Pagi pagi lagi Jungkook sudah tiba Busan. Eommanya memaksa anak nya supaya membawa Haejung ke seoul semula.
"Emm ajusshi nak tumpang tanya. Tuan rumah ni pergi mana eh? "Berulang kali Jungkook memekik macam orang gila tapi langsung tiada sahutan.
"Ahh dia pagi pagi dah pergi pasar. Kalau nak jumpa dalam pukul 12 macam tu baru dia balik "jawapan pakcik tu membuatkan mulut Jungkook ternganga
"Ha kamsahamida ajusshi "ucapnya sebelum pakcik itu beredar.
"Tak kan lah aku nak tunggu kat sini sampai pukul 12? "Jungkook melihat jam di tangan nya yang menunjukkan baru pukul 8 pagi.
"Haihhh eomma ni pun satu! Wae nak perempuan tu datang rumah dia?! "
"Dah satu hal aku kena hadap muka dia "
"Dah lah line kat sini lembab nak mampus "Jungkook mengetuk perlahan telefon nya kerana geram dengan situasinya sekarang. Gila kau nak ketuk kuat kang nanti rosak iphone x dia tu.
(Jungkook pov)
"Eo? Inspektor Jeon? Apa awak buat kat sini? "Tanya seseorang membuatkan aku tersenyum gembira.
Akhirnya muncul pun
"Hah Haejung kau kena ikut aku pergi seoul sekarang "kata kata aku membuatkan Haejung terkejut.
"Hah? Untuk apa "
"Hah ada hal lagi tak selesai kat balai kau kena pergi jugak! "Aku terpaksa tipu dia.
Tak kan lah nak cakap jumpa mak aku
Memang tak lah dia nak ikut kan?
"Boleh tapi kerja saya belum siap. Lepas siap baru saya boleh ikut "
Waduh perempuan ni kerja apa pulak
Aku nak cepat balik nak main mobile legend!
"Banyak ke? Berapa lama nak siap? "
"Cepat buat cepat la habis "jawabnya
"Ha macam ni apa kata aku tolong kau "aku memberi cadangan.
Aku ni sebenarnya baik
Tapi tak nak tunjuk sangat
"Hah? Serius lah? "Aku mengangguk laju.
Yela anak han tak kan la aku tipu kau
"Kerja ni agak kotor sikit kang nanti takut awak tak selesa "
"Lantak lah kotor ke tak ha jom mana kerja nya tu "aku tiba tiba rasa semangat nak tolong.
---
"Ha awak kena cabut semua ubi kat tanah ni "aku ingat kerja angkat angkat barang ke, kira stok barang kat kedai ke tapi ni tak weh
Aku kena berkebun
Belikee
Seriously?
Jeon Jungkook berkebun
Bapak dia ah jatuh reputasi aku
Dah lah panas terik
Pastu main kat tanah
Kotor
Ada ulat
Madafaka geli siot
"Se-semua ni? "Aku menunjuk ke arah tanah yang agak luas. Semua ni ubi ke?
"Ha sini saya ajar cara nak buat dia "Haejung berjalan masuk ke dalam kawasan kebun. Dia duduk di atas tanah tanpa rasa kotor atau apa.
Wah aku tak pernah jumpa perempuan macam dia
Big respect sikit
"Mula mula awak tuang air dulu biar tanah dia lembab lepas tu awak gali sikit dah gali tarik ubi tu perlahan lahan "aku hanya mendengar penjelasan cara nak cabut ubi dengan mudah.
Aku dengar kalau cabut ubi susah gila
Aku tengok nak tarik ubi tu macam kena sembelit
Tapi ni senang je
"Ada faham? "
"Ha cepat buat cepat habis. Apa lagi awak berdiri kat situ sini lah "aku menggeleng tanda tidak mahu.
"Nanti kotorlah baju aku "
"Awak yang nak tolong kan tadi?! "Katanya dengan geram.
"Aku ingat kerja ringan ringan je, ni tak kerja kat kebun lepas tu dengan panas nya lagi sunburn lah aku! "
"Yah awak nak buat ke tak ni? "
"Tak nak dah pergi duduk jauh jauh sana! "Akhirnya dia menyuruh aku duduk di bawah pondok kecik yang terletak 1 meter dari tempat aku berdiri.
"Haishh tadi kata nak buat keling betul lah mamat ni gedik panas lah kotor la penat lah brr nyampah siottt "bebel Haejung sendirian
Dia cakap aku keling
Whot?!
Aku original made in korea ok!
"Ni awak nak buat ke tak? "
"Arraseo arraseo! "Dia memberikan aku topi yang tersarung di kelapa nya.
"Ha nah pakai topi ni "aku memandangnya pelik. Dia ni tak takut panas ke?
"Tapi nanti kau nak pakai apa "
"Ahh gwenchannayeo saya dah biasa kena panas. Ha lagipun saya takut awak pitam je nanti. "Aku mengambil topi di tangan Haejung lalu dipakai.
Dalam hati aku hanya mengeluh berat.
+++
"Haejungg penat lah "kata aku yang sudah kehilangan tenaga.Baju aku sudah dipenuhi tanah
Kotor
Dan
Serius aku lapar
Haus
Kalau dapat air sejuk bapak sedap gila
"Awak baru buat satu hala. Tu yang sana tu banyak lagi "dia menunjuk di bahagian sebelah yang masih banyak
"Wae tak pakai mesin je?!! "Tanyaku dengan geram
Eh kemon la sekarang teknologi canggih
Semua pakai mesin
Ni ketinggalan zaman ke apa sia
"Kami tak kaya nak beli mesin so pakai tenaga je la eh selagi mampu "aku terdiam.
K bapak la jawapan dia buat aku serba salah sia
"Kalau awak tak larat nak buat awak duduk je tepi tu "katanya sambil mengali. Aku memandang Haejung yang berkerja keras.
Ahh macam ni cara orang sini cari duit
Aku hanya meneruskan kerja. Walaupun aku buat lambat nak mampus sekurang kurangnya aku tolong sikit.
+++
Tak lama kemudian kerja sudah selesai. Haejung membasuh tangan yang dipenuhi tanah. Setelah selesai giliran aku pula membersihkan apa yang patut.
"Dah siap kan? So jom "aku terus berjalan ke kereta honda putih.
"Balik ni pastikan awak terus mandi tau nanti badan awak gatal gatal "aku hanya mengangguk faham dan menekan minyak menuju ke seoul.
Bersambung
--
YOU ARE READING
Crime ❀jjk
Fanfiction+mengisahkan seorang perempuan dituduh membunuh seorang pegawai polis Kisah yang tak ada kaitan dalam hidup kau🗿 Start ; 29 May 2017 End ; ???