidup sia yang sedih..sia benci c max…tme sia kemas²..tedingar pinru bilik sia kna katuk dr luar..suara mama sia..
“ Sudah siap ka..adk² ko mo pigi sekolah tu..”suara c mama nada tinggi..masih kali marah gaya kami tadi pagi…
“Jalanlah..sia tidak sekolah”.. Sa bilang..sambil kemas cepat²..
“ Baguslah…tia pyh lah ko sekolah…kalau tidak mau..melawan saja ko tau..” mama sia bcakap idk lama terus dingar tu suara jauh² bcakap sma adk² sia..
Keluar airmata sia…sia lap² saja pakai baju…sia korek tabung sia..nasib baik sia suka myimpan…duit yang kna bagi family sia kumpul²..sdh sia ready kamas..sia tapuk beg si blkg pintu…sia m mama sma bapa sia pigi kebun baru sia jalan..kakak sia pun tidak lama lagi mo pigi kerja jgk jd senanglah sia jalan nanti…
Masa ni sia ada sdh tu hp..biasalah dlu bukan smartphone..hp yang pakai sms sj..niat sia jalan dlu baru sia kasitau durang..
Sia skip pjalanan sia…bila fikir balik sia heran knapa sia pilih ni tmpt yang jauh dr negeri sia sanaa negeri S***…mimang btul² jauh sia lari dr rumah...tp sia mampu bah..
Sia skip lagi..smpi d daerah M*** sia terus cari² kerja..abis sia raun..kerja d kedai makan pun sia tanya..yang penting sia dpt tmpt tinggal dan mkn sdh cukup..nasib baiklah sia banyak duit simpanan...
Sia kol mama sia yang jangan cari sia..sia mo tenangkan fikiran dan mo kerja ..nangis2 mama sia suruh balik..tapi sia sdh nekad..nanti sia balik jgk sa bilang…c kakak sia pun balik² minta sorry..dia tbawa² marah sbb bgaduh sama bf dia yang skarang sdh jadi laki dia…tulah bgaduh sama urang..tempias kana sama urg lain..sdhlah sia pun tgh frust sama gaya c max…
😔Mm.. Sebut c max..terus sia sedih balik…sia rindu dia btul..bila igat dia mesti keluar airmata sia...
Finally satu minggu sia d M*** sia dapat kerja sdh…restoran cina saja bah..yang bagus kna kasi tinggal d asrama dgn pkerja² yang lain..sbb ni restoran mmg femes d sini..24 jam buka..jadi mimang sibuk lh kami kerja ikut shift…kwn² kerja prmpn semua sia rapat dan baik sma durang..yg pkerja lelaki pun baik jgk..ada jgk yang mo mengurat tapi sia tolak..sia bilang sdh ada bf..terus durang diam²…
YOU ARE READING
LORNY (COMPLETE)
Romance...bahagianya kan bila ada insan yang myayangimu setulus hati.. ...tapi pedihnya kan bila dia berusaha untuk memilikimu tetapi mendapat tentangan dari ibu sendiri.. ..dan bagaimana pula rasanya bila dia tiba² mghilang begitu saja tinggalkan harapan...