FH.15 | Fakta

1.6K 194 91
                                    

1.Tikus kasturi, mamalia paling kecil didunia makan empat kali lebih berat badannya dalam masa 36 jam.

2.Kanak-kanak menghabiskan lebih banyak masa mempelajari tentang kehidupan melalui media terutamanya tv. Secara purata seorang kanak- kanak menghabiskan kira-kira 28 jam seminggu menonton tv, dua kali ganda lebih banyak daripada masa mereka di sekolah.

3.Secara purata seseorang menghabiskan masa selama 2 tahun bergayut di telefon sepanjang hayatnya.

4.Secara purata, seseorang minum 8,000 gelen air sepanjang hidupnya.

5.Di serata dunia, yo-yo adalah sejenis permainan tetapi di Filipina, ia merupakan senjata merbahaya.

6.Hanya terdapat empat buah negara di dunia bermula dengan abjad D iaitu Denmark, Dominica, Djibouti dan Republik Dominica.

7.Setiap tahun, Selat Inggeris yang memisahkan England dan Perancis melebar sebanyak 300 milimeter.

8.Nama semua benua bermula dan berakhir dengan abjad yang sama iaitu huruf A.Contohnya Australia,Antartika dan America.

9.Manusia hanya menggunakan 10% daripada otaknya untuk berfikir; selebihnya untuk aktiviti lain atau mencetuskan pergerakan luar kawal.

10.Ketika bersin, semua organ dalam badan tidak berfungsi termasuk jantung. 

Fakta Hebat ©Where stories live. Discover now