Kapitel 4

2.6K 84 8
                                    

-Haley-

"Hur är det?" Hör jag Felix säga tyst.
"Bara det att jag saknar mamma för första gången på tolv år" suckar jag och sätter mig upp i skräddarställning. Felix sätter sig likadant mittemot mig.
"Nåt du vill prata om?" Frågar han snällt och jag tvekar inte ens.
"Jag vet att det är löjligt och jag har inte känt mig bra omhändertagen, förutom nu, sen jag va tre år... Och nu saknar jag mamma..." Mumlar jag.
"Jag lovar att vi kommer ta så bra om dig att det tar igen de tolv åren" säger Felix och ler sött. Jag mår nu mycket bättre.
"Tack Felix" han flackar snabbt med blicken till mitt hår men sen till mina ögon igen. Jag drar upp huvan och han lägger huvudet på sned.
"Haley, ditt hår är vackert" säger han seriöst och drar av mig huvan.
"Eh... Säkert?" Säger jag förvånat.
"Säkert" han smeker min kind snabbt och ställer sig upp.
"Ska vi gå ner?" Frågar Han och sträcker ut handen mot mig.

När vi kommer ner brottas Oscar och Omar. Ogge spelar oberört FIFA och Daff har åkt iväg just nu.
"Grabbar... Mickan vill att vi kommer till studion... Don't know why but vi ska ta med oss mat också..." Säger Ogge o pausar spelet. Alla vänder blicken mot hans mobil och sen mot mig.
"Vill du också följa med?" Frågar Felix sött.
"Jag tror jag hoppar det... Trött..." Jag gäspar och killarna skrattar.
"Visst, men du får följa med nån annan gång..." Säger Oscar på grov stockholmska.

------------------------

Jag slår upp ögonen och sträcker på mig. Klockan är kvart i tio på en söndag. I morgon börjar jag skolan. Daff berättar inte vilken utan säger bara att han kör mig den första veckan innan han skaffar en bra cykel till mig. Jag drar på mig en knälång klänning och borstar håret innan jag tassar Ner. På bordet ligger det en lapp som jag skrattar lite åt. Daff har strukit över flera rader.
-till Haley. Om du är hungrig så finns det mat i kylen-
-gumman, får jag kalla dig det? Om du vill så finns det massa-
-jag är i studion du kan äta o sen ringa eller smsa så hämtar jag dig om du vill hit-
-är i studion, mat finns i kylen, vill du värma finns det en mikro i skåpet över spisen, du får hitta på vad du vill men vill du något speciellt så når du mig på **********, vill du komma så bara meddela det så hämtar ja dig, //Daffsen- jag ler för mig själv och plockar fram yoghurt och smörgås.

------------------------

"Kommer om fem minuter, puss"
"Puss" mumlar jag tillbaka o lägger på. Sen får jag bråttom. Jag borstar tänderna och tar nyckeln som Daff berättade om. Jag tar på mina gamla kängor och låser dörren. Jag sätter mig på trappan för att vänta och efter ett tag här jag hur någon sladdar in på gatan. Jag reser mig upp och ställer mig vid vägen. Tre sekunder senare stannar en limegrön o svart moped en meter framför mig. Han tar av sig hjälmen och mer mot mig. Det leendet bara han kan.
"Va fin du är, Vågar du åka med mig på denna?" Jag ler lite och nickar. Han ger mig en svart o röd hjälm som jag drar på mig.
"Hoppa upp" jag sätter mig bakom o han drar på sig en vitsvart hjälm.
"Felix, detta är första gången jag åker moped..." Säger jag osäkert.
"Håll i dig bara" man hör på hans röst att han ler. Jag drar armarna ganska hårt kring hans midja och rycker till när han startar.

Adopterad (the fooo)Where stories live. Discover now