دق جرس الباب عدة مرات .. وما من احد يتطوع لفتحه
لتنهض ندى فى تثاقل وتفتحه لتفاجئ به يقف على أعتابه
وبدون اى مقدمات .. وحتى دون ان يلقى السلام هتف فى حنق:- مبتجيش الجامعة ليه بقالك كام يوم ..!؟.. وباجى استناكى بالعربية تحت عشان تيجى معايا .. عمى يقولى تعبانة ..بس اللى انا شيفه .. انك مش تعبانة ولا حاجة أهو.
ردت ببرود :- مليش مزاج اروح الجامعة .. ومبحبش ابقى تقيلة على حد ..
عدل من وضع نظارته الطبية و عقد ذراعيه امام صدره و هو يتحداها قائلا بهدوء :- هتروحى غصب عنكِ ولو حكمت هاجى اخدك من ايدك وأوديكى لحد المدرج بنفسى ..
اشتعلت غضبا حتى انها نسيت انهما لازالا على اعتاب الباب ولم تأذن له بالدخول حتى ..لتهتف فى حنق :- مش هروح .. ولو رحت مش هحضر ولا محاضرة من محاضراتك السخيفة ..
انفجر ضاحكاً على عكس توقعها ليقول مثيراً غيظها اكثر :- هتواضع واتكرم واتعطف و أجى بنفسى اديكى المحاضرات هنا فى البيت ..
حاولت اصطناع البرود على قدر استطاعتها وهى تهتف :- هدخل اوضتى ساعتها وابقى ادى المحاضرة العصماء بتاعتك لكراسى الصالون ..وبجد هقول لبابا على اللى بيحصل منك ده ..وشوف ساعتها هيعمل ايه ..!!؟..
وكادت ان تخرج له لسانها كالأطفال الصغار .. لكنه فك عقدة ذراعيه ليضع كفيه فى جيبى بنطاله وهو يقف فى
لامبالاة قائلا :- طب ما انا كمان هقول لعمى ..
هتفت بحنق :- هتقوله ايه ..!!؟..انا معملتش حاجة وكنت مهذبة معاك لاخر لحظة لكن ..
قطع كلامها بوضع إصبع سبابته على شفتيها مماجعلها تقف
مشدوهة لفعلته.. تحملق لموضع إصبعه حتى كاد يصيبها الحول ..وخاصة حينما همس وهو يقترب منها خطوة :- هقوله يا عمى .. انا بحب بنتك الشعنونة دى .. اللى كنت فاكرها عاقلة .. وعايز اتجوزها ..
ردت ببلاهة وهو يرفع إصبعه عن شفتيها :- هااا...
ليومئ برأسه مؤكداً وهو يكاد ينفجر ضاحكا من رد فعلها ليستطرد .. وانا عايزها تنجح بتقدير عشان تقدر تسافر معايا للبعثة بس واضح انى كنت غلطان .. قال كلماته الاخيرة متصنعا الحسرة وهو يستدير راحلا .. لتستفيق هى
من صدمتها وهى تهتف :- نبيل ..
ليعود ليستدير ناظرا اليها وهو يكتم ضحكاته .. لتستطرد
هى فى خجل ..:- بابا جوه على فكرة ..
قال يشاكسها :- طيب سلميلى عليه ..
هتفت فى حنق مصطنع :- مش هتخش تقابله ..!!؟..
ليزيد من مشاكستها ونظراته المرحة تفضحه :-..أقابله ليه.!؟
أنت تقرأ
ميراث العشق و الدموع .. ج١ .. مكتملة
Romansaهل يمكن ان تنبت زهرة الحب من قلب بذرة الانتقام وفى ارض يملؤها الاحقاد والضغائن !!؟... هل يمكن ان يستسلم القلب العاصى لنداءات العشق التى كان يغالبها ..!!؟.. هل يمكن ان يجتمع قلبان .. وتتعلق ارواح نقيضين ..على الرغم من وجود العديد من الظروف التى تأبى...