Alia POV
Penat terasa apabila aku memandu pulang ke rumah. Setelah habis kuliah tadi aku belum sempat makan. Lunch pun aku skip, memang tak sempat nak makan sebab kerja banyak sangat.
Oh ya! Aku bekerja sebagai lecturer di sebuah kolej swasta. Mula - mula kerja memang seronok. Bila dah lama rasa malas pulak. Adehh
Aku menuju ke stesen petrol memandangkan minyak pun dah nak habis. Selesai mengisi petrol, aku pergi ke tandas. Keluar dari tandas aku melihat ramai orang berkumpul berhampiran depan tandas lelaki. Aku mencelah orang ramai untuk melihat apa yang berlaku.
Rupanya seorang lelaki sedang terbaring dengan perutnya berlumuran darah. Sebelah tangannya menekap bahagian perut. Terdapat beberapa orang sedang membantu lelaki tersebut.
Aku mula berasa loya apabila bau darah yang hanyir itu menusuk rongga hidungku. Aku keluar dari kelompok orang ramai tersebut lalu melangkah menuju kearah keretaku.
Aku sebenarnya sangat takut dengan darah.
Pening dan loya mula menyerang. Aku menggenggam kuat kunci kereta di tanganku. Aku berasa langkahku terhuyung-hayang seperti orang mabuk. Mataku juga semakin kabur.
'Ya Allah kuatkan lah aku' aku hanya mampu berdoa di dalam hati.
Aku memegang erat side mirror keretaku. Tanganku naik memicit kepala. Tiba-tiba aku terdengar satu suara menegurku.
"Cik, cik ok?" Nada suaranya kedengaran risau.
Aku tidak bersuara, hanya mampu menggeleng.
"Ini kereta cik ya? Biar saya hantar cik", ujarnya.
Aku mengangkat muka memandang wajahnya. Kerutan di dahiku membuatkan dia berkata
"Tak apa. Cik jangan risau. Saya ikhlas nak tolong cik", kali ini dia sertakan senyuman.
Aku menghulurkan kunci keretaku. Dia menyambut seraya membuka pintu kereta sebelah pemandu. Aku duduk dan terus memejamkan mata. Tanganku masih lagi mengurut kepala yang pening.
"Rumah cik kat mana?", dia bertanya.
"Taman Akasia", aku menjawab lemah.
"Ok, saya drive sampai 7e nanti saya kejut cik"
Aku hanya menggangguk dengan mata terpejam.
************
Beberapa minit kemudian aku telah sampai ke rumah. Kereta Lisa ada di luar bermakna dia dah balik.
Pening aku sudah surut. Rasa loya juga berkurangan.
Aku menoleh ke sebelah. Kelihatan dia sedang bercakap telefon dengan rakannya. Sesudah habis dia berpaling ke arahku.
"Cik dah ok?", dia bertanya apabila melihat aku seakan merenungnya.
"Ya, ya saya dah ok. Terima kasih banyak err..."
"Aqil. Nama saya Aqil. And awak?", dia bertanya.
"Alia. Panggil je Lia", aku menjawab sambil cuba untuk senyum.
Tak tahu lah muka aku macammana sebab lepas mabuk darah tadi. Tudung pun dah tak betul agaknya.
Aku berdehem apabila dia asyik memandang wajahku hingga naik segan aku dibuatnya.
"So macam mana awak nak balik?"
"Saya dah call kawan saya. Nanti dia datang ambik saya. Don't worry", dia senyum kecil.
Baru aku perasan dia memiliki rupa yang boleh tahan. Ish tak boleh tak boleh! Entah-entah tunang orang ke laki orang ni sebab dia nampak lagi tua daripada aku.
Sedang aku sibuk bercakap dengan hati aku, dia menegurku.
"Lia, kawan saya dah sampai. Saya balik dulu", dia meminta diri.
"Ok. Terima kasih banyak tolong saya tadi", aku mengukir senyuman kepadanya.
"Welcome", dia balas kembali senyumanku lalu keluar dari keretaku menuju ke kereta kawannya.
Aku berharap ini bukan kali terakhir aku berjumpa dengannya.
YOU ARE READING
Aku Yang Tersakiti
Random"Hati I bukan milik you" - Aqil Zafran "I'll always love you" - Alia Qistina "Satu hari nanti, awak pasti akan jadi milik saya" - Ahmad Rafiq p/s : idea 100% dari otak sendiri. sebarang persamaan adalah kebetulan. Ini percubaan kedua saya dan harap...