Troye berjalan beriringan bersama-sama dengan Adam fi tempat itu. Sambil memegang sebatang ranting pokok yang berdiameter kecil dan panjang, Troye memukul-mukul perlahan kapal dan bot-bot lama yang mungkin sudah rosak dan tiada enjinnya.
"Tempat apa ni?" Soal Troye. Memandangkan dia baru berpindah di situ, dia masih belum tahu tempat yang penuh dengan kapal dan bot lama.
"Ini tempat ayah aku letak semua bot dan kapal yang dah tak boleh guna." Adam menjawab.
"Semua kapal dan bot ni, ayah kau punya?" Soal Troye lagi.
"Beberapa daripadanya, milik ayah aku, tapi yang lain tu milik orang lain. Tapi diberikan kepada ayah aku." Balasnya lagi.
Troye diam sambil memandang sekeliling. Kagum dengan apa yang dilihatnya.
"Marilah pergi halaman belakang rumah aku." Adam mengajak.
"Jom! Aku tak pernah datang rumah kau lagi." Troye bersuara girang.
~*~
Adam meletakkan kedua-dua.hujung jari telunjuknya di atas meja dan kedua-dua hujung ibu jarinya ditembungkan. Membentuk seperti gawan gol.
Troye menjentik buah dam ke arah susunan jari Adam. Buah dam itu tersasar lalu Adam dan Troye ketawa. Giliran Adam untuk menjentik buah dam.
Ayah Adam berada di sudut lain halaman rumah. Dia duduk di sebuah meja kayu, minum arah bersendirian. Sambil mendengar tawa riang milik anaknya, Adam dan Troye.
Adam dan Troye masih lagi bermain. Sungguh gembira mereka berdua.
Kini, ayah Adam su ah berada di atas basikal milik Adam. Sambil tangannya memegang sebotol arak. Diteguknya arak itu. Diteguk.. diteguk.. dan terus teguk.
~*~
Adam dan Troye berpeluk gaya bro hug di hadapan pintu masuk rumah Troye.
"Esok jangan lupa datang tepi pantai." Troye mengingatkan.
"Jangan risau aku dan ayah aku akan datang." Kata Adam.
Adam meninggalkan rumah Troye. Troye segera masuk ke dalam rumah dan naik ke tingkat atas. Dia memerhati Adam yang sudah berada di persimpangan jalan masuk ke rumahnya dari balkoni rumah.
Adam berhenti dan menoleh. Dia memandang ke atas. Kelihatan Troye sedang memandangnya. Senyuman nipis dihadiahkan.
YOU ARE READING
Blue Neighbourhood
RomansaPersahabatan yang dijalin sejak kecil, rupanya membawa bibit cinta sehingga ke alam dewasa. Namun, perbalahan yang berlaku antara kedua-dua ayah mereka membataskan segalanya. Mampukah Adam dan Troye mempertahankan hubungan mereka? "Maafkan aku, T...