Disosiyatif Bozukluklar: Ben Kimim?(2)

34 3 0
                                    

Disosiyatif Bozukluklar

  1) Psikojenik Amnezi: Amnezi durumlarında kişi yoğun anksiyetenin eşlik ettiği bir dizi yaşantısını tümden unutur ve bilinçli bir şekilde belleğine çağıramaz. Fakat unutulan bu yaşantılar tümden yok olmaz bilinçaltında varlıklarını sürdürmeye devam ederler ve hipnoz altındayken bu yaşantılarını hatırlayabilirler. Travma etkisi yaratabilecek olaylardan sonra bir savunma mekanizması olarak kullanılmasına sık rastlanılmaktadır.

Gelin örnek bir olayla bu durumu zihnimiz de somutlaştırmaya çalışalım. Şimdi hayal edin ki bir savaş alanındasınız ve etrafınızdaki insanlar tek tek ölüyor ve siz de ölüm gerçeğiyle çok ağır bir şekilde yüz yüze kalıyorsunuz. Savaş alanında bayılmışsınız ve uyandığınız da bir hastanedesiniz. Kim olduğunuzu ve neler olduğunu hatırlamıyorsunuz. Herhangi bir fiziksel hasarınız yok ama egonuz sizi korumak için kaldıramadığınız anıları bastırmaya çalışıyor.

2) Psikojenik Füg: “Suçu işleyen kişi ben olamam, çünkü ben başka bir kişiyim”
Bazen kişi içinde bulunduğu zor durumlardan, bulunduğu yerden uzaklaşarak kaçmaya çalışabilir. Bu durumu yaşayan kişi birden bire evinden, işinden uzaklaşır ve yeni bir kimlik benimseyerek yeni bir hayat kurabilir. Yeni bir ismi benimseyebilir, hatta eski kişilik özelliklerinden farklı olarak yeni kişilik özellikleri edinebilir.

Yeni baştan hayata başlama isteği birçoğumuzun aklının bir köşesinden geçmiştir. Yeni bir kişilik, beyaz bir sayfa belki. Ama ne kadar istersek isteyelim içinde bulunduğumuz hayata bağlı durumdayız. Belki arada sırada bu hayaller bizi rahatlatsa da psikojenik füg gibi durumlarda bu bizim bütün kimliğimize yabancılaşmamıza kadar çıkan bir savunma mekanizmasına dönüşebiliyor. Bu da günlük hayatımızı çok zor durumlara sürükleyebiliyor.

Khaos PsikolojiHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin