Lorny
#writer by: sylvia kasuab
#story by: L.J
🍁Episod 6🍁
Sia sampai tempat alamat yang kakak sia bagi…sia kol numbr hp kakak sia ..terus dia kluar pigi agak sia..
Lepas ucap terima kasih sama driver c max..dia terus drive jalan..
“Masuklah..” Debilang kakak sia…
Dia ikut dia masuk dalam rumah..laki dia belum balik dari kerja lagi…
“Kita makan lah …baru jgk sia abis masak ni tadi..”kakak sia bilang lagi…patutlah mo tengahari sdh..
Sia ikut dia pigi dapur..lapar jgk bula nampk masakan kakak sia..dalam fikiran sia bisuk² pandai² lah sia kluar pg rumah c max nanti..abia debilang c max call saja dia nanti dia suruh driver durang pigi ambik sia d sini…
Malam tu sia tidur sambil menangis call c max...tiap malam kan selalu sama² dia tiba² ni malam sia tidur sendiri...
Sempat lagi sia kasih igat c max makan ubat supaya capat baik…debilang dia baru abis makan ubat masa sia kol..lapas kami beckp gudnite dan love u kami pun tidur…
Keesokan pagi…kakak sia ketuk pintu bilik awal pagi..
“Lorny..kita balik kg ni hari..c Ryan (laki kakak sia) outstation dakat kg..kesempatan lh sia pun mo balik jgk ..” sia tkejut bila kakak sia.mo ckp balik kg..maknanya sia x dpt jumpa c max lagi..
“Tapi kak..cepat jgk..sia blum pun puas sini lagi” sia memujuk manatau buli stay lama sikit lagi..
“ Nantilah ko kamas² lah sekijap lagi c Ryan datang tu..” terus kakak sia keluar dari bilik..sia terigat c max…panas sdh biji mata sia mo nangis..
Sia tinggu jam..mana sia dapat kol dia sekrg..hp dia kasih tinggal d rumah..tme ni dia sdh d sekolah…tambah sia sedih…capat² sia mandi dan bsiap..setgh jam kakak sia panggil² suruh capat sbb mo jalan sudah…
Dalam kereta sia diam² saja..perasaan bcampur baur..geram sbb kakak sia bawa balik kg..sedih pulak bila tpaksa bpisah lagi sama c max..
Hampir petang kami sampai d kg..sia tidak mo kasih bayangan jelas sia dari mana ke mana ..nanti kamurang tau…
Family sia happy bila nmpk sia ..terutama 2 adik sia..lepas bcerita sekejap sia masuk dalam bilik..tiba² sia rasa mo menangis…kluar air mata sia..sia rindu c max…c taip msg...
📩 “Max..sia sini d kg..kakak sia bawa balik..sia tidak mo tapi dia paksa sia..nanti sia ikut durang pigi sana lagi..”
Lama jgk baru kna reply…
📩 “Patutlah sia rasa macam ko jauh dari sia lorny..rupanya btul…” debilang c max..tambah sia nangis lagi..mama sia ketuk suruh makan malam pun sia bilang tidak mo..sia tipu yang sia mo tidur..
Hari demi ari sia d kampung ..kakak sia belum ada tanda2 mo balik…sama c max lps abis sekolah kami selalu chatting…kasih ilang rasa rindu sama²..
Suatu ari tme sia bmain sama adik sia 2 urg…mama sia panggil..debilang ada urg mo jumpa ko..sia tanya siapa tapi mama sia senyum saja tidak mo kaaih tau..
Dengan bseluar pindik sama singlet sia kluar pigi tinggu..sekali c max depan mata sia..tidak segan sia terus sia pigi peluk c max..mama sia diam² terus pigi dapur mo buat air..
Sia tarik c max pigi duduk d bangku kami..urg kampung mana ada sofa macam rumah c max sana L*** kami pakai bangku plastik saja…tapi c max mana kisah tu semua..
Tkejut sia..sia max datang sini menipu mama dia yang dia ada lawatan sekolah bcuti d bandar KK..mumy dia percy dan kasih benarkan dia..sekali dia pigi kg sia..
Dia tidak tahan seminggu rindukan sia tulah dia bubut datang pg kg sia..dia kasih tau sama bapa dan mam sia yang dia datang kali ni sebab mo btunang sama sia..tjejut mula² family sia sbb kami budak lagi..tp tidak jugak mghalang kehendak dia...
Family sia setuju kami btunang..gembira c max..tapi syarat panggil mumy dia datang..bawa berunding..
Satu hari saja datang mumy c max pigi kg sia dengan anty dia..marah² mumy c max tidak setuju c max btunang skarang..debilang masih muda dan kasih abis sekolah dlu...
Abis saja dia cakap..terus dia balik pigi L***.. C max sedih betul..menangis kami dua..balik² dia cakap..kita tunang selagi sempat…sia heran jgk..knapa cakap macam ada maksud lain..tapi dia tidak mo bterus terang...
Seminggu d kg sia c max balik..sebelum dia balik dia cium dahi sia…sedih betul muka dia…gaya dia macam lapas ni kami tidak bjumpa sdh...
Mama sia pun sempat kasih sabar dia ..
“ko balik dlu..nanti bila mumy ko tenang sdh ..baru ko tanya lagi..dia kasih jgk tu kalau ko btul² mo btunang..kami sini ok saja..” debilang mama sia..
Dengan perasaan sedih dia balik..sia try msg dia tapi dia tidak reply…sedih sia..takan dia marah sia pulak..family sia dapat terima dia..tapi mumy dia yang mghalang keras..sia tinggu msg sy 2 hari tu msg sia d whatsup kna baca tapi dia tidak reply…hati sia bdebar² tiap malam ..
Kdg² sia tbangun bila mimpi c max ada datang tinggu sia sambil menangis…tapi bila sia mo pigi dakat dia pulak makin jauh…
Seminggu berlalu..msg sia sdh mula tdk kna baca…satu garis saja..sia check fb dia..lama sdh tidak online..sia mesengger dia setiap saat…tapi sama jgk tidak kna balas..kdg² ada fikiran sia mo block dia sbb tlampau marah dia kasih lupa sia bgtu saja..tp lapas 2 jam sia unblock lg..tetap sama tdk kna reply..
Diskip skip lagi..bebulan sdh kami lost contact…d fb pun ilang terus dia…suatu hari c joan adik c max msg pakai fb c max..suatu saat hampir nafas sia teberhenti bila baca msg c joan...smpi skrg sia igat..
📩 “Lorny…sia joan adk c max…minta maaf baru sia tjumpa msg² ko..nasib baik c max x taruh password fb dia…lorny..maxwell balik dr kg hari itu terus jatuh sakit…idung dia bdarah tidak bhenti² smpi masuk icu...kami bgilir² jaga dia..dia tidak lalu mo mkn selalu mengigau sebut² nama ko..mumy sia pun nangis² tingu keadaan abg sia mcm tu..bdn dia makin kurus mendadak…
📩 “ lorny… sia harap ko tabah…maxwell sdh meninggal dunia 2 minggu yang lalu…menderita barah otak..kami sengaja tidak mo kasih tau sbb ni permintaan abg sia..dia tidak mo ko sedih bila tau dia sakit tenat…tp selalu dia cakap dia syg ko betul…sejak dia bkenalan sama ko dia sdh jatuh hati...dia berabis mo ko jadi tunang dan wife dia…selagi sempat…smpi pingsan² dia mrh mumy sia memujuk…
📩 “sama² kita doakan rohnya tenang dsana…nasib baik sia jumpa msg ko lorny..klu tidak mesti ko fikir dia masih hidup dan lupakan ko..maafkn kami sbb mumy hasrat dia tidak tertunai smpi ajal dia…sia terasa kehilangan dia sbb dia selalu meluahkn perasaan dia sama sia...dia pernah cakap..jika dia tidak sempat dia minta sia tulung sampaikan..maafkn dia kerna sembunyikn sakit dia selama ini..dia cuma tidak mo ko sedih keadaan dia..dan takut ko akn tolak cinta dia bila tau dia ada sakit..
Sia tutup fb dia..sia lari pigi cari mama sia…
“mak..c max sdh tiada ..2 minggu sdh dia meninggal..” terus sia singut² sambil lap airmata sia...
Mama sia sapu² blkg sia…suruh bsabar dan bserah yg tuhan sygkn c max…setiap mlm sia bdoa untuk c max…air mata sia smpi kering sbb selalu menangis bila teigat c max..lps sia tau c max tiada sdh last sia mimpi c max kiss dahi sia time tidur..bila dia buka mata sia nmpk dia senyum dan hilang pelan².. Sia duduk dan cuma mampu menangis saja…betapa sia rindukan dia... Max…max..please..
🍁8 bulan kemudian..🍁
Kakak sepupu sia c jessie di kg sebelah kawin dlm tahun itu jgk..jadi biasakan adat d kg pigi menulung buat kerja..jd sia wakil family sia datang sana…sekali sia tjumpa c Dexter..kamurang knl lagi sama dia ka.. Alah..c Dexter bah 1st love sia masa darjah dlu yang selalu kana buli tu…dialah..igat sdh kan…
Dia satu kg sma c jessie…ada jgk dia datang pigi rumah tme kawin…mimang berubah jgk sdh dia..hensom mcm c max jgk tinggi dan putih..masa tu sia masih teigat c max saja..tapi bila c dexter mengurat, sia lyn jgk abis 8 bln pun sia masih igat c max lagi..sia terima c dexter sbb mo move on ..kami btukar no hp..c dexter mimang budak baik..pandai dia ambil hati kasi hibur² sia..
Jadi mlm tu kami couple jgk lh kunun…abis sama² single...alat perhubungan kami hp lah jgk selalu...selalu kami chat smpi kami mengenali diri masing²..
Lepas 2 bulan c jessie kawin..dia panggil sia lagi pigi kg durang ..maksudnya tmpt c dexter lh..ada keramaian kunun di sana...pigilh sia mbantu kunun…
Tapi ramai pulak peminat sia d situ..memandangkn sia sdh bcouple sama c dexter..sia tidak lyn yg mengurat sia..masa kami mabuk tu c dexter jaga sia btul..smpi kami tidak sedar tidur sama² dalam bilik…
Keesokan hari heboh satu rumah bila tau kami tidur sama²..sia pn x igat kami ada bt apa2 mlm tu..oleh sebab malu kunun family c dexter..kami kana suruh kawin..nasib baik krga sia ok saja dan terima lamaran family c dexter..
Tahun 2013 akhirnya kami tekawin jgk dgn 1st love sia masa darjah..c dexter syg sia btul..nasib baik kedua family kami ok saja..dan sia pun dapat membahagiakan durang bila sia bagi durang cucu kelaki yang comel...akhirnya sia dapat move on jgk dlm kehidupan sia skrg dgn menjadi ibu dan wife bt dexter..tapi kenangan bersama c max bikin sia teigat kembali..hanya doa yang mampu sia berikan..semoga rohnya tenang d sana..
“Rest In Peace..Maxwell Kennedy Junior”
YOU ARE READING
LORNY (COMPLETE)
Romansa...bahagianya kan bila ada insan yang myayangimu setulus hati.. ...tapi pedihnya kan bila dia berusaha untuk memilikimu tetapi mendapat tentangan dari ibu sendiri.. ..dan bagaimana pula rasanya bila dia tiba² mghilang begitu saja tinggalkan harapan...