' zetty,pipah korang dah siap belom'-syuhada
'Kau dah nak gerak ke?'-afifah
'Yerlaa aku dah siap dah ni'-syuhada
'Jap syu aku tengah pakai shawl datang laa jemput aku dulu eh'-zetty
'Okk aku pon baru siap pakai baju ni'-afifah
Perbualan dalam group whatsaap dihentikan. Syuhada mengambil kunci kereta dan berjumpa dengan mama dan abahnya untuk meminta izin ke rumah marsha.
"Apa benda la korang ni makeup lama-lama dari rumah sampai dalam kereta pon makeup" .
Syuhada memulakan bicara setelah mengambil zetty dan afifah namun masing-masing sibuk bercelak,berbedak lagi.
"Halaaa kau tak perlah dah cantik,aku ni nak kena makeup lebih" .
Jawab zetty sambil mengepit-ngepit bibirnya yang baru dicalir gincu.
"Haah lah syu,aku tak pernah tengok kau makeup lebih, biasa pakai eyebrow,lens.gincu pon kaler nude. Cuba la pkai blusher,eyeshadow ni." Celah afifah pula.
"Eeeee aku tak minat laa lebih-lebih ni gataii muka aku nanti ".
Balas syuhada sambil memandu.
"Eh syu,lupa pulak tadi Muiz rakan sekelas kita dulu tu suruh kau tunggu depan 7E lorong rumah Marsha tu,dia cakap tak kenal rumah Masrha. So dia nak follow kau dari situ".
Sambung zetty
"Ok bress tak de masalah. Dia dah gerak belom?whatsaap dia cakap kita dah nak sampai dah ni".
Balas syuhada
"Ok jap ".
Sambung zetty lagi.
Kereta syuhada sudah signal didepan 7E. Tapi kereta Muiz masih belom kelihatan.
"Halaaa mana dia ni,cair nok makeup mak lama-lama tunggu".
Afifah mengibas tangan konon panas padahal aircond dah macam peti sejuk.
Syuhada perasan ada satu whatsaap masuk.Lalu dia terus membuka whatsaap tersebut.
Dari Muhamad Amar.
'Syu,sudi tak kalau saya nak jadikan syu yang halal buat saya'- amar
Berkali-kali syuhada membaca text ringkas yang dihantar oleh Amar.
Bagaikan mimpi.
Bagaikan tidak percaya.
Whatsaap itu dibiarkan tanpa sebarang tindak balas.
Syuhada meletakkan kembali telefon didalam beg. Dia memalingkan mukanya ditepi tingkap. Tiba-tiba rasa sebak menyelubungi hatinya.
'Ya allah kenapa dengan aku ni,maksud dia yang halal?dia serius ke ?'.
Bertubi-tubi soalan yang bermain dikepala Syuhada yang dia tidak tahu akan jawapannya.
Tiba-tiba kereta Muiz dibelakang membunyikan hon. Syuhada terhenti dari lamunan fikirannya.
"Haaa tu dah sampai,lambat betul la kinting ni".
Marah zetty.
Kinting digelar kepada Muiz dari zaman sekolah sampailah sekarang asyik bergaduh lepas tu berbaik jer zetty dengan muiz ni esok-esok kawin.
Syuhada meneruskan perjalanan ke rumah marsha bagi majlis open house raya. Muiz masih lagi tekun mengikuti dari belakang.
Sesampainya di rumah Marsha baru masuk pagar rumah si Marsha sudah pon keluar melompat-lompat keriangan macam anak kecil. Almaklumlah dah lama tak jumpa. Rindu yang amat weh!
Mereka bersalaman sesama mereka,berpelukan. Syuhada lebih banyak berdiam diri. Memikirkan tentang whatsaap dari Amar tadi. Telefon di keluarkan dari beg. Ada whatsaap dari Amar.
'Kalau syu tak nak sy tak paksa,tapi sy betul-betul ikhlas. Saya bagi syu masa untuk berfikir'-amar
Syuhada masih berkira-kira untuk membalas whatsaap Amar.
'Saya dekat rumah kawan ni,malam nanti saya whatsaap awak balik yer'-syuhada
'Ok,baiklah. Jaga diri. Jaga pergaulan. Jaga pemakaian'- amar
'Ya allah jika dia tercipta untukku dekatkan ya allah. Jika dia bukan untuk ku kau jadikan dia untukku juga ya allah' .
Bisik hati kecil syuhada berdoa.
YOU ARE READING
Masihkah ada cinta untukku?
RomanceTidak layakkah aku mencari yang sempurna untuk menjadi imamku? Kejam kah aku memilih yang terbaik untuk bersama-sama denganku menuju kejalanMu Tuhan? Aku bukan Siti Khadijah yang terlalu agung cintanya pada Allah dan Rasullullah. Aku cuma seorang wa...