endotoksemia, posocznica, sepsa

1.8K 79 7
                                    

Od razu zaznaczam, że wszystkie nazwy tej oto choroby znaczą TO SAMO,
więc jakby nie patrzeć, mamy do czynienia z takim samym zagrożeniem życia.

Posocznica (sepsa, endotoksemia) to zakażenie, w przebiegu którego dochodzi do powstania w organizmie ogniska pierwotnego, z którego zarazki i ich toksyny stale lub okresowo dostają się do krwi, powodując uszkodzenia różnych narządów. Do rozwoju posocznicy dochodzi najczęściej wskutek załamania odporności pacjenta.

CO TO JEST POSOCZNICA?!

Posocznica to inaczej sepsa. Jest zespołem objawów będących reakcją organizmu na zakażenie, które wywołują różne wirusy, bakterie oraz grzyby. Posocznica to zakażenie, które rozwija się w bardzo szybkim tempie, dlatego istotne jest jak najszybsze jej zdiagnozowanie. W trakcie posocznicy dochodzi do ogólnej reakcji zapalnej, w której biorą udział chemokiny i cytokiny. Mogą również pojawić się zmiany w narządach, które w konsekwencji prowadzą do ich niewydolności. Posocznica najczęściej pojawia się u osób hospitalizowanych na oddziale intensywnej terapii, ponieważ pacjent poddawany jest dużej licznie inwazyjnych czynności, będących niezbędnymi w procesie leczenia. Natomiast poza szpitalem posocznica występuje głównie u małych dzieci, młodzieży oraz osób w podeszłym wieku (osłabionych). Przebywanie w miejscach, gdzie jest dużo ludzi stanowi pewnego rodzaju zagrożenie posocznicą, np. więzienie, przedszkola, żłobki, szkoły.

PRZYCZYNY POSOCZNICY

Posocznicę powodują najczęściej bakterie ropotwórcze – gronkowce, paciorkowce, meningokoki, pałeczki jelitowe; rzadziej – inne bakterie, wirusy i grzyby. Do zakażenia dochodzi drogą kropelkową. Rzadziej wektorem, za pośrednictwem którego zarazek został wprowadzony do organizmu, są założone okresowo lub na stałe cewniki dożylne lub dopęcherzowe. Czasami przyczyną sepsy są również bakterie fizjologicznie obecne w ustroju (tzw. mikroflora saprofityczna).

POSOCZNICĘ ZE WZGLĘDU NA PRZEBIEG DZIELIMY NA:

-postać wstrząsową posocznicy – spadek ciśnienia, przyspieszenie akcji serca, bladość skóry oraz różnorodne wysypki – najczęściej typu wybroczyn. 

-Piorunujący przebieg posocznicy to bardzo dramatyczny stan, który w ciągu godzin może zakończyć się śmiercią. Dominują objawy skazy krwotocznej (rozlegle wybroczyny) oraz wstrząsu. 

Pozdrawiam i nikomu tejże choroby nie życzę ;)
Alexia

Nie taka anatomia strasznaOpowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz