Aku jadi kalut apabila Along dan Kak Ngah memberi anak mereka kepada aku.Hamiin tengah melayan kawan-kawan dia.Yang adik-adik dia yang masih kecil ni?Along dengan Kak Ngah pula kena layan tetamu.Aku pula tak buat apa memang aku la yang kena.Sheera dah balik dengan bakal suami dia sebab mak Sheera demam dan dikejarkan ke hospital.
"Mak su...Faris nak ayir..."pinta Faris anak sulung Kak Ngah yang baru berusia 4 tahun itu.Aku yang sedang meriba Fawa lantas menghulurkan secawan air sirap kepadanya.Anak buah aku yang lain pula sedang menikmati hidangan yang Ummi sediakan buat tetamu.
Aku pula kena suap Fawa makan bubur.Nasib anak along semuanya sudah besar.Yang bongsu pun berumur 4 tahun sebaya dengan Faris.
"Kau?"tegur Aiqrel.Aku memandang gerak geri nya yang sedang meriba Hawa anak bongsu Along dan membantunya makan."Kau ni kan...Asal jumpa aku je panggil 'kau'..Ingat aku tak ada nama ke?"tempelak ku.Aiqrel menjungkit bahu."Aku tak tahu nama kau.."balasnya.
"Nama aku Nur Aisyah Sofea...Panggil Aisyah..Siapa jemput kau datang sini?"soal ku."Entah..Aku ikut Mama aku je" jawabnya selamba.
"Ehh...Kau tengok tu Sal...Pandai betul la dia orang jaga anak..Comel-comel pula tu semuanya...Kalau nak berlaki kena cari macam ni weyh..Kita pun senang tak payah nak kecoh sibuk jaga anak sedangkan laki ada tolong jagakan..Untuk duh bini dia" bisikkan halus itu aku terdengar di meja belakang.
Pipiku mula terasa bahang.Ya Allah,kenapa la diaorang fikir macam tu?Mulut orang la Aisyah...Tak boleh nak kata apa...
Aku berdehem."Kau tak makan ke?Kau pergi la sana..Orang dah fikir bukan-bukan..Aku ada banyak kerja nak buat ni..."halau ku."Aku kenyang..Aku nak tanya kau.."pintanya."Tanya apa?"tanyaku pelik.
Ya!Aku mengaku yang aku dan Aiqrel sudah selesa bila kami bertembung.Tapi ni baru kali ketiga jadi aku tak segan sangat sebab mulut dia ni jenis tak makan saman..Tak boleh cakap elok-elok..Lagi pun aku anggap dia kawan saja..Ataupun musuh..Dua-dua pun boleh.
"Pasal aku nak kahwin dengan kau..Kau dah fikirannya?Aku urgent ni..Dah tak boleh tolak lagi dah..Mama aku dah desak.Kalau tak aku kena kahwin dengan cousin aku..Hish...Tak nak la...Dah la dia tu kerja membazir duit beli barang je..Menyampah!Aku tak suka!..Tolong la aku..Kali ni je aku minta.."rayu Aiqrel.
Aku terkedu.Dah kenapa mamat ni ajak kahwin?Gika ke apa?
"Kau tak ada orang lain ke?Aku tak nak..Tak payah nak desak"tolakku."Tolong la Aisyah..."rayu Aiqrel sambil meleret dan menayang muka sedih..Okay..Muka ni paling aku menyampah.
"Aku tolong kau..Tapi bersyarat.."
"Apa syaratnya?"
"Jangan sentuh aku...
Jangan panggil aku sayang kecuali depan family..
Jangan bising kalau aku balik lewat atau apa yang berkenaan..
Dan yang paling utama...Kau tak boleh sekat aku..."
YOU ARE READING
Jadikan aku yang terakhir
Romance"Aku akan terima semua syarat kau!Tapi kau kena ingat...Bila kau jatuh cinta pada aku kita cerai..Kalau aku jatuh cinta pada kau...Kita teruskan hubungan kita sebagai suami isteri.."-Aiqrel Fazrein "Okay,Deal!Aku akan pastikan angan-angan untuk kau...