Pagi yang indah lagi mendamaikan hati. Semua pelajar memulakan hari sekolah di kelas masing-masing.
Manakala aku. Hahaha. Hihihi.
Huhuhu. Menjadi tunggul kayu diluar kelas. Aku mengeluh apabila pendengaran aku dapat menangkap kutukan2 daripada rakan sekelas aku sendiri. Ya. Kehidupan aku sungguh sedih. Aku tidak mempunyai seorang kawan pun walaupun aku sudah 5 tahun bersekolah di highschool ni.Kerana ape nid? Kenape mereka sanggup buat kau cmni? Peminat2 aku di luar sana bertanya kepada ku.
Jawapan thats easy. Mereka yang cuba berkawan atau mahu berbual dengan aku turut akan dibuli dengan pembuli-pembuli kejam di highschool ni. Kerana tu jugaklah, mereka selalu mengelak daripada terserempak atau ditegur oleh aku. Maybe, kawan setia aku di sekolah ni. Cuma adik aku irdina. Kekadang aku terasa mahu tikam-tikam hati aku yang selalu jadi pengecut apabila berhadapan dengan pembuli tu. Dan aku selalu mengingati detik ketika irdina seorang la yang sanggup menyelamatkan aku daripada terus disepak terajang atau diejek oleh orang ramai. Hingga kan, adik aku pun turut dibelasah! Aku tak mampu menghalang. Aku terlalu lemah. Walaupun aku ni anak jantan.
Aku menundukkan wajah aku apabila ada pelajar yang melintasi tempat aku berdiri. Tapi bertambah-tambah tunduk aku apabila Fye sharina. Gadis paling jelita dan cantik di highschool aku dan jugak..crush kesayangan aku dlm diam. Turut melintasi aku.
Bayangkan yeoja2 ni fye sharina or reka la sendiri face fye sharina korang sendiri^ ok tata! Titi! Tutu!
Aku peliklah. Time aku kena puji ke ape ke dengan cikgu ke ape ke. Dia taknak lalu pun depan class aku. Tapi kalau time aku kena marah. Kena buli. Kena denda. Mesti dia lalu. Aku benci jumpa manusia jenis ni.
Aku mengangkat wajahku dengan terketar-ketar apabila aku menyedari fye sedang memperlahankan langkahnya dan dia behenti betul-betul di hadapan ku. Peluh aku dh sebaldi dua baldi menitis turun. Kaki sudah mengeletar kuat ibarat ketika itu terjadi gempa bumi yang mengoyangkan bangunan sekolah itu.
Dan pandangan ku mula tertancap pada wajah seorang gadis molek bertudung sederhana labuh sedang merenung bergitu tepat pada anak mata aku. Jari telunjuknya yang sedikit runcing itu mula menyentuh bibirnya yang kemerahan basah tu. Comfirm, dia pakai lip gloss tu. Bibir dan matanya yang bundar itu bergitu memikat hati kelelakian aku ini.
Dan gadis itu mula mentelengkan sikit wajahnya ke kanan. Jari telunjuknya masih setia di bibirnya itu. Aku menelan air liur yang bergitu sukar ditelan di kerongkong. Sejujurnya, fye sharina is to kawaiii!!!!!
" awak kena denda ke?" pandangan mata kami berdua bertaut lama. Walaupun soalan itu memang agak bangang sedunia tapi disebabkan wajahnya memang mencairkan aku ketika itu. Aku mengetepikan segala kebangangan soalan itu. Aku tergagap-gagap nak jawap soalan fye. Argh! Wajahnya yang masih merenung aku itu dipandangku kejap.
" awak...okay?" soalnya membubarkan lamunan aku daripada terus hanyut dilamun angau cinta. Aku cuba mengukir senyuman yang paling manis dengan payahnya. Tapi aku tertolak senyuman itu ke tepi membuatkan aku mengukir senyuma yang ing senget di sebelah kiri dan semestinya di pandangan gadis itu aku sedang mengukir senyuman yang paling sinis utknya! Tidak! Itu salah!!!
Kelihatannya gadis itu tersentak melihat aku tersenyum bergitu kepadanya. Aku mengetap bibirku lalu pantas menggeleng laju melihat wajah fye yang mula tidak selesa denganku. " ja..jangan..jangan salah paham!!! Sa..saya..tersalah senyum..."
Tiba-tiba gadis itu tergelak kecik. Mungkin dia geli hati melihat kegelabahan aku ketika tu mengalahkan orang yang mahu melahirkan anak sulung. Aku menggosok-gosok belakang leherku dengan pipi yang mula bertukar rona merah. Aku pantas memalingkan muka daripada terus menatap senyuman mekar gadis itu.
" awak ni cute. Saya suka gaya awak blushing tu" jawapan yang terkeluar dari bibir gadis ini membuatkan hati aku serta-merta behenti berdegup." be..betul ke?" suka gaya aku je. Empunya org yang gayakan ni tak suka pulak? aku menatapnya kembali. Dia makin melebarkan senyuman. Membuatkan hati aku berbunga sakura. Berbunga matahari. Berbunga ros. Bermandikan bunga!
" saya fye sharina. Kelas 6ks. Nice to meet you. Nid daniel." ujarnya sambil tak putus-putus merenung anak mata aku yang bersinar tu. Aku menundukkan pandangan. Tak elok pandan anak dara org lama2. Maksiat.
"o..okay" jawapku ringkas. Sungguh ringkas. Padahal dalam hati berusaha nk meluahkan perasaan dan kata2 hati yng sudah 2 tahun aku pendam. Tapi tak boleh. Aku tak cukup berani. Aku pengecut." Boleh kita berkawan?" soalnya menyentakkan aku. Terus aku mengangkat wajahku pantas. Aku terjerit kecik apabila wajah gadis itu bergitu hampir dengan wajahku. Jantung ku makin berdegup kencang tapi makin lama2 aku berdendang sayang melihat senyuman fye yang sungguh manis itu. Aku berundur beberapa tapak ke belakang. Padahal tadi dia dengan aku jarak kami berdua 2 langkah jauhnya. Sekarang hanya beberapa inci.
" ma..maaf! Sa..saya...maksud saya...ki..kita...boleh berkawan!! Maaf!! Maafkan saya!!!" laju aku melarikan diri daripada terus berdiri hampir dengan fye. Fye kelihatan terpinga-pinga di situ. Maafkan kekanda cinta hati dindaku. Aku janji aku akan tetap melamar kau apabila aku sudah berjaya suatu hari nanti! I love you fye sharina!
YOU ARE READING
Miki~
Romance" Aku bersumpah! Aku akan balas dendam kat kau miki!!" ( nid daniel) . Tapi. Tu cuma dusta. . Dendam menjadi cinta.