"What is the sound? like something has broken out",aku still mencari my spectacles.Bunyi retakan dan pecah langsung tidak mengganggu.
"Yes,dah..Pecah"
"What pecah? pecah kaca pecah gelas,lepas baca harap balas haha.Aku suka pantun tu",sekarang aku rasa he's right.Aku dah gila.
"Your spectacles.Omg this is not happening!"
"Eh apa kau cuba bagitahu ni?",aku menggaru kepala yang gatal sebab kelemumur.
"S-someone haa-s broken your-ss-spectacles"
"Ouh ye ke.Wait what?!"
Aku mula rasa nak pitam.Okay Dini relax,take it easy.It's not too hard to survive without spectacles.Now what I need is my phone and,eh I left that.Welcome to the show where Dini will survive alone blindly in a mall. What will happen to her? find it out in next week on "Dini's Insane Without Spectacles".
"I DON'T CARE WHO IS HIM I PROMISE I'LL CUT HIM INTO WEDGES AND GIVE THEM TO TELETUBBIES AS FOOD!",jerit aku.Lantaklah,bukan ada orang pun kat sini.
"Good,you ruin my childhood",Izz mengutip kaca mata yang pecah dan letakkannya di dalam sapu tangan.Dia serahkan bungkusan tersebut kepada gadis pelik dan gila yang tengah bersila.
'She's really a something'
"Nah,spek.I got to go.You can keep this."
Aku mula rasa tersentuh dengan perbuatan lelaki unknown yang sanggup kutip kaca mata aku yang berderai and kotor ni.Tak baik aku mengata dia.
"Thanks. I appreciate this"
Aku tak dapat nampak dengan clear tapi aku nampak bayang lelaki tersebut menghilang.Okay sekarang aku kena figure out macam mana aku nak pergi starbuck?
-----------------------------------------------------Izz berjalan meninggalkan lorong ke tandas dengan segera.Takut tuan punya barang tahu dia yang punya angkara.5 minit kemudian kata2 perempuan pelik itu menghantui diri.Dia mulai rasa gelisah dan bersalah.Fikirannya makin tak tenang.
"Thanks.I appreciate this"
" I DON'T CARE WHO IS HIM OR WHAT IS HIM I PROMISE I'LL CUT HIM INTO WEDGES AND GIVE THEM TO TELETUBBIES AS FOOD!"
"She's a psycho. Macam mana kalau dia betol2 buat.Eee creepy"
Izz mengeluh.Dia kembali ke lorong.Dari jauh dia mengintai keadaan gadis psycho.
"Kesian dia.Duduk atas lantai,bangku kat belakang tak nampak.Sorang-sorang...Padan muka,hahaha"
Lalu Izz angkat kaki dah pergi.
Well,he's cruel.
------------------------------------------------------
"Okay..Mana nak mula",aku cuba untuk menggapai sesuatu dari sekeliling dengan tangan kanan.Tangan kiri aku memegang kaca mata.
"Baby bertahan ea.Mama selamatkan baby",ujarku sambil menggosok kain berisi kaca mata.
Aku menggapai lagi namun satu benda pun aku tak rasa.Mata aku kejap nampak cerah kejap gelap.
"Pegang sini"
Tiba-tiba datang satu suara yang menghampiri aku.Suara tu aku rasa macam sangat dekat.And familiar...
"Pegang mana? pegang mana?",aku menghayun tangan mencari gerangan sehinggalah tangan aku terlanggar sesuatu.
"Aduh! kenapa kau pukul aku?"
"Eh kau makcik membebel.Kenapa kau datang sini balik?"
"Aku nak tolong kaulah,sadis sangat nampak",Izz memberikan lengannya kepada gadis itu untuk berpaut.Dia membawanya ke bangku berdekatan. Dia menarik hoodie ke belakang memandangkan tiada orang di situ.Bimbang diserang peminatnya.
"So, apa plan kau? kau nak duduk kat sini je ke?",suara itu bertanya.
Aku berfikir sejenak.First goal aku ialah nak cari kerusi and yeah dah jumpa.Second goal aku ialah aku nak cari phone tapi how? dengan separuh buta eh jap,dia kan ada.Hehehe.
"Eh,aku tanak tolong kau ea.Aku banyak lagi kerja lagi"
"Eh macam mana kau boleh dengar? aku cakap dalam hatilah.Kau...Kau ada superpower ek? fuyoo!",aku bertepuk tangan pada seseorang yang aku pun tak sure manusia ke jin.Entah-entah aku cuma bercakap dengan bayangan aku je.Mungkin ni imaginasi aku kot.Or..Aku still bermimpi? so ni mungkin makhluk halus yang cuba hasut aku.Atau,aku dah masuk dunia lain! yes,laluan tadi mungkin dah heret aku masuk dunia lain.Adakah ni dunia dorothy? ataupun divergent? or...Hogwarts?! yes! big possible.Ataupun..
"Boleh tak kau berhenti merapu? imaginasi kau terlalu tinggi untuk budak berumur 17 tahun"
"Macam mana kau boleh dengar suara aku? pelik betol.Ha macam mana kau tahu umur aku 17?"
"Aku agak je.Kau nak pergi mana-mana tak? aku boleh bawak kau.Takkan kau nak tercongok kat sini"
"Tolong aku bawak pergi starbuck.Aku nak amik phone"
"Jom",dia meletakkan tangan aku ke atas lengan dia.Aku hanya berjalan dengan harapan stranger ni haish macam manalah aku boleh percayakan stranger.
Lepas aku amik barang,stranger tadi cakap nak bawak aku somewhere.Pada mulanya aku tak nak ikut.Weh zaman sekarang kucing buta pun dah takleh nak caya apa lagi seorang lelaki normal.Tapi memandangkan aku dah call mina tapi still tak dapat and also aku dah dapat safety warranty dari pakcik guard aku amik keputusan untuk ikut dia.Mamat ni kata penting.
"Selamat datang",aku dengar dentingan loceng dan ucapan selamat apabila memasuki sebuah kedai.Aku masih kebingungan di mana aku berada.
"Kita kat mana?"
"Optometrist",jawabnya ringkas yang mampu membuat mulut aku melopong.Hasil gabungan DHA susu Anmum Essential adik aku yang aku curi minum pagi tadi dengan kebijaksanaan genetik keluarga aku,lahirlah satu idea yang menyimpulkan segala masalah aku.
I got you boy.
"Okay firstly aku mintak maaf.Sebab TERpijak kau punya spek mata.",aku menunggu penjelasannya.Perkataan ter ditekan kuat.
"So oleh kerana aku ni baik dan dihurung perasaan bersalah...,Aku nak ganti balik your spectacles.Aku, harapkan kau maafkan aku"
"Ouh apa kata kita duduk dulu.Lagipun kita pun tak kenal lagi masing-masing kan.",Kami mengambil tempat di kerusi.
"Eh tengok ada burung!",aku menunjukkan ke sesuatu tempat.Aku amik kesempatan pukul kepala dia dengan siku masa dia tengok ke atas.
"Aww! my head.You such a-shit why I'm doing this"
"That's for the crash.And watch your foot! crocodile!"
"I'll not believe-adoii! sakitlah perempuan!"
And I hit his feet.Done.
"And this is for the spectacles.Maaf diterima.Len kali dengar.Tulah tak caye orang lagi"
"Who are you honestly? sakit gila kau tumbuk aku,pijak aku.Kau ni witch ea? ke kau ni ahli tinju.Mesti kau ada abs.Rasa macam kena tukul",Izz menggosok kepalanya yang mungkin berbenjol.Kakinya dah kebas dan bengkak.
"Macam ni kau balas kat aku? lepas aku dah selamatkan kau dari lorong rahsia tu,aku akan habiskan elaun aku untuk spek, sampai hati"
"Eh aku tak balas kat kau,aku balas dekat anggota badan kau yang dah menyusahkan aku.Kepala kau yang buat aku terhantuk dan hilangkan kaca mata aku.Kaki kau pulak sebab dah pecahkan kaca mata aku."
"Kalau kau rasa berat sangat nak tolong aku,sokay aku boleh balik and tampal balik spek mata ni dengan gam.Aku baru beli gam semalam,warna pink",ujar aku dalam keadaan separa sedar.Kenapa aku rasa lain macam je.
"Kau ingat nak tampal spek tu macam main puzzle ke? takyah nak rasa bersalah sangatlah".Suasana sepi seketika.Satu soalan melintas dalam kepala aku.
"Eh, kau cakap lorong rahsia tadi kan.Kenapa?",tanya aku memandangkan aku pun rasa macam mana dia rasa.Menakutkan je lorong tu.Dengan kehadiran makcik janitor yang creepy tu lagilah aku rasa seram.Dia pun rasa jugak ke?
A/N
Nk update ke 3 x? sorry kerana lambat update,ni bg 2 skali.And well,dorg x knl lg each other so cam tulah 😂😂.kalau nk update ke-3,comment sblum author betapa dalm gua lagi.Bye 👋
YOU ARE READING
3 Words 2 Worlds
Novela Juvenil"We should just love,not fall in love.Because,everything that falls gets broken"-Addini "It's just nobody ever looked at me,the way you did"-Izzani "She distanced herself, to save herself.Please,just go"-Amrina "If I let you in,please don't break an...