Hari yang ditunggu telah pon tiba. Hari untuk Muhamad Amar melafazkan akad buat Syuhada Ameera. Setelah hampir 9bulan mereka bertunang akhirnya mereka bakal disatukan dengan satu ikatan perkahwinan.
Amar kelihatan tenang. Berbaju melayu cream,bersongkok hitam,bersamping.
Syuhada pula berbaju kurung moden berwarna cream, sedikit makeup dioles diwajah cantik putih bersih milik syuhada.
Jurumakeup tadi pon cakap wajah syuhada tak perlu dimakeup tebal sebab dia memang seorang yang cantik.
"Aku terima nikahnya Syuhada Ameera binti Ahmad Zamani dengan mas kahwin sebanyak tersebut".
Satu lafaz dari Muhamad Amar mengikat mereka berdua pada hari ini.
Air mata jernih menitis diatas tangan syuhada.
'Ya allah,terima kasih untuk segalanya' .
Doa syuhada didalam hati.
Kelihatan Afifah,zetty,marsha,ain,farhana dan maya turut menitiskan air mata terharu dengan pernikahan sahabat mereka hari ini.
Muhamad amar mendekati syuhada untuk pembatalan air sembahyang.
Kotak cincin dikeluarkan dari poket baju melayu. Lalu disarungkan kejari manis milik syuhada. Syuhada juga membuat perkara yang sama. Lalu tangan Amar memegang tangan Syuhada dan syuhada menyalami tangan suaminya. Dikucup lembut tangan yang pertama kali dipegangnya itu. Sejuk tangan mereka berdua. Almaklumlah baru pertama kali bersentuhan.
Muhamad Amar mendekatkan mukanya ke wajah Syuhada.
"Cantik isteri abang.Abang janji akan jaga sayang lebih dari nyawa abang".
Bisik lembut Amar lalu mengucup lembut dahi isterinya,Syuhada Ameera.
Kelihatan Puan Haslina yang berada disebelah umi Amar Puan Zubaidah masing-masing tersenyum dapat menantu.
Tengahari nanti akan berlangsung majlis kenduri di rumah Syuhada. Segala persiapan telah pon dilakukan.
"Weyyy taniahhhh tak sangka aku kau kawin dulu".
Marsha yang datang terus memeluk tubuh Syuhada. Diikuti rakan-rakan yang lain,afifah,zetty,ain,farhana dan maya.
Jelas terpancar kegembiraan diwajah masing-masing tentang perkahwinan Syuhada hari ini.
"Syu,kau dah jadi isteri orang,kena berdikari.Kau dah tak boleh nak buat sikap keras kepala kau tau".
Pesanan dari Afifah.
Syuhada hanya menggangguk dan tersenyum.
'Terima kasih ya allah kau hadirkan aku sahabat yang menyanyangi aku'. Bisik hati Syuhada.
"Kakak dah siap belom???rombongan pihak lelaki dah sampai ni".
Suraya yang tiba-tiba muncul mengejutkan rakan-rakan Syuhada yang tengah berdrama air mata kegembiraan.
"Dahh dah siap dah ni".
Balas Syuhada.
Syuhada cantik dengan busana pengantin berwarna biru laut,cantik dan masih menutup aurat. Shawl dililit kemas dikepala dan sebuah tiara diletakkan diatas kepala. Tangan digengam erat . Jari merah yang ditanda cincin bertahtah berlian dilihat dengan tersenyum.
"Ehhh handsome nya syu laki kau,kenapalah aku tak jumpa dia dulu".
Usik zetty yang mengintai pihak rombongan dari tingkat atas bilik Syuhada.
"Amboii kau gatai eh sorry dah sah jadi milik aku sape suruh kau lambat".
Syuhada mencubit perut Zetty.
"Hahahah tak-tak aku gurau jerla haihh jelesss dah eh".
Usik zetty lagi.
Rakan-rakan yang lain bergelak tawa dengan tingkah zetty.
Si afifah pula sedang membetul-betulkan shawl Syuhada supaya lebih kemas. Ain pula sedang membetulkan gaun Syuhada.
"Ok let's go masa untuk berjumpa Putera kayangan".
Usik Maya pula sambil membuka pintu bilik Syuhada dan memberi isyarat untuk semua turun ke bawah.
Afifah dan Farhana memimpin tangan Syuhada dan menggengam erat untuk menghilangkan rasa gemuruh. Marsha memegang kain gaun dari belakang supaya Syuhada lebih senang untuk menuruni anak tangga. Zetty dan Ain hanya mengikuti dari belakang.
Rakan-rakan Syuhada memakai baju colour pink sedondong almaklumlah bridesmaids kena pakai cantik-cantik tapi jangan nak over dari pengantin sudah!Syuhada sekarang berada disebelah Amar. Manis bagaikan pinang dibelah dua.
Syuhada masih lagi terasa bagaikan mimpi. Tidak percaya dia telah pon bergelar seorang isteri pada umur 22 tahun. Semua kehendak Allah. Bila kita merancang untuk membina masjid Allah akan permudahkan segalanya. Smooth!
***gambar sekadar hiasan😜
YOU ARE READING
Masihkah ada cinta untukku?
Roman d'amourTidak layakkah aku mencari yang sempurna untuk menjadi imamku? Kejam kah aku memilih yang terbaik untuk bersama-sama denganku menuju kejalanMu Tuhan? Aku bukan Siti Khadijah yang terlalu agung cintanya pada Allah dan Rasullullah. Aku cuma seorang wa...