Episod 10

160 9 0
                                    

Tuk tuk tuk

" Asalamualaikum, Mey dah balik.. "

Pintu rumah terus dibuka seraya mengetuk pintu rumah. Kemudian, langkah nya diatur menuju ke bilik. Penat sangat dengan drama pada hari ini.

Kebetulan pula, Amri dan Ammar ingin keluar, dan tiba-tiba saja nampak adiknya sedang naik tangga.

" Adik, lambat balik. Jumpa pakwe ke? " usik Ammar, tersengih.

Langkah Meyrose terhenti apabila dengar suara abangnya. Dia menoleh kebelakang dan memandang abang-abang nya.

" Entah. Mey tak ambil tahu pun " jawab Meyrose acuh tak acuh. Riak wajahnya masih dingin.

" Kenapa ni adik? Are you okey? Cakap dekat Abang Long sekarang jugak! " ujar Amri, tegas. Kakinya terus berjalan ke arah Meyrose. Begitu juga dengan Ammar.

Hanya senyuman nipis saja yang mampu Meyrose berikan.

" Fake smile " Amri berpeluk tubuh. Tak puas hati dengan jawapan daripada adiknya.

" Huh, Mey masuk bilik dulu. Penat lah " Meyrose menyambung langkahnya menuju ke biliknya.

Amri dan Ammar memandang sesama sendiri. Apehal dengan adik aku ni?

" Kau rasa siapa yang buat adik kita macam tu? " tanya Ammar, tanpa ada syak wasangka pada orang lain.

" Aku tak tahu. Tapi yang pastinya, aku hanya syak sorang jer. Dan kau tahu siapa orang tu " jawab Amri, macam detective.

Ammar mengerutkan dahinya. Siapa pula ni?

" Who? "

" Syed Aidan Iskandar " Amri berkata dengan yakinnya. Dia senyum jahat.

Mulut Ammar ternganga luas. Tak kan lah pulak, dak Si Aidan.

" Kau biar betul ni! Tak mungkin lah budak tu. Sebab aku tengok dia baik jee. Penyelamat adik pulak tu " kata Ammar tak puas hati. Dalam banyak-banyak kenalan Meyrose, tak kan lah Aidan jugak yang along syak?

" Terpulang lah pada kau ngah. Nak percaya atau tak. Tapi yang pastinya, aku akan balas dendam pada dia. Biar dia tahu, macam mana peritnya, Meyrose tempuhi! " keras Amri berkata. Ini bukan main main, tapi benar.

Ammar mengeluh perlahan. Apa benda lah kau ni long. Jangan nak buat benda yang bukan-bukan sudah.

*****

" Bro " panggil Fadhil, mendatar. Tangannya sedang menyapu lantai. Habis setiap sudut bilik, dia sapu.

Rajin tak? ERK.

Airell yang sedang buat tekan tubi, terus memandang Fadhil.

" Apa? "

" Kau tahu tak, aku rasa bosan gile duduk sini! " Fadhil mendengus kasar. Seraya itu, batang penyapu dibaling ke tepi.

" Siapa suruh buat dosa. Kan dah kena " balas Airell selamba, tanpa memandang Fadhil yang tengah kusut itu.

Fadhil menjeling tajam pada Airell. Eleh, kau pun sama macam aku. 2×5 jer.

" Tak. Aku tak sama macam kau. Aku lain " tiba-tiba Airell berkata. Macam dah dapat agak, apa yang hati Fadhil katakan.

" Yelah, kau baik. Aku jahat. Aku tahu semua tu, Airell " kata Fadhil, macam orang pasrah pula. Dia duduk di atas lantai dengan muka redha aje lah.

Airell mengeluh perlahan, dan terus menghabiskan sisa tekan tubi nya. Lagi satu jer, untuk genap 100. Kemudian, dia berjalan ke arah Fadhil. Dah macam orang kalah judi pulak kau ni, Fad.

" Fad, kau dah kenapa ni? Daripada tadi aku tengok kau, asyik diam jer. Lepastu, balik-balik menyapu. Dah tak da kerja lain ke, yang boleh buat kau buat? Daripada menyapu? " ujar Airell, sambil memandang wajah Fadhil.

" Entah lah Rell. Aku rasa, macam dah berputus asa. Dan aku rasa, menyapu adalah pilihan yang terbaik. Gila kan aku ni? " Fadhil ketawa sendiri.

Lihat saja kawan nya tiba-tiba ketawa, terus Airell menolak kepala Fadhil. Terus menjerit Fadhil dibuatnya. Geram!

" Gile kau, Airell! Tiba-tiba jee nak tolak kepala aku! Sakit tahu tak! " Fadhil menjeling geram, sambil kepalanya diusap perlahan-lahan.

" Kau tu yang gile! Tiba-tiba jer ketawa macam orang tak betul! Karang jadi betul-betul, baru kau tahu! " bidas Airell, geram.

" Biar.. "

" Hoi budak! " tiba-tiba muncul suara seseorang.

Lantas Airell dan Fadhil memandang empunya suara itu. Kemudian mereka berdua memandang antara satu sama lain, dan mendengus geram. Bala datang balik! Naise..

SORRY BORING! I DON'T HAVE ANY IDEAS! TUNGGU NEXT EPISODE. DAN TAHU, SIAPA BALA ITU!

HAHAHAHAHAHAHAH

Kau, Cinta Hati AkuWhere stories live. Discover now