EPISOD 2

451 24 1
                                    

Lorny
#writer by: sylvia kasuab
#story by: L.J

🍁Episod 2🍁
2012..
Masa ni sia dalam tingkatan 3..sia igat betul ni tahun..inilah detik sa tjumpa Maxwell..cinta hati sia yang dia bawa bsemadi kini dan selamanya..😔

Pasal c dexter ..lepas sa masuk sekolah menengah sini smk*** mimang kami tpisah sdh..sia pun lupa sudah sama dia..sia tidak tau dia sekolah dimana jgk…mimang lost contact lah..

“Semua berdiri..Selamat pagi cikgu”!!.. Lamunan sia thenti..cikgu kelas sia masuk..disebelah dia ada seorang pelajar lelaki bawa² beg sekolah..hensom ..tinggi..kurus²..putih kulit dia..rambut pulak putungan nipis d tepi tapi rambut depan dia sisir pigi belakang..tapi sayang tidak friendly…dia diam saja cikgu kasih tau dia budak baru pindah pigi kelas kami..

“Nama sia Maxwell Kennedy Junior..berasal dari L*** ..” itu saja dia cakap tapi semua tinggu dia d depan..ada piuk d kedua2 pipi dia bila dia bcakap…mimang hensom lh wa sakap..

Dia duduk sebelah meja sia..kebetulan kosong kan..bdebar² jgk sia bila dia duduk dakat sia..sia cuba senyum.tapi dia buat teda nampak..terus sia pura² menulis padahal conteng² kertas saja cover malu...

Kelas bermula dan berakhir macam biasa..sdh rutin tme rehat kami ada geng pigi berebut sana kantin…padahal sdh banyak kali kana kasih tau suruh berbaris…tapi sepa yang sekolah mesti tau..lambat saja makanan abis..

Lepas makan d kantin sia balik awal pigi kelas..masa mo pigi meja sia, sia nampak budak baru c Maxwell tu sedang tidur..bertungkup dgn kedua² tangan dia d meja..tapi tu muka menghadap meja..jadi sia tidak nampak dia tidur atau pura² saja..

Pelan² sa angkat bangku sia baru duduk…tiba² dia angkat muka tinggu sia…tkejut sia sekejap..tbayang sia yang dia mo marah sbb buat dia tebangun..

“Sorry..sia bising ka..” sia bilang..

Dia geleng kepala..mata dia merah sebab bekas tidur kali…maknanya dia mimang tidur tadi tu..rambut depan dia pun jatuh sdh pigi muka…mimang hensom bah…bikin cair ginawo..

“Ko tidak pigi makan..kalau ko tidak tau mari sia tunjuk jalan..” macam kesian ni diam² d kelas saja..

“Tidak…sia tidak lapar..” debilang..sambil dia duduk menyandar d bangku…

Sempat sia tinggu dia pakai jam tangan G-watch..lepas tu dia kasih keluar sisir rambut terus sisir rambut dia pigi belakang balik..sia tinggu saja gaya dia..

“Nah..sia kasih ko..ko makanlah..sia sdh makan tadi..” sa kasih keluar kuih wajik dari poket pinapo sia..actually sia suka simpan makanan dalam poket bila cikgu menulis sia makan2 d blkg..

“Tidak payahlah nanti ko mo makan..” dia kasih sia balik…

“Sia ada satu lagi..” sia bilang sambil tayang sama dia..terus dia senyum..aduiii…tu piuk arr..bikin geram..

“Nahh..sia bayar..” dia kasih sia duit rm10..

“Ishkk..idk payahlh bah..ikhlas sia bagi…tp kalau ko mo balas jugak..nanti lah ko belanja sia lain hari…” sia senyum kasih nampak gigi..malangnya sia teda piuk..

Terus kami ketawa sama²..sempatlah jgk kami bcerita..dia tinggal sma anty dia yang tkawin sama org sini..dia bilang dia kana kasih pindah sekolah oleh mumy dia sebab dia suka melawan cakap mumy dia jadi suruh dia hidup bdikari di tempat urang..bapa dia askar tp jarang balik..mo setahun sekali ada jgk kdg² langsung teda balik jumpa family…

Sambil tunduk² c maxwell becerita..dia ada adik prmpn umur 14 tahun..berat dia mo cakap..tapi dia kasi tau jgk sia..mgkn sbb dia percayakan sia bah tu..

Debilang mama sma bapa dia tu masing² ada scandal..mama dia scandal sama urg australia..klu dlu mlm² baru tu urg putih datang pigi rumah..tapi lapas mama dia tau bapa dia ada prmpn lain.terus mama dia mbalas…kdg2 tu urang putih stay smpi 2 mlm d rumah..kami beradik dia layan dengan baik..tp dia bilang benci sama bapa dia sebab selalu pukul dia..biarpun kesalahan yang kecil…

Lepas bunyi loceng..kami pun belajar macam biasa..pandai sdh c maxwell bcakap..padahal td pagi sudahlh putih pucat..bikin takut..diam² lagi x pandai bcakap..

Hari demi hari kami.makin rapat..maxwell selalu belanja sia makan d kantin…biar dia tidak cakap tp lama² sia tau jgk..rupanya c maxwell ni berduit jgk..

Sebab kami satu kelas jd klu ada bkumpulan mimang kami sentiasa bersama..study d library pun begitu…tapi satu saja yang dia tidak buli..dia tidak buli bsukan..debilang dia pandai pitam..cikgu jasmani pun tidak banyak tanya..dia selalu kana kasi lepas kalau pj atau tme hari sukan..tidak taulah apa yang special sampai cikgu² biarkan dia..

Itupun  cikgu lepaskan dia dari bsukan bila ada satu hari masa perhimpunan dia tiba² jatuh pengsan..riuh ba pelajar..sempat lagi sa tulung papah dia pigi bilik guru..lepas dari tu cikgu mmg tidak benarkan sdh dia berdiri dalam barisan..tp duduk d bangku tepi gelangang..

🍁2 bulan kemudian…🍁
Kemesraan kami sebagai kawan rapat..menyebabkan ada sesetengah pelajar prmpn anti sama sia…durang minat dan suka c maxwell..tapi durang mganggap sia penghalang untuk durang mo mengurat..sampai sa stress..

“Max..sia stress lh..durang bawa sia bgaduh psl tidak dapt urat ko..” masa kami duduk² d kantin tme rehat..

“Napa jgk…biarlah durang..sia pun tidak suka jgk sama durang..sia mo bkawan dengan ko saja..” debilang sambil tingu muka sia..

“Aikk…mana ramai kawan ko klu ko sama sia saja…” sa bilang..

“Biarlah sia tidak suka ramai kawan..macam ko ok..sbb ko jaga sia kalau sia sakit..klu sia sedih ko kasih bagus perasaan sia..”debilang sampai sia rasa terharu..

“Kita pura² bgaduh lah supaya durang pigi kawan ko..macam?”.. Sia bagi cadangan..

“Ee..napa begitu..kta bdekat meja lagi..klu tidak btegur ..sakit hati bah tu..nanti rehat masing² mkn sendiri..tia mau lh..” debilang…

“Di sekolah saja bah..balik sekolah kita kawan balik lh..” sa bilang lagi..

Last² c maxwell ikut cakap sia…macam betul arr keesokan harinya dia tidak bcakap sama sia..
Sia igat dia blakon..rupanya dia merajuk sama sia..sampai.pulang pun dia kasih tinggal sia..3 hari saja kami tahan tidak bertegur ...igat lagi sia macam budu² pigi menangis d tandas..sbb sia rindu suara dia..sekali sia masuk kelas dia nampak mata sia merah dan bengkak terus automatik dia bcakap sama sia..

“Napa ko ..” sia diam² sebab ada cigu dalam kelas…

Sia ambil buku latihan..sa buka yg paling last..baru sia tulis…

“sia rindu ko…” (lorny)

“naa..baru ko tau..tulah buat lagi (max)

“ tidak mo…kita kawan lah balik..(lorny)

“janji arr jgn buat lg”..(max)

Terus sa tarik tu buku sia balik…sa senyum² tinggu dia..sia bisik sama dia..’janji’..dia senyum kasih tingu piuk dia sama sia..

Sejak dari itu kami kawan balik macam biasa..dia sdh janji minggu lalu..hari anam tme tidak sekolah..c maxwell tunggu sia d kadai ..dia bawa sia pigi rumah anty dia..peramah ba anty dia sambut sia..dakat patang baru sia balik rumah...bila bapa sia tanya sa bilang study tmpt kawan..

LORNY (COMPLETE)Where stories live. Discover now